De kennis-economie fabel

Veel politici spreken er schande van als het kabinet op onderwijs wil bezuinigen. Het zou de kenniseconomie in gevaar brengen. Maar zijn kennis en opleiding nog wel zo belangrijk in het komende decennium?

Iedereen kent wel een drs., die niet in zijn vakgebied werkt. ik ben zelf bioloog en werk parttime in een supermarkt. Mijn dochter studeert psychologie, maar beseft dat ze waarschijnlijk nooit een baan als psycholoog zal vinden. Er zijn in Nederland 14.000 mensen psychologie aan het studeren. Die zullen zich binnen 5 jaar op de arbeidsmarkt melden.

Er zijn in Nederland 25.000 fysiotherapeuten werkzaam. Maar het aanbod is groter dan de vraag: 8% van de fysiotherapeuten is werkeloos. Het is mij niet bekend hoeveel opgeleide fysiotherapeuten inmiddels een andere loopbaan hebben gevonden.

Aan de andere kant van het onderwijsspectrum op ROC’s en in het MBO zie je een grote verborgen werkeloosheid. Veel jongeren tussen de 16 en 21 jaar volgen nog een fulltime of parttime opleiding. In 2010 telt het MBO in Nederland meer dan 500.000 leerlingen. Volgens de kennis-economie-fabel leren deze MBO-leerlingen een vak waarmee ze 30 jaar lang een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de economie van Nederland.
Ik vraag het me af. Volgens mij is het goedkoper om ze naar een school te sturen en ze zoet te houden met een opleiding dan om ze een uitkering te geven. Het aantal MBO-leerlingen stijgt jaarlijks met zo’n 2%.

Ook die 500.000 MBO-leerlingen zullen binnen 5 jaar op de arbeidsmarkt komen. Ik ben bang dat er geen 500.000 banen zullen zijn voor al die MBO-ers. Ze zullen niet voor Poolse uurlonen in de schoonmaakbranche en de tuinbouw willen werken.
De investering in 4 jaar lang extra onderwijs zal zich nooit terugbetalen.

Het kenniseconomie-mantra kunnen we verwijzen naar het rijk der fabelen. Niet elke opleiding is uiteindelijk nuttig voor de samenleving. Niet elke euro die in onderwijs geinvesteerd wordt, zal worden terugverdiend.

De Griekse overheid heeft jarenlang veel meer geld uitgegeven dan verantwoord was: o.a. aan onderwijs. Het resultaat van het beleid is dat Griekenland verreweg de meeste tandartsen telt van alle landen op de wereld.
Per 100.000 inwoners heeft Griekenland 127 tandartsen, tweeënhalf maal zoveel als Nederland.

Al die tandartsen kunnen Griekenland niet uit de rode cijfers halen.

5 gedachten over “De kennis-economie fabel

  1. Rob Alberts

    Ik vind het te simpel om te zeggen dat wat je niet kent mis je niet. Veel ontdekkingen ontstaan toevallig of zijn toepassingen van nieuwe ideeen. Investeren in onderwijs blijft investeren in de Toekomst.
    Leren en ontwikkelen maakt juist mensen vrijer. Dom houden en/of dom maken is voor de dommen.
    Juist de toepassing van kennis en intellect geeft mogelijkheden aan een maatschappij. Niet het directe rendement maar het indirecte geeft mogelijkheden aan een land.
    Jammer genoeg willen nog teveel politici en bestuurders bepalen wat er in onderwijsland moet gebeuren.
    Onderwijs en onderzoek geven oplossingen, bezuinigingen op het onderwijs en onderzoek juist niet.

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Ik ben bang dat we zijn doorgeschoten, Rob, net zoals we zijn doorgeschoten in het openbaar vervoer.
      Er worden nu teveel mensen opgeleid voor carrieres, die er helemaal niet zijn.
      Kennis en opleiding worden overgewaardeerd. Je ziet dat ook terug in salarisontwikkeling. Hoe hoger opgeleid, hoe hoger het salaris.
      Hard werken en zweten worden ondergewaardeerd. Waar is de Tinbergen-norm gebleven (het hoogste salaris in een organisatie is ten hoogste 5x het laagste salaris)

      1. Rob Alberts

        Dit blog heeft kennisvergaring als onderwerp. De toevoeging van de Tinbergennorm vind ik prima. Maar mijn streven blijft naar opleidingsmogelijkheden van hoog en vooral lager geschoolden. Mijn werk in het tweede kans- en volwassen onderwijs heeft mij altijd gemotiveerd. De afwijzing van lager geschoolden heeft zo’n zinloze negatieve invloed op het leven van deze mensen.
        Daarbij heb ik nog steeds het optimisme dat veel kennis ons tot voordeel kan zijn.
        Tegenstanders van bijvoorbeeld GroenLinks denken en zeggen steeds dat zij niet terug willen naar prehistorische toestanden. Juist kennis ontwikkeling geeft ons vooruitgang en toekomstmogelijkheden.

        Optimisme en leren van het verleden moeten ons vooruithelpen.

  2. Pingback: Aantal bijstandstrekkers groeit harder dan de economie « Cassandraclub

  3. Pingback: Laat alle scholieren werken « Visionaire berichten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s