Stop met het subsidiëren van energieverspilling

Sinds 2004 stagneert de wereldproductie van aardolie.

(klik voor vergroting)

Dagelijks worden 84 – 86 miljoen vaten aardolie (en aanverwante brandstoffen) geproduceerd. Die hoeveelheid moet echter met steeds meer mensen worden gedeeld. Met name China, India en de olieproducerende landen gebruiken steeds meer olie. Daardoor blijft er netto minder olie over voor de Westerse geïndustrialiseerde landen in de OECD.
Tot 2004 verbruikte de OECD meer dan 60% van alle olie, die de wereld produceerde. Sinds 2004 is die hoeveelheid olie aan het dalen tot ca. 52% in 2011.

(klik voor vergroting)

In 2004 verbruikte de OECD dagelijks nog 50 miljoen vaten. In 2011 is dat nog maar 45 miljoen vaten. De Westerse landen hebben fors bezuinigd op hun energieverbruik.

Dat vind je terug in de statistieken. In onderstaand plaatje zie je dat de energie-efficiëntie-index in Europa en in Nederland behoorlijk daalt. Het gevolg is dat er minder energie in de vorm van fossiele brandstoffen nodig is.

Bovendien halen de Westerse landen steeds meer energie uit duurzame bronnen als wind en zon.

Maar dit is pas het begin. De wereldolieproduktie zal naar verwachting gaan afnemen. En ook het aandeel dat de OECD zich kan veroorloven zal verder blijven dalen. In 2013 zal dat percentage tot onder de 50% zakken.
We moeten in het Westen dus nog meer bezuinigen op ons energiegebruik.
De afgelopen decennia laten zien dat dat kan. Het is bovendien makkelijker dan alles op alles zetten om meer energie te gaan winnen uit wind en zon.
Miljarden investeren in duurzame energiewinning is helemaal niet nodig. We moeten alleen stoppen met het subsidieren van energieverspilling.

De overheid geeft het goede voorbeeld door de subsidie op het openbaar vervoer te verlagen. Hierdoor zullen de openbaar vervoermaatschappijen (eindelijk) de onrendabele lijnen schrappen. We zien allemaal lege treinen en lege bussen rondrijden. Een taxichauffeur zal niet rond gaan rijden zonder betalende passagier, maar het openbaar vervoer doet dat wel.

De overheid kan ook de reiskostenvergoeding voor ambtenaren schrappen. Het maken van woon-werk-kilometers wordt gesubsidieerd met belastinggeld. Mensen vertikken het om dichter naar hun werk te verhuizen zolang ze de reiskosten niet zelf hoeven te betalen.
Een partij als GroenLinks zou afschaffen van de reiskostenvergoeding moeten steunen. Hoe minder woonwerkverkeer, hoe minder CO2-uitstoot.

Afschaffen van de reiskostenvergoeding betekent maar een kleine bezuiniging voor de overheid. Maar het lijkt me toch de moeite waard om het eens te laten doorrekenen. Er zijn positieve bij-effecten te verwachten. Bij minder woon-werk-verkeer zullen er minder files ontstaan. Dat is goed voor de ‘economie’ en er is minder asfalt nodig.

Advertenties

6 gedachten over “Stop met het subsidiëren van energieverspilling

  1. Rob Alberts

    Ik verbaas mij altijd over de wooncarriere van collega’s, steeds verder weg van het werk. Verhuisverlof en hogere reiskosten worden normaal gevonden en betaald.
    De minachting over de woonomgeving van de leerlingen zijn helemaal onbegrijpelijk. Betrokkenheid bij het werk wordt daardoor natuurlijk ook onbegrijpelijker.

    De krimp in sommige gebieden maakt het leefbaar houden voor de achtergebleven bewoners natuurlijk wel moeilijk. Bereikbaarheid van buitengebieden blijft moeilijk.

    Bezorgde en instemmende groet

  2. ReinoutS

    Zonder “onrendabele” lijnen die reizigers van en naar stations en andere knooppunten brengen, worden de nu nog rendabele lijnen vanzelf óók onrendabel.

  3. ReinoutS

    Daarbij is het een fundamentele misvatting dat alle lijnen rendabel zouden moeten zijn. Openbaar vervoer is een dienst waarmee iedere burger, ongeacht inkomen, van A naar B moet kunnen komen. Kijk je alleen naar rendabiliteit dan ontneem je mensen buiten dichtbevolkte gebieden die om wat voor reden dan ook geen eigen vervoer hebben, hun mobiliteit.
    Als je OV rendabeler wilt maken: goed idee, zorg dan dat het aantrekkelijk genoeg wordt om andere alternatieven te laten staan. Erop bezuinigen bereikt eerder het omgekeerde effect.

    1. cassandraclub Berichtauteur

      Bedankt voor het reageren Reinout, maar kijk naar de eerste twee grafieken en je ziet dat er minder kilometers gemaakt moeten worden. Openbaar vervoer bestaat ook alleen maar bij de gratie van goedkope fossiele brandstof.
      We moeten verder vooruit kijken naar de tijd dat er veel minder brandstof zal zijn.

  4. snel

    Dit is wel een heel simpel stukje. Alsof iedereen zomaar vehuizen kan met een huizen markt die opslot zit. En bovendien dalend is.Je kijkt wel 3 keer uit voordat je een huis bij je werk koopt en je je oude huis nog niet kwijt bent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s