Geluk is gratis

Geluk is niet te koop.
Ik hoorde vandaag Nate Hagens vertellen dat de mensen op de Filipijnen net zo gelukkig zijn als de Amerikanen. Je wordt dus niet gelukkiger door meer spullen te kopen of te bezitten.
De reclame beweert het tegenovergestelde: je kunt alleen gelukkig worden als je dingen koopt. Ik denk dat de reclame liegt.

Daarom neem ik mezelf voor om in 2013 niets te kopen waar ik reclame voor heb gezien. Of in het Engels: Don’t buy anything you have ever seen advertised.

adbusters_87_don't-buy-advertised

Het verhaal van Nate Hagens is erg actueel en je kunt het zelf hieronder beluisteren. De belangrijkste dingen zitten in de laatste 10 min.

Volgens Hagens kan de economie alleen nog maar groeien doordat de overheid investeert met geld dat direct uit centrale banken, de Federal Reserve, de ECB enz, komt. Over 4 jaar zal de schijn van economische groei niet langer opgehouden kunnen worden.
Dat maakt niet uit, want ook zonder nieuwe, glimmende spullen kunnen we gelukkig zijn.

5 gedachten over “Geluk is gratis

  1. Hans

    De tentakels/sluwheid van reclame/verkooptactiek reiken erg ver, heden ten dage. Ik bemerk steeds meer op forum’s/site’s, dat er behoorlijk wat uitingen gedaan worden, wat niets meer te maken heeft met een objectieve kijk op zaken. Maw, verbloemde reclame-uitingen.

  2. Neven

    Televisie weg doen helpt ook. Ik zat vroeger tijdens reclameblokken altijd ‘Leugenaars! Leugenaars!’ te schreeuwen.

    Het besluit om dat kreng vijf jaar terug weg te doen heeft me een hoop tijd, geld en frustratie bespaard. De beste beslissing ooit. Soms ben ik op plekken waar een tv aan staat, en dan heb ik het gevoel dat ik naar een heel bizarre, verziekte beschaving zit te kijken. šŸ™‚

    1. Hans

      Wat dat betreft zijn er natuurlijk heel wat beter alternatieven te bekijken. Via site’s als uitzending gemist is er veel moois te zien, bijvoorbeeld: Zembla, Tegenlicht, Holland doc etc, etc. Zelf kijk ik nog nauwelijks “traditioneel” tv. Hierdoor kom je veel rijker uit de strijd, na een tijdje.

      Ook zijn er prachtige tijdschriften te krijgen, met bakken info. Dat is absoluut een verdienste van het internet, de bladen moeten nu met heel scherpe informatie komen, anders staan ze zo op een zijspoor.

Geef een reactie

