Het uiteenvallen van het Europese Imperium: de economische collaps

Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en het Romeinse Rijk ging gepaard met een economische ineenstorting.
Het uiteenvallen van het Europese Imperium heeft ook grote economische gevolgen.

De economische collaps

De financiële crisis leidt tot het stilvallen van economische groei. Bedrijven kunnen geen geld meer lenen en zullen niet investeren. Produktiecapaciteit wordt niet uitgebreid, de produktie neemt niet verder toe.
Na de recessie van 2008 nam de produktie in de EU wel weer toe, maar zij  heeft nog niet het nivo van voor de recessie bereikt.

(klik voor origineel)

De financiële crisis dwingt overheden tot bezuinigen. Bedrijven krijgen minder opdrachten van de overheid en zien de omzet en winst dalen.
De overheid zal tevens uitkeringen en ambtenarensalarissen bevriezen of zelfs verlagen. Dit heeft gevolgen voor de koopkracht en daardoor dalen omzet en winst van het bedrijfsleven nog verder.
Hieronder de totale winkelverkopen in de eurozone (in volume!!)sinds 2004

(klik voor origineel)

Dat bezuinigingen leiden tot economische krimp is duidelijk zichtbaar in Griekenland en Portugal, waar de krimp over 2011 respectievelijk 5,5 en 1,9% zal bedragen.
De vooruitzichten op korte termijn zijn somber: in september daalde het aantal orders voor de Europese industrie in de eurozone met 6,4%.

De hoge prijzen voor olie, voedsel en energie vormen voor Europa een onoverkomelijke hindernis. Europa heeft zelf nog nauwelijks grondstoffen en moet steeds meer olie, gas en steenkool importeren.

Dmitry Orlov zag hoe de economische collaps in de Sovjet-Unie verliep: de roebel devalueerde, de koopkracht daalde. De kwetsbare logistieke ketens haperden en de bevolking ging hamsteren. De winkelschappen raakten leeg en er ontstonden tekorten.

In Europa is dat nog niet aan de orde. Maar stakingen tegen bezuinigingen in Griekenland en vorig jaar tegen pensioenhervorming in Frankrijk laten zien hoe kwetsbaar de Europese economie is als de logistieke ketens haperen.

In Griekenland is ruilhandel weer in opkomst. Maar van hamsteren lijkt in de eurozone nog geen sprake. De Europese economie stort nog niet in, maar is langzaam aan het krimpen.

Nog meer reclame maken zal niet helpen om de Europeanen terug naar de winkelcentra te lokken. Misschien komen ze door reclame murw gebeukt wel naar de winkels toe, maar of ze netjes afrekenen bij de kassa is niet zeker.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s