Plastic recyclen is een goed idee, geen plastic kopen is nog beter

(foto van Gerben Kappert)

Tegenwoordig zamelen we plastic in, net als oud paier. Naast de glasbakken zijn plastic-inzamel-containers gekomen. Maar met zijn allen zamelen we zoveel plastic in dat de containers heel snel vol zitten. Er wordt al snel een tweede container bijgeplaatst, maar dat blijkt niet genoeg. Ze moeten vaker geleegd worden.
Inzamelen van plastic is symptoombestrijding: het is beter om de bron van het probleem aan te pakken. We moeten minder plastic kopen.

De week van 11 tot 18 juni is Zero Plastic Week. Ik ga proberen om in die week geen plastic te kopen.

Het zal erg moeilijk worden.
Als je een brood of een krop sla koopt, dan zit daar tegenwoordig al een plastic zak omheen. Op een pak melk zit al een plastic dop, zelfs op een herbruikbare polypropyleen melkfles zit een dop, die wordt weggegooid.
Een CD of een DVD zit in een plastic doosje.
Hardloopschoenen bestaan voor een groot deel uit kunststof. Veel kleding bevat ook kunststof.

Wat kan ik dan wel doen?
Zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal kopen. Misschien moet ik weer op de markt mijn groente en fruit gaan kopen.
Zoveel mogelijk herbruikbare verpakkingen kopen: flessenmelk bijvoorbeeld en bier in flesjes.
Duurzame spullen kopen, die vele jaren zullen meegaan. Dat geldt voor kleding, schoenen en meubels.
Laat kapotte spullen repareren. Denk daarbij aan schoenen, meubels, kleding, elektrische apparaten, je fiets enzovoorts.
Let bij je aankopen goed op of het gerepareerd kan worden of dat het produkt ontworpen is om weggegooid te worden. Vermijd spullen, die niet gerepareerd kunnen worden.

2 gedachten over “Plastic recyclen is een goed idee, geen plastic kopen is nog beter

  1. Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

    Mag ik je even waarschuwen. Je gebruikt een foto van een ander zonder enige bronvermelding of zonder te checken of er copyright op zit. In dit geval mijn foto, maak je geen zorgen, geen probleem, ik sta achter je blog, dus gebruik ‘m gerust.

    Niet iedereen is zo makkelijk. Op dit moment wacht ik op een uitspraak van de rechter over een foto die ik in het verleden gebruikt zou hebben, kan een duur geintje worden. Ik hoop voor je dat je een dergelijke procedure bespaart blijft.

Geef een reactie

