Autoverkoop in Europa daalt verder

In februari 2012 werden in Europa ca. 889.000 nieuwe auto’s verkocht. Dat is 9,7% minder dan in feb. 2011. Het is trouwens ook minder dan in januari 2012. (bron: ACEA)
Als deze trend doorzet, worden er over 10 jaar geen nieuwe auto’s meer verkocht in Europa. (nog wel tweedehandsjes helaas)

De verkoop van auto’s daalde vooral in Nederland (-10%), België (-17%), Italië (-19%), Frankrijk (-20%) en Griekenland (-45%). In Griekenland zal de autoverkoop over 3 jaar al stoppen, als de trend doorzet.

De ECB houdt bij hoeveel nieuwe kentekenbewijzen er worden uitgegeven in de eurozone. In februari 2012 bedroeg dat aantal 718354. In vergelijking met februari 2011 is dat een afname van 125000 ofwel 14%.

(klik voor vergroting)

In februari 2008 werden er nog 935252 uitgegeven in de eurozone. Sinds 2008 is het aantal nieuw uitgegeven kentekens met 23% afgenomen.

Hieronder heb ik dezelfde gegevens van de ECB op een andere manier in beeld gebracht. Sinds begin 2008 is het aantal nieuwe kentekenbewijzen in de eurozone aan het dalen.

Van half 2009 tot half 2010 trad er een stijging op: dit is het gevolg van de sloopregelingen van o.a. de Nederlandse en Duitse regering.
Zonder deze subsidie was de autoverkoop al eerder ingezakt.

Door de hoge brandstofprijzen, de oplopende werkeloosheid en de sterke bezuinigingen in de eurozone, zal de autoverkoop de komende jaren nog verder afnemen.

5 gedachten over “Autoverkoop in Europa daalt verder

  1. Hans

    Dat verwonderd me helemaal niet. Ik hoor van verschillende mensen om mij heen, die normaal na 3 jaar inruilden, dat wat ze terugkrijgen voor hun auto, schrikbarend laag is. Ik vind deze ontwikkeling ook helemaal niet slecht. Waarom moet men ook zo nodig iedere 3 jaar een nieuwe auto?.Als men tegenwoordig een model heeft zonder dagrijverlichting(LEDjes aan de voorkant), is men al ontevreden.

    Het is wetenschappenlijk onderzocht, dat het eureka moment(het gevoel van gelukzaligheid), na het kopen van een nieuwe auto, gemiddeld, slechts 3 maanden aanhoudt. Wie houd dus wie voor de gek eigenlijk?. Enige jammere hieraan is, dat hierdoor waarschijnlijk de tweedehands auto’s duurder gaan worden, op termijn. We moeten weer eens met z’n allen terug met beide benen op de grond komen.

    1. paradox

      “…het eureka moment(het gevoel van gelukzaligheid), na het kopen van een nieuwe auto, gemiddeld, slechts 3 maanden aanhoudt. Wie houd dus wie voor de gek eigenlijk?…”

      Mooi dat je dit naar voren brengt.

  2. paradox

    Cassandraclub,

    We hebben m.i. de afgelopen decennia een unieke periode van flinke (werkelijke) economische groei meegemaakt.
    Dat die unieke periode van flinke structurele economische groei de nieuwe norm is geworden. Dat bekeken over een lange tijdsperiode het bijzondere normaal is geworden. Dat deze unieke periode met flinke werkelijke economische groei voor velen een vanzelfsprekendheid is geworden.
    Dat niet linksom dan wel rechtsom de economische groei in stand gehouden kan worden. Dat als structurele economische groei niet meer mogelijk is met conventionele energiebronnen deze dan wel met duurzame energie en innovatie in stand gehouden kan worden. Heilige graal blijft economische groei.

    Naar mijn idee zal binnen een jaar of tien meer en meer duidelijk worden dat de unieke periode van flinke reele economische groei tot het verleden behoort…mits er niet snel een goedkoop en makkelijk op grote schaal toepasbaar (energie) alternatief ter beschikking komt.
    Er zijn vele werkende alternatieven, echter (naar mijn bescheiden mening) bij het willen toepassen ervan op grote schaal komen er meerdere bottlenecks om de hoek kijken, welke vrijwel geen rol spelen op kleine schaal.

    Lijkt me verstandig om flink na te denken over hoe een zo optimaal mogelijk welzijn te verkrijgen met zo weinig mogelijk middelen.
    Alleen gokken op bijvoorbeeld een flinke technologische doorbraak lijkt me riskant.

    Persoonlijk lijkt me het mogelijk een behoorlijk gevoel van welzijn te verkrijgen met flink wat minder spullen en energieverspillend gedrag. Het zit vooral tussen de oren.
    Maar binnen een maatschappelijk context waarin status en bezit (macht/aanzien/controle/je zelf buiten spel kunnen zetten) en daarmee samenhangend streven naar (het “geloof” in) oneindige economische groei heel belangrijke zaken zijn, lijkt me laatstgenoemde extra lastig.

    1. Hans Verbeek

      Paradox, helaas zijn er maar weinig mensen, die over de toekomst nadenken. De meeste mensen laten zich meeslepen door technologie en gemakzucht.
      Er is voor de mensheid nog een lange voorspoedige toekomst weggelegd. Ondanks al onze kennis en technologie zijn er nog altijd mensen, die leven als jager/verzamelaar. (zie bijv. http://www.youtube.com/watch?v=826HMLoiE_o)
      Volken als de eskimo’s (Inuit) en de Lappen staan ook nog dicht bij deze levenswijze.
      Zelfs als onze hele economie instort, verandert dat niets aan het leven van deze stammen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Zij redden zich wel en zullen de fakkel overnemen.

  3. VisionairNL

    Ik denk dat er minder auto’s worden gekocht om drie redenen.
    1. Economische misère waardoor mensen minder te besteden hebben en minder kunnen lenen.
    2. Vergrijzing. Mensen worden gemiddeld steeds ouder en worden minder mobiel. Zo doe je langer met een bestaande auto. Ook zijn gepensioneerden minder statusgevoelig dan werkende volwassenen.
    3. De belangrijkste reden: men wacht op de elektrische auto. Vooral in zonrijke landen als Griekenland is deze ideaal. Deze auto kan thuis opgeladen worden.

Geef een reactie op paradox Reactie annuleren