Kilometervergoeding: het belonen van verspillen

De vakbond MHP, de vakcentrale voor middelbaar en hoger personeel, vindt dat de kilometervergoeding voor werknemers omhoog moet van 19 cent naar 24 cent per kilometer. De gestegen benzineprijs moet maar door de werkgevers vergoed worden en de overheid moet vooral geen belasting heffen op die onkostenvergoeding.
Wat de MHP voorstelt, is het belonen van energieverspilling.

Sommige mensen gaan dichter bij hun werk wonen: om energie te besparen of hun CO2-uitstoot te beperken. Eigenlijk zou de overheid dit gedrag moeten belonen. Het lijkt mij onzin om mensen, die juist niet dichter bij hun werk gaan wonen en elke werkdag vele kilometers reizen tegemoet te komen. Het energieverspillende woonwerkverkeer moet juist zoveel mogelijk beperkt worden.

Ik pleit ervoor om de reiskosten- en kilometervergoeding af te schaffen. Juist voor vervoersmiddelen, die door fossiele brandstof of door elektriciteit worden voortbewogen.

Ik pleit er ook voor om mensen, die lopend of fietsend naar hun werk komen, wel een kilometervergoeding te geven. Een belastingvrije vergoeding van 24 cent per kilometer lijkt me een mooie beloning voor werknemers, die fit en gezond blijven door elke dag hun beenspieren aan het werk zetten.

In Kopenhagen gaat 37% van de mensen op de fiets naar hun werk (of school).
In de VS ontdekt de jeugd dat fietsen leuk is, en goedkoop en stoer.

11 gedachten over “Kilometervergoeding: het belonen van verspillen

  1. Hans

    Nederland wordt te vol en te onrustig. Daarom wonen mensen verder weg van hun werk. Zelf heb ik ook een tijd in de stad gewoond en voor geen goud wil ik meer terug. Altijd druk, nooit eens rust. Daarnaast gaat je voorbij aan mensen die in krimpregio’s wonen. Zelfs als die zouden willen, kunnen ze zo maar niet verhuizen(huizen die al langer dan 4 jaar te koop staan).

    Je moet de situatie ook eens omdraaien. Hoeveel mensen willen weg uit de streek waar ze geboren zijn?Jij wel? Dacht je dat mensen er gelukkig van worden als ze iedere dag, iedere week en ieder jaar in de file staan?. Dat doen velen echt niet voor hun lol. Kost bakken met tijd en geld.

    En dan hebben we een overheid, die de prijzen torenhoog laat oplopen, omdat de staatskast zo nodig op deze manier gevuld moet worden. Ik mis een stuk nuance in dit artikel(hoeft ook niet, het is jou mening). Men zou fabrieken en bedrijven veel meer moeten spreiden, ipv verwachten dat de werknemer zich maar in alle bochten moet wringen. Doe moet zich heden ten dage, al genoeg aanpassen. Wanneer is het eens genoeg?

  2. Hans Verbeek

    Hans, nuance is niet mijn sterkste kant.
    Auto’s wegen 500 – 1000 kg en vervoeren vaak maar één persoon. Het is een enorme verspilling van brandstof om al die auto’s elke dag heen en weer te laten rijden. Niemand zal het in zijn hoofd halen om een fiets van 500 kg. te kopen: het kost heel veel energie om die rond te laten rijden.
    Hetzelfde geldt overigens voor treinen en bussen. Ze wegen heel zwaar en vervoeren naar verhouding weinig mensen.
    Kijk nog eens goed naar dit plaatje: https://cassandraclub.files.wordpress.com/2012/03/eight.jpg?w=450

  3. Hans

    Ja, wat dat punt betreft, ben ik het helemaal met je eens, het rendement per voertuig zou gewoon flink omhoog moeten. Toch werkt de overheid hier te lande flink tege, helaas. Zo mag je in veel landen, met een 125cc motor(scooter)rijden en die verbruiken tussen 1 op 35/42. Wordt hier niet toegestaa(verzekering doet moeilijk en men wilt niet te veel verkeersdoden). Motorrijbewijs is men flink aan het ontmoedigen momenteel voor jongeren(3 cathegorieen, belachelijk), zodat men iedereen de auto jaagt.

    Vergis je niet in treinen. Deze vervoeren in de spits, toch echt heel wat mensen(vaak meer dan 1000). Daarnaast kunnen ze ook maar beter wat zwaarder zijn, want als er iets(goed) mis gaat, praat je meteen over ontzettend veel doden en gewonden. Daarnaast geeft zwaarder materieel ook meer mogelijkheden om energiezuinig te kunnen rijden(uitrollen).

  4. Richard

    > Ik pleit ervoor om de reiskosten- en kilometervergoeding af te schaffen.

    Hoezo? Werken mensen te veel? Wil je dat ze minder gaan werken? Of denk je dat als je werken zwaarder belast dat mensen dan -spontaan!- harder gaan werken?

  5. Hans Verbeek

    Richard, ik wil dat mensen een baan zoeken op loop- of fietsafstand, of dichter bij hun werk gaan wonen. Elke dag miljoenen kilo’s auto’s en treinen heen en weer laten rijden vind ik zonde van de energie.

    1. Richard

      Ja, dat had ik al begrepen. 😉

      Maar zo werkt het niet. Er zijn geen ‘oplossingen’, alleen maar afwegingen. Als je de km vergoeding etc wil afschaffen dan zullen inderdaad mensen minder ver voor hun werk gaan reizen. Maar ze zullen ook minder gaan werken. Of minder productief werk gaan doen.

      D’r is nl een reden dat ze heen en weer forenzen: het is voor die mensen de meest lonende manier om de centen te verdienen. Als je dat reizen gaat belsten dan gaan mensen minder reizen. Minder werken of minder productief werken op kleinere afstand.

      De keuze die je moet maken is: hoeveel ben ik – als maatschappij- bereid op te geven om minder energie te gebruiken?

      Tweede punt is: stel we leveren x miljard met z’n allen in voor y ton aan co2, via deze maatregel. Is dat nou het meest efficient? Kan hetzelfde resultaat niet via goedkopere maatregelen bereikt worden?

      ( mijn stelling is dat het veel goedkoper kan, maar dat had je al geraden 😉

      1. Hans Verbeek

        Ik hoor Jolande Sap zojuist in de Tweede Kamer zeggen dat GroenLinks de belastingvrije kilometervergoeding wil afschaffen. Misschien moet ik toch maar weer lid worden.

  6. Erik

    Niemand reist voor zijn lol naar het werk. Maar hier in het noorden van het land zijn de afstanden nu eenmaal langer. Daarnaast heeft mijn bedrijf meerdere vestigingen, waar ik als ICT’er werkzaamheden heb liggen. Ik moest al bijleggen op mijn km-vergoeding, nu zal ik er helemaal zelf voor moeten gaan betalen om van vestiging naar vestiging te gaan. Lekker is dat. Is een echt rechts standpunt. Managers en directeuren krijgen gewoon een extra bonus om dit te compenseren, maar ik ben straks netto 200 euro in de maand lichter. Eerst staan ze achter de oorlog in Kunduz en nu dit. GroenRechts kan beter opgedoekt worden en opgaan in D66, want er zijn toch geen verschillen meer en ze houden waarschijnlijk toch geen zetels meer over.

    1. Hans Verbeek

      Niet boos worden Erik. Die energieverspilling moet stoppen. Voorlopig weten we even niets beter dan dat via geld te regelen.
      Je weet hoe dit gaat aflopen: de olie wordt nl. nog duurder en schaarser. Zet je woede om in een creatieve oplossing.

    2. VisionairNL

      Erik, er ontstaat zo vanzelf een markt voor kleine, zuinige vervoermiddelen. Bromfietsen, zeer lichte autootjes, elektrische fietsen en scooters. Ook kan met een goede planning de reisafstand flink verkleind worden.

Geef een reactie

