Minder auto’s is beter dan elektrische auto’s.

Minister Maxime Verhagen zet in op meer elektrische auto’s.

En ook nog eens meer elektrisch openbaar vervoer: alsof we nog niet genoeg kilometers maken.

Minister Verhagen behartigt hiermee de belangen van de auto-industrie. Zijn verhaal is een reclamespot: meer rijden, mensen, nog meer kilometers maken.

In de 21ste eeuw is het slimmer om minder te gaan rijden of om je auto de deur uit te doen.
Dichter bij je werk gaan wonen, dat scheelt files en aanleg van nog meer snelwegen. De overheid kan besparen op reiskostenvergoedingen. Kortere reistijd betekent voor werknemers meer vrije tijd. Als je kunt lopen of fietsen naar je werk krijg je extra lichaamsbeweging: dat is voor iedereen goed.
Autovrije binnensteden en woonwijken stimuleren dat mensen weer gaan wandelen. Dat betekent pure winst voor de volksgezondheid en voor het milieu.

Er zijn 7 miljoen auto’s in Nederland. Dat is veel te veel.
De Nederlanders waren net zo gelukkig toen er nog maar 1 miljoen auto’s waren (in de jaren 60). We hebben het gigantisch uit de hand laten lopen.
Nu aardolie en dus benzine snel duurder worden, moeten we niet als kippen zonder kop automatisch overschakelen op elektrische auto’s. We kunnen beter het aantal auto’s terugdringen.

Advertenties

5 gedachten over “Minder auto’s is beter dan elektrische auto’s.

  1. Henk Daalder Duurzame Brabanders

    Je moet eens onderscheid gaan maken tussen auto gebruik en het stimuleren van bedrijven in de automotive sector.

    Autogebruik is een afgeleide van maatschappelijke activiteit.
    Je gebruikt een auto als het nodig is.

    Als je dat doet dan gebruik je ruimte op de weg en je voegt waarschijnlijk maatschappelijke waarde toe.
    (Want je hebt er aanzienlijke kosten voor over)

    Als je dat elektrisch gaat doen, kun je rijden op duurzaam opgewekte stroom, daarbij ontzeg je de fossiele industrie hun omzet
    Je zult dus veel minder CO2 uitstoten en veel minder fijn stof.

    Thuis en elders kun je met je geparkeerde auto energie leveren of opzuigen als er even wat te veel is.

    Daarnaast is er de industrie die EV’s maakt, verbeteringen ontwikkelt, en een beetje subsidie afneemt van deze minister om onterecht een groen sausje aan zijn ministerschap te geven.

    Voor een duurzamer samenleving doet deze minister er niet zo veel toe, hij is van een fout regime.

    Maar de elektrische auto gaat grote betekenis krijgen voor onze samenleving.

  2. cassandraclub Berichtauteur

    Bedankt voor je reactie, Henk.
    Ik denk dat de maatschappelijke waarde, die auto’s toevoegen, niet zo groot is.
    De auto-industrie zal je d.m.v. reclame proberen wijs te maken, dat auto’s mooi zijn en je gelukkig zullen maken. Ik negeer reclame en denk gewoon over een toekomst zonder auto’s.

  3. hiriotapa

    Hier in Thailand, wordt veelal gebruik gemaakt van 100-125cc 4-takt motortjes (Honda Wave). Zeer zuinig, ik rijd gemiddeld 1:62 bij 60 km/h en je kunt er ook desgewenst met 3 mensen op zitten.
    Er is iemand die heeft een Honda Wave 125i zodanig gestroomlijnd, zodat ie 1:100 rijdt.

    Toch koopt vrijwel iedereen met voldoende inkomen hier een auto, in no-time is het aantal auto’s hier enorm toegenomen. Feit is wel dat veel mensen behoorlijke schulden aangaan om de auto te kunnen aanschaffen (vergelijkbaar met een hypotheek op een huis in NL). Ook zijn de auto’s groot: 2.5 en 3.0l common rail diesels met zeer grote wielen, veelal verhoogd onderstel en dus niet erg zuinig. Mijn schoonouders (babyboom leeftijd) weten zich nog goed te herinneren dat ze overal naar toe liepen, zelfs mijn vrouw (begin 30). Nederland kan zich gelukkig prijzen qua fietscultuur, een omschakeling moet daar toch niet al te moeilijk zijn?
    Nederland als modelland voor de rest vd wereld, pioniersland op zelfaangedreven vervoer. Fietsen (en helemaal wandelen) dat is pas écht duurzaam itt elektrisch rijden. De tijd zal het uitwijzen of elektrisch werkelijk een oplossing op wereldschaal voor 7 miljard mensen kan zijn? Maar wellicht dat we als mensheid al te ver zijn doorgeschoten (te ver ‘ontwikkeld’) om problemen überhaupt nog te kunnen oplossen. We hebben blijkbaar niet de neiging om het in het kleine/minimale of niets te zoeken, dwz consuminderen itt consumeerderen.

    Zijn er al overdekt/beschutte fietspaden? Ik heb daar nl. eens over gehoord, een soort van fietstunnels voor forenzen.

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Bedankt voor je reactie.
      Als de brandstofvoorziening ooit gaat haperen, dan hebben de grootste auto’s het eerst een probleem.

      Er zijn nog geen fietstunnels. Die vind ik ook niet zo nodig. Bij tegenwind moet je harder trappen. Maar dan hoef je niet naar de sportschool.

    2. Stefan van der Fange

      Als deze regering nog wat langer doorgaat is Nederland straks een mooi model hoe je veel goeds in de dit land in no time om zeep helpt.

      Meer infrastructuur voor fietsen zou heel veel helpen, zo genaamde fietssnelwegen (al dan niet overdekt). Als je op een racefiets, ligfiets of velomobiel naar je werk wilt, kun je prima afstanden van 20km afleggen. Maar dan moet je wel een beetje kunnen doorrijden, niet om de haverklap een stoplicht, of te weinig ruimte op het fietspad om makkelijk te kunnen inhalen. En dan ook nog graag op een mooi wegdek (en niet op tegelpaadjes, terwijl de auto het meest geweldige zoab krijgen).

      Ik zeg: Verwen de fietsers, niet de auto’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s