De CO2-uitstoot van fietslampjes

Fietsverlichting is steeds ingewikkelder geworden.
De CO2-uitstoot van fietslampen is sterk toegenomen.

De eerste fietslampen waren carbidlampen. Het kleine vlammetje in de lamp zorgde voor licht en CO2. Maar niemand nam zoveel carbid mee op zijn fietstocht, dat die CO2-uitstoot een probleem was voor het klimaat.

Na de Tweede Wereldoorlog raakte de elektrische verlichting met dynamo in zwang. Die verlichting was zo betrouwbaar, dat de overheid fietsverlichting veplicht stelde.
De fietser wekte zelf stroom op zonder extra CO2-uitstoot.
Maar de produktie van dynamo’s en gloeilampjes kostte veel energie en veroorzaakte meer CO2-uitstoot dan de ouderwetse carbidlampen.

De innovatie schrijdt voort en heeft de LED-fietslampjes voortgebracht. Die zitten veel ingewikkelder in elkaar, dan het eenvoudige dynamo-gloeilamp-koppel.
De LED-lampjes hebben als voordeel dat fietsen in het donker niet extra zwaar is. En je kunt de lampjes makkelijk van je fiets afhalen, zodat ze niet gepikt worden.
Maar de LED-fietslampjes zijn minder duurzaam. Ze gaan meestal maar één winter mee: ze raken zoek of ze gaan stuk. Bovendien verbruiken ze batterijen.

Innovatie leidt vrijwel altijd tot een hoger energieverbruik en CO2-uitstoot. De produktie van de LED-lampjes en batterijen kost meer energie en veroorzaakt meer CO2-uitstoot dan de ouderwetse dynamo en gloeilamp. Om de LED-lampjes zo goedkoop mogelijk te houden worden ze gemaakt in China (of een ander lagelonenland). Het vervoer naar Nederland voert de CO2-uitstoot verder op.

3 gedachten over “De CO2-uitstoot van fietslampjes

  1. Rob Jansen

    Zo kan je je dus afvragen wat nu de echte CO2 reductie is. De fietsers verbruikt ook zuurstof en produceert tijdens het fietsen meer CO2 dan iemand die zich op andere manieren laat vervoeren (auto, bus, trein).
    De elektrische fiets wordt sterk gepromoot: want “de auto laten staan vermindert CO2 uitstoot” Maar hoe zit dat nu echt? Accu’s, motor en electronica kost ook CO2 tijdens productie (om nog maar te zwijgen van het millieuaspect na de levensduur) en de electriciteitscentrale stookt hier veelal op gas (dus ook CO2 uitstoot).
    Het is voor mij dan ook nog maar de vraag of die electrische fietsen wel echt zo CO2 vriendelijk zijn als de fabrikanten berekenen.

    Oja: leuk weetje: de productie in lage lonen-landen is vaak CO2 technisch gezien niet eens zo slecht in vergelijking met Westerse landen. Daar is vaak minder geautomatiseerd en het vervoer gaat in zulk grote massa’s op containerschepen dat het minder CO2 oplevert dan vervoer binnen Europa (veelal via de weg).
    Wel een probleem is dat in die landen vaak minder millieueisen zijn met andere gevolgen van dien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s