Alternatieve vliegtuigbrandstof: peak-frituurvet

De luchtvaartsector heeft last van de hoge olieprijs.
De luchtvaartsector gaat op zoek naar goedkope alternatieven voor kerosine. Afgewerkt frituurvet lijkt een ideale brandstof.

Vorige week maakte de KLM met een Boeing 737 een vlucht naar Parijs op een mengsel van ouderwetse kerosine en brandstof gemaakt van frituurvet (beide 50%). Een Boeing 737 verbruikt per uur 2500 kg brandstof. Ik schat dat er voor de vlucht naar Parijs (één uur) 1250 kg frituurvet nodig was.

Als de KLM voor al haar vluchten naar Parijs (tweemaal per dag) 1250 kg frituurvet nodig heeft. Dan bedraagt het verbruik per maand 75 ton frituurvet ofwel 900 ton per jaar.
Als al het afgewerkte frituurvet in Nederland wordt ingezameld dan komt dat uit op 44000 ton. Dat lijkt ruim voldoende voor de vluchten van de KLM naar Parijs.
Maar de KLM vliegt natuurlijk ook naar Frankfurt, Berlijn, Londen, Barcelona, Madrid, Rome, New York enzovoorts. Als de KLM voor al deze vluchten ook frituurvet wil gaan gebruiken, dan zal de luchtvaartmaatschappij afgewerkt frituurvet moeten gaan importeren uit het buitenland.

Nu is de KLM niet de enige luchtvaartmaatschappij, die afgewerkt frituurvet ziet als goedkoop alternatief. Thomson Airways heeft ook aangekondigd om frituurvet als brandstof te gaan gebruiken.
Bovendien wordt al het ingezamelde frituurvet al jarenlang gebruikt als biodiesel of brandstof in elektriciteitscentrales.

De wereldproduktie aan plantaardige olie is nog nooit zo hoog geweest als nu. Je zou kunnen zeggen: peak-frituurvet is nu.
Maar er is een grens aan de hoeveelheid frituurvet, die je kunt inzamelen. En die hoeveelheid is bij lange na niet genoeg om alle KLM-vliegtuigen in de lucht te houden. In de toekomst zal er minder gevlogen worden.

Het frituurvet-plan van de KLM wordt gepresenteerd als een duurzame, milieuvriendelijke oplossing. Maar het is een laatste strohalm, die de luchtvaartsector vastklampt om de grenzen aan de groei te kunnen negeren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s