Biobrandstof: de huidige stand van zaken

Aan het begin van de eeuw werd de mythe gelanceerd dat het gebruik van biobrandstof, de CO2-uitstoot verlaagt. In de afgelopen jaren is gebleken dat dit niet klopt. In veel gevallen leidt het gebruik van biobrandstof juist tot hogere CO2-uitstoot. Maar inmiddels hebben politici het stimuleren van biobrandstof tot (klimaat)beleid verheven en men heeft de brandstofindustrie verplicht om biobrandstof toe te voegen aan benzine en diesel.

Onderstaand plaatje laat zien dat de produktie van biobrandstof de afgelopen 10 jaar vervijfvoudigde.

BP verwacht dat de produktie van biobrandstof nog verder zal toenemen.

In bovenstaande grafiek is zichtbaar dat de biobrandstofproduktie tussen 2010 en 2012 nauwelijks gestegen is. Kennelijk gaan we inzien dat biobrandstoffen niet leiden tot verlaging van de CO2-uitstoot en wel leiden tot hogere voedselprijzen.

De afgelopen jaren wijst de milieubeweging er steeds vaker op, dat biobrandstoffen de CO2-uitstoot juist verhogen. Politici komen schoorvoetend terug op hun biobrandstofbeleid.

Staatssecretaris Atsma is een uitzondering en wil dat Nederland juist sneller gaat voldoen aan de doelstelling om 10% biobrandstof bij te mengen.

Als 10% van de brandstof in je tank biobrandstof is, dan leg je 10% van de kilometers af op biobrandstof. Van elke 10 km., die je in je auto rijdt, wordt er één aangedreven door graan, mais of palmolie.

Ondertussen loopt de prijs van graan en mais snel op, net zo snel als de prijs van fossiele brandstof. Net als in 2008 zullen politici ontkennen dat hun biobrandstofbeleid de voedselprijzen verhoogd. En automobilisten zullen doodgemoedereerd hun tank blijven volgooien en het gaspedaal blijven intrappen.

Sommigen zien al in dat deze ontwikkeling niet duurzaam is. De Europese graanvoorraad blijft krimpen. De noodvoorraad van de EU is nu nog maar voldoende voor elf weken.
LTO Nederland roept op om een strategische graanvoorraad aan te leggen, zodat we ook in tijden van schaarste, voldoende biobrandstof kunnen maken om aan de bijmengverplichting te kunnen voldoen.

Ik denk dat we maar moeten stoppen met autorijden op biobrandstof.
Stoppen met autorijden en alleen nog maar fietsen en lopen op spierkracht is echt veel beter voor het klimaat dan het bijmengen van bioethanol en biodiesel.

Advertenties

Een gedachte over “Biobrandstof: de huidige stand van zaken

  1. paradoxnl

    Hans,

    Bedankt voor het artikel!

    Je schrijft onder andere
    “De noodvoorraad van de EU is nu nog maar voldoende voor elf weken”.
    Volgens het gelinkte artikel was dat begin 2010 het geval.
    In 2012/2013 zou de voorraad volgens verwachting nog maar 6,25
    weken gaan bedragen. Dat lijkt me heel weinig.

    “De graanvoorraad van de Europese Unie krimpt aan het eind van volgend seizoen (2012-2013) naar een stock-to-use-ratio van 6,25 weken. Begin 2010 lag deze verhouding nog op 10,39 weken. De hoge graanprijzen en de afbouw van het interventiebeleid liggen volgens Boerderij aan de oorsprong van deze kleine voorraad. Ook op wereldvlak neemt de verhouding tussen graanvoorraad en -verbruik af.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s