Point of no return: verslaafd aan biobrandstof

Het onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft meldde gisteren dat het gebruik van biobrandstoffen op basis van duurzaamheidscriteria slechter is dan het gebruik van fossiele brandstof. Ondanks de nadelige gevolgen voor het klimaat en de natuur wil staatssecretaris Joop Atsma de hoeveelheid biobrandstof, die wordt bijgemengd, de komende jaren sneller verhogen naar 10%.
Atsma stelde eerder al voor om het statiegeld op frisdrankflessen af te schaffen en om te bestuderen of er een tulpvormig eiland kan worden gebouwd voor de Nederlandse kust.
Zijn biobrandstofbeleid is al net zo dom.

Het gebruik van biobrandstof nadert het point of no return, of is er misschien al voorbij. Laten we eens een rekensommetje maken.

Kunnen we biobrandstof weer vervangen door aardolie?
Bij de produktie van biodiesel wordt plantaardige olie gebruikt. Deze olie bevat meer energie dan ouderwetse aardolie. Een ton plantaardige olie komt qua energie overeen met 1,2 ton aardolie.
In 2012 bestaat de diesel, die in Nederland verkocht wordt voor 4,25% uit biobrandstof. Om die 4,25% biodiesel te vervangen door fossiele brandstof, zal de import van aardolie met 5,1% moeten stijgen.
Als heel Europa stopt met het bijmengen van biobrandstof, dan zal de olie-import met 5% moeten stijgen. En niemand weet waar die extra olie dan vandaan zou moeten komen. Het lijkt slimmer om maar gewoon biobrandstof te blijven gebruiken.

Sinds 2005 is de aardolieproduktie min of meer gelijk gebleven

Prijsverschil met aardolie wordt kleiner
Er is nog een reden waarom we niet meer zonder biobrandstof kunnen. Plantaardige olie wordt in vergelijking met aardolie steeds goedkoper.
Een jaar geleden was een ton koolzaadolie 2,1 keer zo duur als een vergelijkbare hoeveelheid aardolie (6 vaten). In februari 2012 is dat prijsverschil al behoorlijk teruggelopen. Een ton koolzaadolie is nog maar 1,8 keer zo duur als 6 vaten aardolie.

prijsverhouding tussen koolzaadolie en aardolie
(mrt 2011 - feb 2012)

De hoeveelheid aardolie, die de olieproducerende landen exporteren neemt af. En de hoeveelheid plantaardige olie, die geproduceerd wordt zal de komende jaren juist toenemen. Het prijsverschil tussen aardolie en biobrandstof zal verder afnemen.

We kunnen nog wel zonder biobrandstof, maar dan moeten we flink minder brandstof (-5%) gebruiken oftewel: de economie met 5% laten krimpen.
Maar eigenlijk willen we niet meer zonder biobrandstoffen: op de lange termijn zullen ze goedkoper zijn dan fossiele brandstoffen. En we willen het krimpen van de economie zo lang mogelijk uitstellen.

Advertenties

7 gedachten over “Point of no return: verslaafd aan biobrandstof

  1. VisionairNL

    Als we de maximumsnelheden met ongeveer 10 tot 20 km/u zouden verlagen, zou dit denk ik al zeker een derde brandstofverbruik schelen. Benzine is nu al zo duur dat veel automobilisten zuiniger willen rijden, maar de hoge maximumsnelheden beletten hen dit. Misschien leuk idee voor een artikel?

    1. Hans Verbeek

      Huh, hoge maximumsnelheden beletten dat toch niet?
      Alle auto’s staan stil als er niemand in zit. Je moet het gaspedaal flink intrappen om in de buurt te komen van de maximumsnelheid.
      Snelheid kost geld, ook als je geen boete krijgt.

      1. VisionairNL

        Er bestaat wel een verkeersprincipe dat zegt dat je de loop van het verkeer niet moet hinderen. Dat doe je als je snelheid sterk afwijkt van die van de rest van het verkeer en aangezien vrijwel alle automobilisten, Hans heeft wat dat betreft domweg gelijk, de maximumsnelheid rijden, betekent dat dat je wel moet.

      2. cassandraclub Berichtauteur

        Het vrachtverkeer kent een veel lagere maximumsnelheid, Visionair. Niets belet bestuurders van personenauto’s om achter een vrachtwagen te blijven rijden.
        Sterker nog, je kunt behoorlijk wat brandstof besparen door achter een vrachtwagen te blijven hangen.
        Als fietser is het ook erg voordelig om achter een andere fietser of een brommer te blijven hangen, dus waarom zou je als automobilist domweg met je kop in de wind je tank gaan leegrijden.

      3. Hans

        Daarbij wel rekening houdend met voldoende afstand tot de vrachtwagen. Aangezien men niet kan zien wat zich er voor de vrachtwagen afspeeld.

        Bij moderne vrachtwagens is het namelijk zo dat ze sneller stilstaan dan bestelbusjes en personenenauto’s(zowel beladen, als onbeladen!. De computer berekend dat bij een vrachtwagen). Ze hebben een paar voordelen: veel grotere oppervlakte remschijven en remblokken. Veel groter bandenoppervlakte(meer wrijving) en zeer geavanceerde abs systemen.

      4. Hans

        Daarom worden vrachtwagenchauffeurs zo “nerveus” als je kort achter ze rijdt(gaan dan vaak even op de vluchtstrook rijden om in de spiegels te kijken) Ze weten namelijk, dat mochten ze vol in de ankers moeten, de achterliggers een groot probleem hebben(..)

  2. Hans

    Ik ben zelf zo iemand die meestal 100/110km/h per uur rijdt met mijn auto(behalve tijdens passeren). Het is gewoon bekend, dat een auto, zodra je sneller rijdt dan 90/100km/h, je brandstofverbruik behoorlijk toeneemt(niet alleen doordat het toerental hoger ligt, maar ook de luchtweerstand, gaat dan negatief opspelen).

    Daarnaast is de tijdswinst voor de meeste particulieren nihil(dan heb ik het dus niet over zakelijk gebruik van de auto), tijdens de meeste binnenlandse ritten. Toch zie ik dat zelden mensen om mij heen doen. Sterker, als je er met mensen over spreekt, krijg je vanalles naar je hoofd geslingerd, dat dat onzin is(…). De snelheid opvoeren naar 130 km/h is dan ook helemaal niet meer van deze tijd en ik vind het zorgelijk dat (veel)mensen, daar blind in meegaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s