De langstudeerders bestormen de meent

Ik zat op de meent en zag hoe kort het gras op de gemeenschappelijke weide was geworden. Er waren ook al kale plekken ontstaan. Iedereen mag zijn vee laten grazen op de meent. Maar als er geen paal en perk gesteld worden aan het gebruik van de meent, dan loopt het slecht af met de weide en is uiteindelijk iedereen de dupe.

Terwijl ik hoofdschuddend zat te somberen, ging de deur van de kroeg open. Er kwamen lachende en juichende studenten naar buiten. En ze begonnen een feestje te bouwen op de meent. Ze dansten en ze zongen. Ze zoenden en namen elkaar op de schouders.
Er kwamen steeds meer studenten van alle kanten naar de meent. Sommigen hadden borden en spandoeken bij zich.

Het studentenfeest ging de hele nacht door. Ik ging naar huis en zag dat mijn eigen dochter nog aan het leren was voor een tentamen.
‘Maak je het niet te laat, lieverd.’
‘Nee, pap, ik ga dat tentamen halen, zodat ik dit jaar nog aan mijn master kan beginnen.’

De weken daarop bleven de studenten feesten op de meent. Totdat de eerste sneeuw begon te vallen. Toen gingen de feestvierders op wintersport.

Geef een reactie

