Olieprijs op weg naar 100 euro per vat

We blijven maar tanken en rijden. We blijven maar vliegen. We blijven maar plastic maken. En daarom blijft de olieprijs stijgen.

In januari 2012 bedroeg de gemiddelde prijs voor een vat Brent-olie 85,96 euro. Dat was al een record.
In februari steeg de prijs met 5% tot 90.55 euro.

In de eerste week van maart steeg de olieprijs gewoon verder. Op 9 maart stond de prijs voor een vat Brent de gehele dag boven de 95 euro (!!!).
Je kunt erop wachten tot iemand 100 euro voor een vat Brent-olie gaat betalen. Misschien nog in maart, misschien pas in april.
Er komen steeds meer euro’s dankzij de ECB. En de hoeveelheid olie in Europa neemt snel af.

De Europese regeringen willen niet al teveel bezuinigen en de belastingen niet al teveel verhogen. De economie mag niet krimpen, want dan worden ze niet herkozen.
De TV-reclame zal ons blijven oproepen om auto’s en flatscreen-TV’s te kopen: dan word je pas gelukkig. En de vliegtickets zullen altijd nergens goedkoper zijn.
We gaan met zijn allen de gifbeker helemaal leegdrinken, voordat we inzien dat de goedkope olie op en het makkelijke leven voorbij is.

Advertenties

6 gedachten over “Olieprijs op weg naar 100 euro per vat

  1. Visionair NL

    Hans, olie is hopeloos achterhaald man.
    Als we dit juweel hier gaan koppelen aan zonne-energiecentrales in Spanje en de Sahara: http://www.visionair.nl/ideeen/wereld/rijden-op-ammoniak-als-alternatief-voor-benzine/ kunnen we twee vliegen in één klap slaan. namelijk ten eerste overvloedige goedkope stikstofkunstmest en ten tweede een goede milieuvriendelijke vervanger voor benzine of de onzalige biobrandstof.
    In NL is dit een goede optie om pieken van windcentrales mee te benutten.

    Tot technici een compacte elektrische batterij hebben ontwikkeld die lang meegaat, dan is dit ook niet meer nodig.
    groetjes, Germen

    1. Hans Verbeek

      Germen, de ammoniak-infrastructuur is er nog niet. De zonne-energie-centrales staan er ook nog niet. Het kost ontzettend veel energie om die ammoniakfabrieken en die zonne-centrales te bouwen.
      Waar gaan we die energie vandaan halen?
      Wie wil de komende jaren zijn energieverbruik met 10% verminderen om de energiecentrales van de toekomst te gaan bouwen?

      1. Visionair NL

        Hans, die ammoniak-infrastructuur is er voor een groot deel al wel. Op dit moment wordt al rond een procent van alle primaire energiebronnen besteed aan het winnen van ammoniak uit luchtstikstof. Je zou de capaciteit van ammoniakfabrieken kunnen opvoeren als eerste stap, of de compacte generatoren zoals beschreven in het artikel hiervoor kunnen gebruiken.
        Ammoniak is onder relatief lage druk vloeibaar te maken en te houden. Het gas zou in principe in de bestaande benzine-infrastructuur verwerkt kunnen worden (al is elektrische geleiding mogelijk een issue).

        De benodigde energie kan vrijgemaakt worden door te bezuinigen op overbodige wegenaanleg, vliegverkeer en oorlogen. Als we streven naar het gradueel (20 jaar) vervangen van alle fossiele energieverbruik (rond de 85 PJ per jaar door alternatieve energiebronnen met een EROEI van 20 moeten we hiervoor 5 PJ per jaar vrijmaken. Dit betekent 5% bezuinigen. In een rijk, energieslurpend land als Nederland niet erg moeilijk. Je kan denken aan zuiniger gewoontes, bijvoorbeeld door allen de cv twee of drie graden lager af te stellen. Dat scheelt al meer dan 20% in het gasverbruik.

  2. Hans Verbeek

    Ik vind het een hoop gedoe, Germen. En dat allemaal omdat sommige mensen per se auto willen blijven rijden. Ik denk dat gewoon weer lopen en fietsen een veel slimmere oplossing is.

    1. Visionair NL

      Meer lopen en fietsen dan nu gebeurt is zeker een goed idee. Echter: onze economie is op dit moment hooggespecialiseerd. Gevolg hiervan is dat veel goederen over grote afstanden moeten worden vervoerd omdat ze maar op een paar plaatsen ter wereld worden geproduceerd. Hiervoor is motorisch vervoer onvermijdelijk. En dit kan ook.

  3. a.houthuijzen

    Als het ov in nederland veel beter en goed koper zou zijn als nu
    dan zou de auto alleen gebruikt kunnen worden voor grotere afstanden en vakantie’s, en niet meer voor dagelijks gebruik
    En wat dacht je van verplicht carpoolen zou ook veel vervuiling schelen dan hoevenden wegen uitgebreid te worden, en kan dat geld na ontwikkeling van mileu vriendelijke energie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s