Vliegen op biobrandstof of gewoon stoppen met vliegen?

Voor de supermarkt waar ik werk staat een gele container waar je oud frituurvet in kwijt kunt. Prima initiatief: de container wordt ongeveer eens per maand geleegd.
Het vet kan worden gebruikt als brandstof voor elektriciteitsopwekking. Maar er kan ook zeep van gemaakt worden.
Sinds een jaar zijn luchtvaartmaatschappijen geïnteresseerd in het afgewerkte frituurvet. De KLM kondigde aan dat ze frituurvet wil gaan gebruiken als brandstof. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) ondersteunt dit ‘milieuvriendelijke’ voornemen.

Afgelopen week durfde journalist (en econoom) Hans de Geus het aan om deze vorm van greenwashing te ontmaskeren.

Toch blijven luchtvaartmaatschappijen met dit soort sprookjes aankomen. Het geeft aan hoe groot de wanhoop in deze structureel onrendabele en traditioneel door overheden op been gehouden sector is. Alles is eraan gelegen om de privileges – geen accijns of brandstof en geen BTW op tickets – in stand te houden. Bizarder dan deze duurzame sprookjes is dat het pubiek erin trapt en milieuclubs ermee aan de haal gaan.

Liever zou de KLM direct plantaardige olie opkopen i.p.v. het eerst distribueren over miljoenen frituurpannen en daarna het vervuilde vet daarna weer in te zamelen. Dat scheelt een hoop transportkosten en het schoonmaken van het vervuilde vet.
Plantaardige olie direct omzetten in vliegtuigbrandstof lijkt zo gek nog niet.

Kerosine gemaakt van aardolie is het afgelopen decennium snel duurder geworden.
Sinds 2002 is de prijs ruim 200% gestegen.

In diezelfde periode steeg de prijs van plantaardige olie ook, maar slechts met 100%.

Het wordt voor de KLM steeds interessanter om koolzaadolie of palmolie te gebruiken i.p.v. kerosine van aardolie. Ik ben benieuwd hoe het WNF daarover denkt.

Stoppen met vliegen is ook een oplossing. Dat is een echt duurzame oplossing: stoppen met vliegen kunnen we moeiteloos eeuwenlang volhouden, zonder het milieu te belasten.

Advertenties

8 gedachten over “Vliegen op biobrandstof of gewoon stoppen met vliegen?

  1. VisionairNL

    Het probleem is niet vliegen. Het probleem is peak fantasy.
    Het energieverbruik van elektrische vliegtuigen is per passagierskilometer zelfs veel lager dan dat van elektrische auto’s (die weer beter scoren dan fossiele brandfstofauto’s). Heb ik al eens een artikel over geschreven. Ok, het zal wat langzamer gaan dan nu maar is dat een ramp?

      1. VisionairNL

        Er zijn nu kleine modellen die 320 passagierskilometers vliegen in 2 uur op het equivalent van 2 liter kerosine (80 MJ).
        http://www.nasa.gov/topics/technology/centennial/gfc_final.html
        We zijn helaas veel te laat begonnen, maar goed, over tien jaar zijn die elektrische passagiersvliegtuigen er.

        Een zeilboot met de wind en zeestroom mee, dus van Amerika naar Europa, doet ongeveer een week of drie over de tocht over de Atlantische Ocean. Al die weken moet je de passagiers in leven houden en kunnen ze niets doen. Dit vertaalt zich ook in energiekosten. Een continu vliegend elektrisch vliegtuig met de genoemde energiekosten zou dezelfde oversteek kunnen maken in drie dagen. Dit geldt ook voor je wandeltocht naar Spanje. Ik zou in ieder geval kiezen voor een fiets, zo gebruik je minder kJ per km.

  2. Block

    Een tiental jaar geleden reden hier in de gemeente een drietal auto’s op gebruikte frituurolie. Het gevolg was dat containerparken al snel zonder gebruikt frituurolie zaten, de containerparken kregen een aanmaning van een frit-recyclagebedrijf omdat ze er zeker van waren dat er olie gestolen werd op het containerpark. Gebruikte frituurolie wordt ook gebruikt om onder het veevoer te mengen, en is dus big bussiness

    http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2596861/1999/09/27/Belgen-na-dioxine-op-zoek-naar-zwart-geld.dhtml

    Deze fritrijders zetten een plaatje voor de deur dat je hier gratis je gebruikte olie kan afgeven.

    Ik vroeg hen waarom ze een na een paar jaar ermee gestopt waren, één van hen van een monsterboete gekregen omdat die aan accijnsontduiking deed.

    http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/document.do?method=view&id=8ccb99e3-7c14-4701-bd59-f5f3ae0b7f5e&caller=1#findHighlighted

    Om dan met grote zwier te gaan beweren wij gaan op frituurolie vliegen, krijg ik de kriebels van!

  3. Block

    Je moet eens snel een berekening maken voor een simpele vrachtwagen, de ombouw is relatief simpel.

    Type vrachtwagen: 44 ton trekker oplegger
    Aantal km per jaar: +/- 150.000 km
    Verbruik per 100km: 30 liter diesel
    Totaal verbruik per jaar: 50.000 liter diesel

    Daar heb je al een flink aantal inzamelbakjes voor nodig om één simpele machine draaiende te houden.

  4. Hans

    Gewoon meer friet gaan eten! Krijg je zo’n Atkins idee, vet met vet bestrijden! Ha, ha.

    En door al die geur van die frietauto’s, heb je constant zin op een bak friet. Mooi toch.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s