Aardolie stroomt steeds vaker naar Azië

In Europa en Noord-Amerika daalt de vraag naar olie door economische problemen. In Azië blijft de vraag stijgen.

Langzaam begint het in de Westerse wereld te dagen: economische groei is alleen nog maar mogelijk als olie en energie goedkoper worden.

In Azië kan de economie nog wel groeien bij de huidige hoge olieprijs. De verklaring is eenvoudig. In Azië kunnen er 8 man op een kleine motorfiets of één man met honderdvijftig kilo vracht. Met één liter brandstof rijdt een Aziaat meer dan 50 km. De gemiddelde Amerikaan haalt in zijn eentje met zijn SUV nog geen 5 km. per liter brandstof. De Aziatische economiën halen veel meer rendement uit de peperdure aardolie.

De wereldproduktie van ruwe olie bereikte eind 2004 74 miljoen vaten per dag en is daarna niet verder gestegen. Om de hoeveelheid vloeibare brandstof nog iets op te krikken gebruiken we nu ook biobrandstof en teerzandolie.

De produktie van conventionele aardolie in Saoedi-Arabië kostte minder dan $20 per vat. Die bronnen raken uitgeput en worden vervangen door moeilijk winbare olie, waarvan de produktie $80 per vat kost of meer. Het wordt steeds belangrijker om efficiënt om te gaan met die dure brandstof.
In China halen busjes en SUV’s 9 km. met één liter brandstof en in 2015 wordt een wettelijk minimum van 1 op 10 vereist.
In de VS rijden 225 miljoen auto’s rond, die een gemiddelde halen van 6 km. per liter. China krijgt er in de komende vijf jaar 125 miljoen auto’s bij, die gemiddeld 1 op 12 zullen rijden.

De vraag naar aardolie verschuift van West naar Oost

De vraag naar vloeibare brandstof binnen de OECD is al sinds 2005 aan het dalen: we gaan zuiniger en minder rijden en vliegen. Het verbruik in de niet-OECD-landen stijgt onverminderd door en zal dit jaar voor het eerst het OECD-verbruik overtreffen.
Vooral het olieverbruik van China en India stijgen sterk. In de VS daalde het olieverbruik tussen 2006 en 2010 met 1,65 miljoen vaten per dag. Het verbruik van China en India steeg in één enkel jaar (2009 – 2010) met 0,96 miljoen vaten per dag.
De groei van het Aziatisch verbruik is groter dan de daling van het Westers verbruik: het IEA verwacht dat dit ook in 2012 zo zal zijn.

Steeds minder olie wordt geëxporteerd
Olieproducerende landen gaan zelf ook steeds meer olie gebruiken. Geoloog Jeffrey Brown beschreef deze trend in zijn export-land-model. Bij gelijkblijvende produktie betekent dat de hoeveelheid aardolie, die wordt geëxporteerd, afneemt. In onderstaande grafiek wordt de olie-export van de 5 grootste olie-exporteurs van de wereld samengevat (bij elkaar goed voor 75% van alle olie-export).

De stijgende export van Rusland en Saoedi-Arabië kan de dalende export van Noorwegen en Iran nog compenseren. Maar in 2012 zal de Iraanse export door sancties nog kleiner worden. En de Noorse olieproduktie zal nog verder afnemen.

In theorie zal de olie-export teruglopen naar nul vaten per dag (in 2030). In de praktijk krijgen we eerst te maken met hoge olieprijzen. De hoge prijs zal ertoe leiden dat inefficient gebruik van aardolie stopt. Brandstofsubsidies (en reiskostenvergoedingen) zullen verdwijnen en daarna zal de hoge prijs door marktwerking effect hebben op het verbruik.
Om te kunnen concurreren met de efficiënte economiën in Azië zullen we heel snel moeten overschakelen op zuiniger transportmiddelen. De verkoopcijfers van nieuwe auto’s dalen en het zal nog vele jaren duren voordat onze vloot van benzineslurpers is vervangen door superzuinige auto’s. In dit tempo zullen we het van Azië gaan verliezen. We kunnen hopen op jaren van economische stilstand, maar het wordt waarschijnlijk economische krimp.

(bron: Oil demand shift: Asia takes over van Chris Nelder voor Smartplanet)

Advertenties

6 gedachten over “Aardolie stroomt steeds vaker naar Azië

  1. paradox

    Cassandraclub,

    EIA verwacht daling van Russische olieproductie….

    Volgens de Januari 2012 EIA STEO (Short Term Energy Outlook) uitgave gaat ook de Russische olieproductie vanaf dit jaar geleidelijk aan inzakken!
    De afname van de olieproductie in West-Siberie kan niet meer voldoende gecompenseerd worden door de toename van (de lastige en dure) olieproductie in Oost-Siberie.
    In iedergeval verwacht het EIA dat in het jaar 2012 en 2013 de totale Russische olieproductie gaat inzakken. En de Europese Gemeenschap is nog steeds heel erg afhankelijk van Russiche olie. En de verwachtingen ten aanzien van de Iraakse olieproductie voor de komende jaren worden meer en meer naar beneden bijgesteld.

    Het goedkope olietijdperk is definitief voorbij (zeker als men de koopkracht van ‘de gemiddelde burger’ in ogenschouw neemt).
    De komende jaren zal laatstgenoemde meer en meer voelbaar worden, mede omdat het naar mijn idee steeds moeilijker wordt om de reele economische output per vat olie nog noemenswaardig te verhogen =>zonder onze levensstijl flink te ‘moeten’ aanpassen <=.

    “EIA expects Russia's crude oil and liquid fuels production to fall by about 190,000 bbl/d in 2012 and an additional 12,000 bbl/d in 2013. These declines follow production of 10.3 million bbl/d in 2011, a post-Soviet record-high that positioned Russia as the world's top producer. Russia's government introduced tax decreases on some petroleum exports, which seems to have affected total exports in the last quarter of 2011. Additionally, production in the eastern part of the country offset the Western Siberia declines to some extent. EIA expects, however, that absent meaningful tax structure reform, investment will remain scarce, contributing to the projected drop in Russia's production in 2012 and 2013”.

    http://www.eia.gov/forecasts/steo/archives/jan12.pdf

    Energy Information Administration/Short-Term Energy Outlook – January 2012
    Table 3b. Non-OPEC Crude Oil and Liquid Fuels Supply (million barrels per day)

    2011: 10.26 million barrels per day
    2012: 10.07 million barrels per day
    2013: 10.05 million barrels per day

  2. Hans

    Wij lachen hier vaak om die rijstbrommers in Azie(ik niet trouwens), maar eigenlijk is het buitengewoon vreemd, dat wij hier voor alles maar de auto nemen, die gewoon een zeer slecht rendement heeft(gezien vanuit de optiek, dat er vaak maar een persoon inzit). Dit terwijl er ook hier brommermodellen zijn, die(naast dat ze ook nog eens 60km/h, kunnen rijden) een verbruik hebben van 1 op 50/55. Eigenlijk idioot, dat de overheid, zoiets niet aanmoedigd maar ons liever maar allemaal de auto in praat.

  3. Visionair NL

    Klopt, als elektrische auto’s veel lichter worden utigevoerd dan nu het geval is, bijvoorbeeld met de carosserie van een brommobiel, wordt hun bereik ook vergelijkbaar met die van een benzineauto.
    Enfin, ga ik een artikel over schrijven denk ik.

  4. hiriotapa

    Wij (ik, Thaise vrouw en zoontje) wonen zelf in Thailand. Het gros van de mensen rijdt hier motor/scooter (grotendeels 100-125cc, soms uitschieters naar 150-200 of meer).
    Mijn vrouw’s Honda Wave 125, idd het prototype rijstbrommer, van 8 jaar oud en nog zonder injectie haalt bij gemiddeld niet harder dan 60 km/h 1:62.
    Mijn Thaise Tiger Boxer 200 bij 60 km/h (als ik geen haast heb rijdt ik niet veel harder) ongeveer 1:50.
    Moet met nieuwste types en nieuwe rijden nog zuiniger kunnen.

    Wel zie je dat hier heel veel mensen, midden klasse, overstappen op auto’s en dan voornamelijk zware diesel pick-up trucks met 2.5 of 3.0l motor. Je ziet dat mensen hier de auto voortdurend gebruiken. Een enorm statussymbool: veel duidelijker dan in NL waar een auto gemeengoed is en voor zo ongeveer iedereen bereikbaar is. Wel is benzine hier relatief duur tov inkomen: momenteel zo’n 39 baht voor gasohol 91 (benzine met 10% ethanol) = bijna 1 euro.
    Mijn vrouw als leraar met universitaire opleiding en 8 jaar werkervaring verdient een kleine 400 euro/mnd. Voor hier op het platteland is dat niet slecht.

    Diesel is zo’n 33 baht, wegens overheidssubsidie.

    Voordeel is met name de rijstbrommers zeer praktisch zijn. We kunnen er gemakkelijk met zijn drieen op en dan is er bergruimte onder het zadel, een mandje voorop en ik heb vaak een grote tas/rugzak tussen de benen en mijn vrouw kan ook nog een rugzak op. Plastic tasjes met voeding of andere spulletjes hangen we vaak aan het stuur. We kunnen dus best veel vervoeren.
    Ook helmplicht wordt niet nagenoeg niet nageleefd en is bij lage snelheden, als we naar de markt gaan bijv., geen probleem wat mij betreft. Het verkeer is hier gevaarlijk, maar daar moet je goed op inspelen: zeer defensief rijden en bij voorkeur niet veel plaats innemen op de weg. Motors/scooters rijden meest aan de zijkant, over de vluchtstroken.

    Zelfs al kunnen we een auto betalen, en gezien ons sociaal-maatschappelijke status wordt het min of meer verwacht van ons dat we er een aanschaffen, kopen we er geen. De vooruitzichten qua prijsontwikkeling van brandstof zien er niet gunstig uit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s