Peak Openbaar Vervoer: het wordt te duur

De Rijksoverheid wil volgend jaar 120 miljoen minder uitgeven aan het Openbaar Vervoer. Die bezuiniging treft vooral de 3 grote steden Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Minister Schultz van Haagen kwam die steden vandaag enigszins tegemoet: ze hoeven 23 miljoen minder te bezuinigen.
Maar het plan om het openbaar vervoer in de grote steden te privatiseren gaat vooralsnog door.

De bezuinigingen, deprivariseringen en de hoge energieprijzen zullen leiden tot een afslanking van het openbaar vervoer in Nederland.
We kunnen het ons (vanwege de hoge brandstofprijzen) niet langer veroorloven om vrijwel lege bussen, trams en hogesnelheidstreinen te laten rondrijden. Het tijdperk van verspilling is voorbij.

Over 5 jaar zal het openbaar vervoer minder CO2 uitstoten dan dit jaar. Er zullen buslijnen worden geschrapt, de treinen zullen minder frequent rijden en wellicht korter zijn.
Volgens een linkse milieu-mythe leidt minder openbaar vervoer tot meer autogebruik. De komende jaren zullen we zien of dat nog altijd opgeld doet na peakoil.

Een gedachte over “Peak Openbaar Vervoer: het wordt te duur

  1. Rob Alberts

    Bijna mijn hele leven heb ik in steden, naast het centrum gewoond. Grotere afstanden met de trein en kleinere afstanden met bus en/of metro. Natuurlijk heb ik zo nooit een auto nodig gehad. De fietsafstand naar mijn werk is nooit meer dan een half uur geweest.
    Een rijbewijs heb ik hierdoor nooit nodig gehad.
    Ik ben niet zo’n reislustig mens.
    Vriendelijke groet

Geef een reactie

