Filebestrijding kost meer dan het oplevert

In december kondigde het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aan 1,1 miljard euro te gaan investeren in filebestrijding. Gelukkig wordt dat geld niet alleen gebruikt om wegen te verbreden en om meer wegen aan te leggen. Het persbericht maakt ook melding van andere maatregelen:

• Het aanleggen van nieuwe spitsstroken
• Verbeteringen van het openbaar vervoer
• Toepassing van nieuwe technieken om het verkeer vlotter te laten doorstromen
• Projecten om werknemers buiten de spits te laten reizen
• Uitbreiding van de P+R-faciliteiten (Park & Ride)
• Forse uitbreiding van projecten als ‘Slim Werken Slim Reizen’
• Toepassing van intelligente transportsystemen
• Stimulering containervervoer via binnenvaart

Toch is het maar de vraag of die 1,1 miljard wel voldoende rendement oplevert.
TNO heeft in opdracht van van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO berekend dat de directe vertragingsschade voor het goederenvervoer in 2010 400 miljoen euro bedroeg. TNO beweert dat ‘door indirecte kosten’ de totale schade oploopt tot 954 miljard of zelfs 1240 miljard.

Naast directe vertragingsschade, leiden files voor het
vrachtverkeer ook tot andere kosten. Zo kan een file worden
vermeden door om te rijden (omrijkosten). Ook kan door
files de inzet van extra voertuigen noodzakelijk zijn om
binnen een bepaald tijdvenster toch alle goederen te kunnen
afleveren. Verder vereist het inspelen op files aanpassingen
in de rit- en routeplanning en dus extra inspanningen van
de plannersafdelingen. Indirecte kosten van files bestaan
bijvoorbeeld uit vertragingen in het productieproces van bedrijven.

Specifieke onderbouwing voor deze schatting ontbreekt. Het lijkt alsof TNO het bedrag kunstmatig opklopt, zodat het in redelijke verhouding staat tot de 1,1 miljard, die het Ministerie wil uitgeven.

Tegenover het hoge schadebedrag dat TNO berekent, staat de daling van de filedruk in 2011. Sinds januari is de filezwaarte gedaald met 17% en staat nu op het laagste niveau in 8 jaar tijd.
Je zou verwachten dat de afname van het aantal files honderden miljoenen oplevert voor de transportsector.
Maar cijfers van het CBS laten zien dat het goederenvervoer over de weg sinds 2007 met ca. 10% is gekrompen.

In 2011 is het goederenvervoer nauwelijks gestegen, terwijl de files sterk afnamen.

Bij de huidige economische vooruitzichten valt er geen groei te verwachten in de transportsector. Het lijkt daarom niet erg zinvol om het wegennet nog verder uit te breiden of om honderden miljoenen te investeren in andere filebestrijding.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s