Frituurvet is geen biobrandstof. Of toch wel?

In november 2009 maakte de KLM een testvlucht, waarbij een van de 4 motoren draaide op een mengsel van kerosine en biobrandstof. Het leverde de KLM geen groen imago op, maar kritiek. In de berichtgeving over het biobrandstof-experiment werd gewezen op de enorme hoeveelheid landbouwgrond, die nodig is om te kunnen vliegen op biobrandstof.

In maart 2010 presenteerde de KLM plannen om vanaf 2011 routinematig biobrandstof bij te mengen in kerosine. In samenwerking met het Wereld Natuur Fonds probeerde de luchtvaartmaatschappij opnieuw om deze biobrandstof te presenteren als milieu- en klimaatvriendelijk.

Het mocht niet baten: milieu-organisaties wezen erop dat de huidige generatie biobrandstoffen de CO2-uitstoot helemaal niet verminderen.

Nu in 2011 kondigt de KLM aan om afgewerkt frituurvet toe te gaan voegen aan de vliegtuigbrandstof. Een aardig truucje, maar frituurvet is natuurlijk ook van plantaardige oorsprong. Het is afval, maar evengoed een biobrandstof.

Afgewerkt frituurvet wordt al jaren ingezameld om brandstof van te maken. Er is helemaal geen overschot aan afgewerkt vet. Het wordt zelfs al gestolen omdat het een aardig zakcentje oplevert.
Nu de KLM ook frituurvet gaat inkopen, zal de prijs wel exploderen. Misschien wordt afgewerkt frituurvet wel evenduur als ongebruikt frituurvet. In dat geval kan de KLM net zo goed op die verfoeide biobrandstof vliegen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s