Treinen op schaliegas

Opwekken van elektriciteit uit aardgas is niet erg efficiënt. De efficientië van gasturbines is veel lager dan van kolencentrales. In Nederland wordt 60% van de elektriciteit opgewekt door deze inefficiënte gasturbines. Je kan ook kunnen zeggen dat 60% van de elektrische treinen op aardgas rijdt.

Nederland heeft nog ca. 1400 miljard kuub aardgas in de bodem. Ieder jaar wordt daar ongeveer 80 miljard kuub van gebruikt. Dat betekent dat de Nederlandse gasvoorraad over 18 jaar zover is geslonken, dat we zullen moeten overschakelen
– op andere manieren van elektriciteitsopwekking of
– op een andere brandstof, aardolie of steenkool

We kunnen zeker meer elektriciteit opwekken met windmolens en zonnecellen. En we kunnen ook veel zuiniger omspringen met elektriciteit als er niet al te veel elektrische auto’s bijkomen.

Omdat het Groningse aardgas over 20 jaar opraakt, kijkt
de NOGEPA, de Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie naar alle mogelijkheden om nog langer aardgas uit de Nederlandse bodem te halen. In eerste instantie zoveel mogelijk gas halen uit bestaande gasvelden.

In het filmpje hierboven wordt optimistisch gezegd dat Nederland nog wel voor 40 of 50 jaar aardgas uit de bodem kan halen. Maar de mensen van NOGEPA vertellen niet dat dat alleen mogelijk is als er ook aardgas gewonnen gaat worden uit schalie, leisteenlagen diep onder de grond.
Gaswinning uit schalie is mogelijk dankzij de omstreden hydraulic fracturing techniek.

In Bulgarije en in Frankrijk is de hydraulic fracturing techniek voorlopig verboden. Maar in Polen en in de VS ziet men fracking wel zitten.

Het winnen van schaliegas is veel moeilijker dan het winnen van conventioneel (Gronings) aardgas. De opbrengsten zijn veel lager en we moeten goed afwegen of we voor een paar jaar extra aardgas wel zulke risico’s willen nemen met ons grondwater.

In Nederland rijdt nu 60% van de treinen op (elektriciteit opgewekt met) aardgas. Misschien rijden er over 25 jaar treinen op (elektriciteit opgewekt met) schaliegas.

Advertenties

4 gedachten over “Treinen op schaliegas

  1. Frank Hemmes

    Is die 60% daadwerkelijk lager dan kolencentrales? De laatste keer dat ik over deze materie een vak volgde, was de boodschap dat je kolencentrales tot zo’n 45% kon tillen, en dan hield het ook wel weer op.

    Wat niet wegneemt dat er wel meer kolen dan gas is, dat dan weer wel.

    1. Hans Verbeek

      @Frank: gasturbines kunnen snel opgestart worden en kunnen dus pieken in het verbruik opvangen. Maar kolencentrales halen een groter rendement: ze halen netto meer elektriciteit uit dezelfde hoeveelheid brandstof.

      Uit energetisch oogpunt bekeken kunnen we aardgas beter gebruiken voor verwarming en moeten we steenkool gaan gebruiken voor elektriciteitsopwekking.
      Als je de CO2-uitstoot wilt beperken, moet je de steenkool in de grond laten zitten en uitsluitend aardgas gebruiken.
      Maar ja, dan moet je over 10 jaar al aan het schaliegas.

      1. Hans Verbeek Berichtauteur

        zullen we uiteindelijk MOETEN

        Ik ben allergisch voor het woord MOETEN, Ellie. We moeten helemaal niets.
        We kunnen schaliegas gaan winnen, maar we kunnen ook heel goed zonder aardgas en steenkool.
        In de 17e eeuw was Nederland het rijkste land ter wereld, zonder dat we aardgas of steenkool gebruikten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s