De Industriële Contra-revolutie

In een van zijn programma’s vertelt Hans Lebbis over zijn reis naar Guyana. Hij vertelt geirriteerd (met een knipoog) dat de Indianen in het oerwoud helemaal geen leuke spulletjes gemaakt hadden om als souvenir te verkopen.

De Industriële Revolutie is aan de Indianen in het oerwoud voorbij gegaan. Ze maken alleen spullen, die ze zelf nodig hebben. Ze maken niets voor de export en er zijn geen winkelcentra in het oerwoud. Tot de 17e eeuw was dat ook in Europa zo. Er werden alleen spullen gemaakt, die nodig waren.

De Industriële Revolutie veranderde dat. Het werd heel eenvoudig om meer spullen te maken dan nodig waren. De produktie was niet meer de bottleneck, de snelheidsbepalende stap in de economie. Grootschalige, fabrieksmatige produktie zorgde ervoor dat de verkoop beperkend werd. Er kwamen winkels en er werd reclame gemaakt om de verkoop te vergroten.
Industrieel ontwerpers bedachten nieuwe spullen waarvan we niet durfden dromen dat we ze ooit nodig zouden hebben. Designers maakten de spullen zo mooi dat iedereen ze wilde hebben, zelfs als je ze niet nodig had.

Maar de laatste jaren is er iets aan het veranderen. Er broeit een contra-revolutie. Het systeem van produceren en verkopen hapert. Sinds begin 2008 daalt de hoeveelheid verkochte spullen in Europa.
Hieronder zie je de winkelverkopen (gemeten in volume) tussen 2003 en nu.


Het verkoopvolume van 2005 is op 100 gezet. En in 2012 is de hoeveelheid verkochte spullen (in de eurozone) weer terug onder het niveau van 2005. We kopen steeds minder spullen.

Als de winkelverkopen dalen, dan moet automatisch ook de produktie kleiner worden. De pakhuizen worden immers niet groter en vol is vol.
Hieronder zie je dat de industriële produktie in Europa voor de periode 2003 – 2012.

In 2012 daalt de produktie van spullen in Europa onder het niveau van 2005 (2005 = 100).

Er is iets fundamenteel aan het veranderen. Het kost steeds meer moeite om fossiele brandstoffen en grondstoffen uit de aardkorst te halen. Energie wordt duurder, dus het maken van spullen wordt ook duurder.
Slimme mensen laten zich al niet meer foppen door de schreeuwende reclames. Maar ze wijzen op de schadelijke gevolgen van het produceren en kopen van steeds meer spullen.

De maximale produktie is bereikt en de maximale verkoop ook.
De groei is eruit. De komende decennia zullen er steeds minder spullen gemaakt worden en steeds minder verkocht worden.
De stijgende curves zullen dalende curves worden.

Advertenties

5 gedachten over “De Industriële Contra-revolutie

  1. Neven

    Ik durf te stellen dat het Story of Stuff-filmpje een grote rol speelde in m’n ontwaken, een jaar of 6-7 geleden. Eenvoudig, doeltreffend, en (bijna) geen speld tussen te krijgen.

    Andere docu’s die me een compleet nieuw perspectief gaven, zijn The Corporation, The Century of the Self en Blind Spot. Absolute aanraders.

    Slimme mensen laten zich al niet meer foppen door de schreeuwende reclames.

    Ik weet niet of ik slim ben, maar m’n tv wegdoen (vijf jaar terug) is een van de beste dingen die ik ooit heb gedaan.

    1. paradoxnl

      Neven,

      Wat je daar noemt zijn ook allemaal favorieten van mij.
      Ik heb ooit een stukje geschreven over The Century of the Self.
      Als ik die tekst terug vind plaats ik het op mijn blog, al was het maar dat ik mezelf er aan herinner. 🙂

      1. Neven

        O man, hiervan krijg ik zin om die docu voor de tiende keer te kijken.

        Ik vond het een paar jaar terug zo idioot dat er geen torrent was van deze geweldige documentaire, dat ik hem zelf geript en online gezet heb. Niet zo netjes naar de makers toe, maar ja…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s