Olieprijs naar een recordgemiddelde over de afgelopen 12 maanden

Is de hoge olieprijs schadelijk voor de economie?
Daar kun je lang over discussieren. Het IEA is van mening dat de huidige hoge olieprijs schadelijk is voor de groei in opkomende economieën en een bedreiging voor het economisch herstel in Europa. Wij onderschrijven die mening: de hoge olieprijs is een belangrijke factor in de huidige economische crisis.

De hoge olieprijs leidt tot hogere produktiekosten: brandstof, elektriciteit, transport en sommige grondstoffen worden duurder.
Je kunt de hoge olieprijs vergelijken met gestegen loonkosten. Als de loonkosten stijgen, dan moet die stijging worden doorberekend in de consumentenprijzen. Zo zal ook de hoge olieprijs doorberekend moeten worden in de prijzen. En hogere prijzen doen de vraag dalen.

In 2008 liep de olieprijs op tot $147 voor een vat WTI. Brent bleef iets goedkoper: $ 135 per vat. In de tweede helft van 2008 daalde de olieprijs snel.

In 2011 is de recordprijs van 2008 nog niet gehaald. Maar de olieprijs wil nog altijd niet gaan dalen. Voor Brent staat de prijs al sinds januari 2011 boven de $100. De gemiddelde prijs over de afgelopen 12 maanden staat inmiddels op $108. En dat is een waarde, die in 2008 niet werd gehaald.

(klik voor vergroting)

De trend in de grafiek hierboven voorspelt weinig goeds. De gemiddelde prijs voor een vat Brent was in november 2010 onder de $90. Het gemiddelde in november 2011 ligt rond de $110 per vat. De gemiddelde prijs zal de komende maanden opnieuw records breken.

Ondertussen hebben verschillende OPEC-landen hun uitgaven opgevoerd om onrust onder de bevolking te bezweren. Om deze uitgaven te kunnen volhouden is een minimumolieprijs van $80 tot $90 noodzakelijk. Als de olieprijs daalt tot onder $90 zullen Saoedi-Arabië en de VAE de olieproduktie wellicht beperken.

Het economisch herstel in 2010 werd geholpen door de lage olieprijs van $60 tot $80. Maar sinds de olieprijs weer boven de $100 gekomen is, stokt het herstel.
In veel landen krimpt de economie weer en daalt het olieverbruik. In het komend half jaar zullen we zien of de vraag ver genoeg daalt om de prijs omlaag te krijgen.

Advertenties

8 gedachten over “Olieprijs naar een recordgemiddelde over de afgelopen 12 maanden

  1. paradox

    Dank voor de update.

    Rekening houdend met de momenteel ‘zwak presterende’ wereldeconomie zijn de huidige olieprijzen enorm hoog.
    De hoge olieprijzen dragen m.i. verhoudingsgewijs sterk bij aan de afzwakking van de wereldeconomie. Zeker de sterk van olie import afhankelijke economieen lijden er sterk onder.
    Terwijl het olieverbruik in verscheidene belangrijke olie exporterende landen en ook in enkele belangrijke opkomende economieen nog noemenswaardig stijgt, heeft de wereldwijde olieproductie steeds meer moeite om te voldoen aan de stijgende vraag naar olie. Men ziet vanwege laatstgenoemde sinds 2005 dat de hoeveelheid (netto) geexporteerde olie al flink is verminderd.

    Alleen met enorme investeringen lukt het momenteel nog om de bruto olieproductie op peil te houden, maar de hoeveelheid aan geexporteerde olie is al enige jaren aan het afnemen.

    Afgaande op allerlei informatie ziet het er naar uit dat het niet meer lang zal duren eer ook de wereldwijde bruto olieproductie zal gaan dalen. Bovendien kost het steeds meer middelen (geld) om een vat olie uit de grond te halen en om te zetten in veel gevraagde eindproducten zoals diesel en benzine.

    We staan nog maar aan de vooravond van een serieuze energiecrisis…en dat binnen een context van een van (economische) groei afhankelijk en op schuld gebaseerd financieel/ economisch systeem.

  2. Germen Roding

    Ach, er zijn de nodige, weinig fantasievolle, remedies voor dit probleem.
    Steenkool omzetten in benzine (waar Zuid Afrika nu veel aan verdient), uit aardgas benzine en diesel maken (Shell in Qatar), door middel van ongelofelijk vervuilende technieken olie uit teerzand losweken (ook hier weer: Shell).
    Uiteraard is een structurele oplossing, overstappen op elektrisch, veel beter.
    Hel en verdoemenis zal dus niet snel uitbreken, ook omdat we steeds efficiënter met energie omspringen.

    1. Hans Verbeek

      Germen, er is een reden waarom we nog geen steenkool of aardgas omzetten in vloeibare brandstof: het is duur en inefficiënt.
      Bij het proces moet er energie toegevoegd worden. Het kost energie om de energiedichtheid te verhogen, om vloeibare brandstof te maken.
      Als we nu aardgas en steenkool gaan misbruiken om te blijven rijden en vliegen, zitten we over 15 jaar met een tekort aan aardgas en steenkool.

      Er is een slimmere oplossing: organiseer de economie lokaal en kleinschalig. Zo voorkom je verspilling en onnodig transport.

    2. paradox

      @Germen,

      Er zijn allerlei alternatieven voor olie, maar naar mijn bescheiden mening zijn deze alternatieven (onder andere Coal to liquids) slechts een doekje tegen het bloeden.

      Om één en ander in perspectief te plaatsen:
      Er worden dagelijks zo’n 85 a 90 miljoen vaten aan conventionele en onconventionele olie verbruikt.
      Op basis van wat ik zoal gelezen heb zal zelfs onder een scenario met enorme investeringen de bijdrage van CTL in het jaar 2020 slechts een paar miljoen vaten aan dure! liquids opleveren.
      En volgens mij worden ook bij andere alternatieven de bottlenecks die optreden bij het opschalen (van deze alternatieven) behoorlijk onderschat/ gebagatelliseerd.

      Willen we onze huidige levensstijl min of meer in stand houden dan ontsnappen we er inderdaad niet aan om flink over te schakelen op alternatieve vormen van energie opwekking.
      Maar naar mijn bescheiden mening zal zelfs bij een inspanning gelijk aan het Manhattan project het tientallen jaren gaan duren eer met behulp van alternatieve energie onze huidige levensstijl met voldoende energie (en de benodigde relatief schaarse en/of moeilijke winbare grondstoffen) voldoende ondersteund kan worden. Als het uberhaupt gaat lukken….

      In theorie is heel veel mogelijk, maar de praktijk zal wel eens veel weerbarstiger kunnen gaan uitpakken dan velen van uitgaan…ook bij een gecoordineerde manhattan achtige inspanning.

      Persoonlijk denk ik dat we een heel goed leven kunnen leiden met flink wat minder spulletjes (meer duurzame producten en andere levensstijl om maar wat te noemen)…maar dat is weer een ander verhaal.

      1. Germen Roding

        Hans en Paradox,
        ik ben me terdege bewust van de beperkingen en van de enorme hoeveelheid olie (rond de 0,1 miljard vaten) die er dagelijks doorheen wordt gejast. Toch: bedenk wel dat aardolie slechts een derde van alle energie wereldwijd levert. Van andere energiedragers is de hoeveelheid veel groter.

        Ook interessant om te weten: de energie ROI van de nieuwste zonnepanelen is
        http://en.wikipedia.org/wiki/File:EROI_-_Ratio_of_Energy_Returned_on_Energy_Invested_-_USA.svg (verouderde gegevens)
        Nu is de EROI van zonne-energie rond de 6,56 http://www.eoearth.org/article/Energy_return_on_investment_%28EROI%29_for_photovoltaic_energy

  3. Hans Verbeek

    Mee eens, Germen, maar deze blogpost gaat specifiek over olie en vloeibare brandstof. Het feit dat de Westerse wereld doodleuk 2 miljoen vaten biobrandstof per dag verbruikt zegt genoeg over onze verslaving aan mobiliteit.

  4. Germen Roding

    Hans, dat weet ik. Echter er zijn de nodige mogelijkheden om de ene soort in de andere soort energie om te zetten. Dit is ook de reden dat ik andere energievormen noem als middel om de oliecrisis op te lossen.

    Door middel van zonne-energie kan je bijvoorbeeld kooldioxide uit de lucht winnen en deze met waterstofgas via een katalysator samenvoegen tot koolwaterstoffen. http://www.npr.org/2010/12/23/132283263/on-the-horizon-liquid-fuels-made-by-sunlight

    Ook zou je de uitgespaarde steenkool kunnen omzetten in autobrandstof via het Haber-Bosch proces.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s