Ook de makkelijk winbare steenkool raakt op

https://i2.wp.com/waterdefense.org/sites/default/files/WD_website_COAL_0.jpg

China is de grootste verbruiker van steenkool ter wereld. In 2011 gebruikte China meer dan 1800 miljoen ton olie-equivalent aan steenkool, dat is ongeveer de helft van het totale wereldverbruik aan steenkool.

De Chinese overheid wil in de toekomst nog meer steenkool gaan gebruiken. Men wil nog extra kolencentrales bouwen met een vermogen van 550.000 MW.
Maar is het verstandig om zo afhankelijk te worden van één enkele fossiele brandstof, waarvan de produktie vroeger of later zal gaan afnemen.

In Groot-Brittannië bereikte de steenkoolproduktie in 1913 haar maximale omvang met 287 miljoen ton. In 2007 bedroeg de produktie nog maar 15 miljoen ton, 5% van de piek-produktie.
uk-coal-production

Duitsland haalde in 1958 met 150 miljoen ton de maximale steenkoolproduktie. In 2005 was de produktie al ruim 80% gedaald tot 25 miljoen ton.

De Energy Watch Group verwachtte in 2007 dat China in 2015 de maximale steenkoolproduktie zal bereiken. Na 2015 zal de steenkoolproduktie in China gaan dalen.

Logistieke problemen belangrijke oorzaak van peak-steenkool
De belangrijkste oorzaak van de dalende steenkoolproduktie is de logistiek. Altijd en overal begint de exploitatie van fossiele brandstoffen met de makkelijkst winbare voorraden van de hoogste kwaliteit. Naarmate meer van een fossiele brandstof wordt verbruikt wordt het steeds moeilijker om dezelfde hoeveelheid olie, gas of steenkool te winnen. Men moet steeds dieper graven.

In China zijn de steenkoolreserves in het oosten, dicht bij de industriecentra, als eerste geëxploiteerd. Door het stijgende steenkoolverbruik van de afgelopen jaren moet er steeds meer steenkool worden gewonnen in het Westen van China, bijvoorbeeld in Binnen-Mongolië.
De reserves in Binnen-Mongolië zijn gigantisch en de produktie van steenkool in dat gebied wordt steeds belangrijker. In 2009 werd er al 639 miljoen ton steenkool gewonnen, dat is ruim 20% van de totale Chinese produktie.
Al die steenkool moet vervoerd worden naar energiecentrales en die staan vooral in het dichtbevolkte oosten van China. De duizenden vrachtwagens vol met steenkool veroorzaken grote verkeersopstoppingen op de smalle wegen in het Chinese binnenland.
in de zomer van 2010 ontstond een file van 50 kilometer lengte, die wekenlang compleet stilstond.

Een motorrijder op vakantie in China maakte het filmpje hieronder.
Hoe kan een industriële samenleving blijven draaien met dit soort files.

Het vervoer over de weg kan niet onbeperkt groeien. Zelfs als men meer wegen aanlegt, blijft het transport over de weg een bottleneck. Voor het vervoer van miljoenen tonnen steenkool is ook steeds meer diesel nodig. En bij de huidige olieprijzen maakt dat de steenkool tot een dure brandstof.

Een deel van de steenkool wordt in China per schip vervoerd. Maar ook daar ontbreekt de infrastructuur om de vervoerscapaciteit snel te kunnen verhogen.
Kijk naar de riskante manier waarop men in China de steenkool in schepen laadt:

De logistieke problemen leggen overal ter wereld een beperking op aan de maximale steenkoolproduktie.
De steenkoolreserves van de wereld zijn gigantisch, maar het tempo waarin deze reserves opgegraven kunnen worden kan niet verder omhoog: we zitten dicht tegen peak-steenkool aan.

https://i1.wp.com/www.oilempire.us/oil-jpg/20070329_coal.gif

(Lees ook het verhaal van Paradoxnl over de grenzen aan de groei van het steenkoolgebruik)

Advertenties

13 gedachten over “Ook de makkelijk winbare steenkool raakt op

  1. paradoxnl

    Bedankt voor het artikel.

    “De belangrijkste oorzaak van de dalende steenkoolproduktie is de logistiek”.

    “De steenkoolreserves van de wereld zijn gigantisch, maar het tempo waarin deze reserves opgegraven kunnen worden kan niet verder omhoog: we zitten dicht tegen peak-steenkool aan.”

    Mooi samengevat hierboven. Zeker vanuit een netto energie oogpunt zitten we naar mijn idee al heel dicht bij een wereldwijde steenkoolproductie piek.

    Logistiek wordt ook door menig ‘analist’ als belangrijkste oorzaak gezien. Soort van logistieke (door logistieke bottlenecks veroorzaakte) wereldwijde steenkoolproductie piek.

  2. Block

    Je hebt misschien meer en meer vrachtwagens nodig omdat er in de bak van de vrachtwagen misschien minder en minder Kw/u in de laadbak zit.

    1. paradoxnl

      Dat lijkt me heel aannemelijk Block.

      Vanwege de afnemende kwaliteit van steenkool is er meer en meer tonnage aan steenkool en daarmee ook meer vrachtwagens van een zelfde type nodig om een bepaalde hoeveelheid aan Kw/u op te wekken.

      Volgens Chris Martenson is bijvoorbeeld in de USA de afgelopen jaren het gedolven tonnage aan steenkool nog toegenomen, maar door afnemende kwaliteit van de steenkool het totaal aantal btu’s (hoeveelheid aan energie uitgedrukt in warmte eenheden) ervan niet toegenomen. Zie onderstaande video (grofweg vanaf minuut 6).

    2. paradoxnl

      Ter aanvulling:
      Ook het zogenaamde ‘afstandsprobleem’ is naar mijn idee heel belangrijk voor de hoeveelheid transportmiddelen die ingezet moeten worden om dagelijks een bepaalde hoeveelheid aan bijvoorbeeld steenkool bij een steenkoolcentrale of smeltoven af te leveren.

      Stel dat op een gegeven moment de steenkoolmijn waaruit tot dan toe alle steenkool voor de centrale vandaan kwam uitgeput is.
      Stel verder dat de steenkool vanaf dat moment gehaald wordt uit een steenkoolmijn welke precies twee keer zo ver weg van de centrale vandaan ligt [dan de uitgeputte steenkoolmijn].
      Stel verder dat men gebruik blijft maken van dezelfde soort vrachtwagens (zelfde type en allen even groot) en dat alle steenkool wordt getransporteerd met behulp van vrachtwagens en dat de vrachtwagens 24 uur per dag in gebruik zijn. S
      Stel verder dat bij een 2x zo grote afstand de vrachtwagens er precies 2x zo lang over doen (in clusief laden en lossen) voor een retour centrale – steenkoolmijn.

      In bovenstaande geval zal, indien de afstand 2x zo groot wordt, er ineens 2x zoveel vrachtwagens nodig zijn om dagelijks eenzelfde hoeveelheid (tonnage) aan steenkool bij de centrale af te leveren.
      Waren er eerst bijvoorbeeld 10 vrachtwagens nodig, dan zullen dat er bij de nieuwe 2x zo ver weg gelegen steenkoolmijn 20 vrachtwagens nodig zijn om (gemiddeld) per tijdseenheid (bijvoorbeeld gemiddeld per dag) dezelfde hoeveelheid aan steenkool bij de centrale af te leveren.
      Als men het aantal vrachtwagens in bovengenoemde voorbeeld niet verdubbeld, zal de centrale door de 2x zo grote afstand ineens nog maar de helft van de benodigde hoeveelheid aan steenkool ontvangen.

      1. Hans Verbeek

        Het terugkerende probleem van het laaghangende fruit.
        Als het laaghangende fruit op is, dan zullen we hoger moeten reiken of in de boom moeten klimmen. Dat kost meer energie en we zullen dus meer fruit gaan eten omdat we er zoveel moeite voor moeten doen.
        De kleintjes, die niet in de boom kunnen klimmen zoeken, gunnen we steeds minder fruit… vraag maar aan de Grieken, de Portugezen en de ontwikkelingslanden.

  3. Bemoeier

    Misschien gaan ze ook kolencentrales in het westen bouwen, dan gaat de energie via hoogspanningsmasten naar het oosten inplaats van vrachtwagens.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s