Steeds minder files: peak-mobiliteit

In 2009 was mede door de economische recessie de totale mobiliteit al gestabiliseerd. De hoeveelheid verkeer op de hoofdwegen nam in 2009 met 1 procent af. Door de geringe daling van de hoeveelheid verkeer namen de files op de snelwegen met 10% af.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid verwachtte vorig jaar dat de hoeveelheid verkeer in de komende jaren nog altijd zal toenemen. Het wegverkeer groeit de komende 5 jaar naar verwachting harder dan in de afgelopen 5 jaar.
Het aantal autokilometers dat we afleggen, zou (volgens het instituut) in 2015 bij een gemiddelde economische groei van 1¾ procent per jaar naar verwachting 14 procent hoger dan in 2010 zijn. De vertraging op het hoofdwegennet kan in 2014 weer op hetzelfde niveau komen als vóór de crisis.

Inmiddels blijken de voorspellingen van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid niet uit te komen. In de eerste 4 maanden van 2011 is de filedruk met 17% gedaald, aldus de VID. De filedruk is de lengte van de files maal de duur. Door de daling zit Nederland weer op het fileniveau van tien jaar geleden. Dat er beter doorgereden kan worden, heeft volgens de VID te maken met de wegverbredingen in het land.

De hoge benzineprijs stuwt de inflatie omhoog. In april bedroeg de inflatie op jaarbasis 2,1%. Benzine was maar liefst 10% duurder dan een jaar geleden. De hoge olieprijs zal de economische groei drukken en door de hoge benzineprijs zal het totaal aantal gereden kilometers minder snel groeien.

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zal de prognoses moeten bijstellen aan de economische realiteit, de gestegen benzineprijs. Daar zullen het ministerie van Infrastructuur en de machtige wegenbouwlobby niet blij mee zijn.
Het heeft geen zin meer om nog meer wegen aan te leggen en te verbreden.

Een gedachte over “Steeds minder files: peak-mobiliteit

  1. Pingback: Zijn banen de enige manier om welvaart te verdelen? « Cassandraclub

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s