Japan ontdekt de prijs van complexiteit

Door de aardbeving moesten in Japan en in de VS de Toyota-fabrieken de produktie staken. Er kunnen geen auto’s meer in elkaar gezet worden omdat sommige onderdelen niet meer op voorraad zijn. Die onderdelen worden in Japanse fabrieken gemaakt, maar die zijn getroffen door de aardbeving en tsunami. Nu worden zelfs de Toyota-fabrieken in Europa stilgelegd.
De Toyota-fabrieken zijn afhankelijk geworden van heel veel toeleveranciers.
Het is de prijs van complexiteit.

De eerste auto’s bestonden uit tientallen onderdelen. Die onderdelen werden in de autofabriek zelf of dicht in de buurt gemaakt. Moderne auto’s bestaan uit duizenden onderdeeltjes. Veel van die onderdeeltjes worden gemaakt in gespecialiseerde fabrieken om de kosten te drukken.

Eenzelfde verschijnsel zien we bij telecommunicatie.
Honderd jaar geleden verliep het telefoonverkeer via koperdraden en relais. Alle onderdelen van een telefoontoestel en een telefooncentrale werden gewoon in Nederland gemaakt en gerepareerd.
Tegenwoordig hebben we smartphones met honderden onderdelen. Om een smartphone te maken is niet alleen koper nodig, maar ook zeldzame aardmetalen, die heel snel duurder worden. De chips in de smartphones worden gemaakt door fabrieken met chipmachines. De chipmachines worden op hun beurt gemaakt door chipmachine-fabrikanten.
Als een smartphone stuk gaat, kan hij eigenlijk niet gerepareerd worden. Je moet gewoon een nieuwe kopen.

Hoe complexer een produktieproces, hoe kwetsbaarder het wordt voor onderbrekingen.
En hoe complexer de samenleving georganiseerd is, hoe kwetsbaarder die samenleving wordt.
Onze technologische samenleving hangt aan elkaar van kwetsbare logistieke ketens. Orders worden gegeven via netwerken. Voedsel, drinkwater, brandstof en elektriciteit worden gecentraliseerd geproduceerd en via een uitgebreid (en kwetsbaar) netwerk verspreid.
Stakingen van vrachtwagenchauffeurs hinderen al snel de voedselvoorzieningen.
Sneeuwstormen ontregelen het openbaar vervoer en het woon-werk-verkeer.
Onze maatschappij is veel kwetsbaarder dan die van onze grootouders, die nog lopend of op de fiets naar hun werk gingen en aardappels en groente kochten van de boer.

De Japannners zijn met de neus op de feiten gedrukt.
Het moet anders, simpeler en flexibeler.
In een aardbevingsgebied met weinig brandstof blijkt een fiets opeens een heel flexibel vervoermiddel.

2 gedachten over “Japan ontdekt de prijs van complexiteit

  1. Rob Alberts

    Veel kritiek op duurzame ideeen is het verwijt of wij terug moeten naar een levenspeil van de middeleeuwen.
    De feiten van kernenergie geven aan hoe kwetsbaar deze technologie ons ook maakt.
    Een goed en duidelijk verhaal!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s