Economische groei niet langer mogelijk

Animatie-video over het eind aan honderden jaren van economische groei.
Uitleg (Engelstalig) door Richard Heinberg.

7 gedachten over “Economische groei niet langer mogelijk

  1. John Jorna

    Beste Hans,
    Ik ken al heel lang de redenering, dat voorraden energie en grondstoffen eindig zijn. Ik heb vaak genoeg les gegeven over de Club van Rome en het einde aan de groei. Ik ontken ook niet, dat dit een probleem is. Er moet hard aan gewerkt worden om nieuwe vormen van stromingsenergie te ontwikkelen, veel zuiniger met energie om te springen en van broeikassen energie producenten te maken i.p.v. energieslurpers. Dat gebeurt. Ook worden producten steeds meer zo gemaakt, dat hergebruik van materialen mogelijk is. De VS hebben altijd geleefd naar de idee, dat er geen grenzen zijn en nu ze ontdekken, dat die grenzen aan fossiele energie er wel zijn produceren ze deze filmpjes. Een beetje in paniek. Zonder groei kunnen de schulden immers nooit afgelost worden en komen dus ook de pensioenen in gevaar.
    Toch vraag ik mij elke keer weer af of dit alles niet Malthus in wat andere vorm is. De angst kan ook verlammend werken, zodat er niet meer gewerkt wordt aan andere manieren van produceren en consumeren. Richt daar nu eens je aandacht op. Zo trof mij deze week nog het bericht over de ontwikkeling van aardappelrassen, die in een zilte omgeving kunnen groeien. Een van de manieren om het tekort aan zoet water te omzeilen.
    Ik wacht af, maar met jouw artikelen houd je mij wel scherp. Was het een reactie op mijn column over bevolkingsdruk in Nederland?

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Bedankt voor je reactie, John. Dit filmpje werd me toegestuurd door Paradox, als reactie op een ander blogje.

      De huidige economische crisis is in principe hetzelfde als de crisis van september 2008. Ik hoop dat deze les wel serieus genomene wordt.

      Mijn blog laat een tegengeluid horen tegen alle halleluja-verhalen over economisch herstel, groene energie en innovatie.
      Het is niet de bedoeling om bang te maken, maar meer om te laten zien dat we ook zonder technologie gelukkig kunnen zijn.

  2. Pingback: Economische groei niet langer mogelijk | Paradoxnl's Blog

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Ik begrijp je wel, Germen.
      Maar jouw nieuwe omschrijving van groei richt zich op ‘kwaliteit’ van leven. Als je de definitie van groei telkens opnieuw gaat aanpassen, dan kun je altijd blijven groeien. Je kunt zelfs honger en armoe gaan definiëren als rijkdom.

      1. Germen (visionair.nl)

        Dat laatste is nu net de grap van economische groei. Definities veranderen voortdurend. Op zich wel een goed idee voor een artikel 🙂

        Inderdaad is er fysiocratisch een grens aan de groei. We kunnen nooit meer zo en zoveel ton atomen verslopen en zoveel terawattuur omzetten. Maar het verschil tussen toen en nu is dat we er veel meer waarde uit weten te persen.

Geef een reactie

