Treinen rijden op kernenergie

In Frankrijk is 75% van alle elektriciteit afkomstig uit kerncentrales. Daar denk je niet over na als je in de TGV of in de metro stapt.
Nederland heeft maar één kerncentrale: in Borssele. Die centrale wekt slechts 4% van alle Nederlandse elektriciteit op.

Als je een treinreis van 100 km. maakt, dan gebruik je gedurende 4 km. kernenergie. Als je 25 minuten in de tram zit. Dan word je de laatste minuut voortbewogen door kernenergie. Een vervelende beklemmende gedachte.

De eenvoudigste manier om van die 4% kernenergie af te komen is minder elektriciteit te gebruiken.
Je kunt een halte eerder uit de tram stappen en het laatste stukje lopen: je hebt niet voor niets spieren in je benen.
We kunnen wat minder metro’s laten rijden: 4 per uur i.p.v. 5. Dan zitten ze misschien ook wat voller en dat is efficiënter. We kunnen de roltrappen in de stations vervangen door gewone trappen.

Als treinen wat langzamer rijden, gebruiken ze minder elektriciteit. Zoals ze in Spanje de maximumsnelheid voor auto’s verlagen, zo kunnen wij in Nederland bijvoorbeeld de snelheid van treinen verlagen. Dat spaart energie. En hopelijk gaan mensen dan wat dichter bij hun werk wonen.

foto via FlickrCC

7 gedachten over “Treinen rijden op kernenergie

  1. Rob Alberts

    Met de beelden en berichten nu uit Japan vind ik dit steeds belangrijker worden.
    Mijn fiets is weer helemaal opgeknapt, dus dat zit wel goed.
    Roltrappen hebben mij lui en dik gemaakt.
    Liften zijn meestal ook niet nodig.
    Maar het lijkt wel of alles sneller en sneller moet.
    Weer een duidelijk blog met een duidelijk verhaaal.
    Vriendelijke groet

  2. S7P

    Ik ben zelf een redelijk grote OV gebruiker en ik heb geen auto en ook geen rijbewijs. OV is jarenlang als schoon alternatief gepresenteerd voor de auto. Kernenergie is idd niet schoon, maar dat kan je van olieproducten ook niet zeggen. (Zie later.) OV is niet de enige stroomverbruiker, maar de industrie en ook de huishoudens kunnen er ook wat van. Denk maar aan al die apparatuur met snoeren die in huis is gekomen. De opkomst van electrisch koken in de stadsverwarmingswijken, wasmachine, droger, vaatwasser ….
    Maar ook de computers veelal voorzien van 300 a 400 W trafo’s. (Dit minilaptopje heeft een 60W trafo…)

    Wat aangepakt moet worden is het pendelverkeer in het algemeen en niet alleen het pendelverkeer voor de auto of het OV. Als men de treinen zachter laat rijden dan duiken de mensen weer vrolijk in de auto. Om dit te bewerkstelligen zou er iets aan de woningmarkt moeten gebeuren, maar ipv de problemen op te lossen gaat de woningmarkt in NL helemaal op slot en zijn we voorlopig niet van het gependel af.

    Uiteindelijk kunnen we prima zonder kernenergie. Zeker als je ziet dat een kerncentrale evenveel CO2 uitstoot als een moderne centrale op fossiele brandstoffen. Nee. niet uit de schoorsteen van een kerncentrale, maar de bouw, afbraak en de winning van het uranium voor kernenergie. Verder valt het rendement van kernenergie behoorlijk tegen. Kernenergie is alleen aantrekkelijk door subsidies verstrekt door de overheid.

    Verder loop ik alle afstanden van een paar kilometers wel, dus stadsbussen zie ik relatief weinig van binnen, maar het treingebruik is bij mij vrij hoog. Om alleen met een gezond persoon naar boven en beneden te gaan volstaat de trap, maar als je zware bagage of slecht ter been bent hebt je toch een lift nodig. Of een hellingbaan, zoals in Nijmegen, wat ook geen stroom kost. Maar dan moet het station hiervoor wel aangepast worden.

    Uiteindelijk is er een transitie-economie nodig. Dat lokaal, menselijk en duurzaam is en ik betwijfel of dit uiteindelijk goed te combineren valt met een hightech samenleving.

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Bedankt voor je reactie.
      Ik wil met dit soort stukjes de mensen bewust maken van het feit dat alle verkeer energie kost.
      We moeten echt minder rijden: minder met de auto maar ook minder met de trein, tram en bus.
      In de vorige eeuw was het openbaar vervoer stimuleren een goed idee. Maar nu is het even dom als meer autowegen aanleggen.

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Maar hoe harder ze rijden, hoe meer energie ze verbruiken.
      En lege treinen laten rondrijden, of treinen met heel veel lege plaatsen is zonde van de energie.

  3. Pingback: Trein kan energieproducent worden « Visionaire berichten

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s