Opwarming op Spitsbergen

Spitsbergen is een eilandengroep in de Noordelijke IJszee. ER wonnen minder dan 3000 mensen en de eilanden horen officieel bij Noorwegen.

Het laatste decennium is het op Spitsbergen(Svalbard) warmer geworden. Dat komt deels doordat de hele wereld warmer geworden is. Maar waarschijnlijk spelen ook regionale natuurlijke factoren een rol.
Tussen 1930 en 1940 werd het ook warmer op Spitsbergen, waarschijnlijk vanwege dezelfde regionale factoren.
In 2006 bereikte de temperatuur een voorlopig hoogtepunt: de laatste jaren is het weer iets kouder.

Hoe de toekomst van Spitsbergen eruitziet is moeilijk te voorspellen.
De video hieronder laat de geschiedenis van Spitsbergen in de 20e eeuw zien en fraaie beelden van het gebied uit 2010.

Een gedachte over “Opwarming op Spitsbergen

  1. paradoxnl

    Ik twijfel er niet aan dat de gemiddelde wereldtemperatuur de afgelopen eeuw [met name relatief sterke stijging in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw] noemenswaardig is gestegen

    Echter, ik heb nog steeds mijn grote twijfels in hoeverre deze opwarming toe te schrijven is aan de toenemende concentraties van vooral ‘forcing’ CO2. Ik heb grote twijfels over de door sommigen zwaar ingeschatte positieve feedback (versterkte broeikas effect) van de door toenemende CO2 concentraties veroorzaakte (initiele) opwarming. Er is naar mijn bescheiden mening nog flink wat onderzoek nodig om alle onderkende en mogelijk nog niet onderkende factoren (o.a. allerlei cycli) uiteindelijk op hun bijdrage aan de netto gemiddelde wereldwijde opwarming in te schatten.
    Er wordt regelmatig gewezen naar het flinke verlies aan ijs op de Noordpool gedurende de afgelopen tien jaar en dat ontken ik ook niet. Alleen vraag ik me af in welke mate deze ijsvermindering toegeschreven kan worden aan de stijgende CO2 concentraties.
    Het is naar mijn idee hoogst waarschijnlijk wel zo dat een geringe opwarming van de aarde een grotere opwarming in het Noordpoolgebied tot gevolg heeft dan in de meeste overige gebieden van de wereld. Maar in hoeverre daar met name de stijgende CO2 concentraties debet aan hebben….?

    Mij lijkt het me om boel van redenen verstandiger om alvast te oefenen met het aanpassen van onze levensstijl, zodat we met minder energie en grondstoffen (en minder milieuvervuiling!)
    een zo hoog mogelijk niveau van welzijn weten te realiseren.

    Het welvaren van ons economisch systeem is helaas nog steeds erg afhankelijk van flink consumeren. Maar door met name het steeds schaarser worden van betaalbare energie en grondstoffen zullen we naar mijn idee niet goedschiks dan kwaadschiks onze levenswijze ‘dienen’ aan te passen. Gaarne verwijs ik hierbij naar het filmpje over onze “Blindspot”…het vanzelfsprekend vinden dat groei nog talloze jaren onverminderd kan doorgaan….

Geef een reactie

