Hebben we hogesnelheidstreinen echt nodig?

De Nederlandse hogesnelheidstrein, Fyra, blijkt een debacle. De kosten zijn hoog en er zijn te weinig passagiers om de kosten terug te verdienen. En nu blijkt tot overmaat van ramp, dat de treinen ook technische gebreken vertonen en misschien wel gevaarlijk zijn.
Waarom zijn we in Nederland eigenlijk begonnen met een hogesnelheidstrein?

Het lijkt erop of we ons gek hebben laten maken door ontwerpers en futurologen. Al sinds de jaren 50 dromen technici van steeds snellere treinen.
In Japan rijdt de supersnelle kogeltrein Shinkansen. In Frankrijk hebben ze de TGV. In Duitsland de ICE en een futuristische magneetzweeftrein.

Weinig animo voor snellere trein
Tussen 2000 en 2006 werd de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen aangelegd. Zat Nederland echt verlegen om zo’n hogesnelheidslijn? Was het echt nodig om dat speciale miljarden-kostende spoor neer te leggen?
De Fyra treinen werden pas in 2004 besteld. En pas in 2009 reed de eerste Fyra-trein. Al die tijd waren reizigers zeer content met de bestaande intercityverbinding met Brussel. Sterker nog: de Fyra trok veel te weinig reizigers: bijna niemand wilde extra betalen voor de tijdwinst.

Hogere snelheid betekent hogere kosten en hoger energieverbruik
In de luchtvaart zien ontwerpers en technici inmiddels in dat hogere snelheid ontzettend veel energie kost en daarom erg duur is. De Concorde vliegt niet meer o.a. omdat te weinig passagiers zich konden veroorloven om zo snel te vliegen.
Ook in de scheepvaart ziet men in dat hogere snelheid veel brandstof kost en daardoor duurder is. De Stena Discovery vaart niet langer tussen Hoek van Holland en Harwich vanwege de enorme brandstofkosten.

Maar bij de spoorwegen is men zo ver nog niet.
Kennelijk beseffen spoorwegmaatschappijen en treinfabrikanten nog niet dat een hogere snelheid meer energie kost en daarom te duur is voor de gewone treinpassagiers.
Er is een speciaal spoor neergelegd voor de hogesnelheidstreinen, op kosten van de Nederlandse belastingbetalers. Er rijden zo weinig treinen over dit hogesnelheidstraject, dat de uitgaven disproportioneel hoog zijn in vergelijking met de uitgaven aan de rest van het spoorwegnet.
De verliezen van Fyra werden een lang bijgepast door de overheid. Waarschijnlijk hebben ook doodgewone treinpassagiers ongewild meebetaald aan het mislukte prestige-project Fyra.
Ik hoop dat het stopzetten van het Fyra-fiasco leidt tot nieuwe inzichten, tot lagere snelheden en tot een lager energieverbruik.

Advertenties

4 gedachten over “Hebben we hogesnelheidstreinen echt nodig?

  1. Hans

    Goed stuk Hans.

    Nederland is veel te klein voor zo’n trein, 160 km/h zou meer dan genoeg zijn geweest, dan had men slechts weinig aanpassingen hoeven te doen aan dat stuk bestaand net. Daarnaast is veel materieel ook al geschikt voor die snelheid.
    Ik heb het altijd een soort van Prestige project gevonden, het heeft gewoon elitaire trekken. Eigenlijk vind ik dat men een soort van referenda over dit had moeten plaatsvinden er is zoveel belastinggeld mee gemoed…

    Treinen en vliegtuigen zou men gewoon moeten benaderen als “bulk” vervoer. Veel mensen erin, zodat het ook echt lonend is. Ik denk dat men daarvan ook steeds meer doordrongen raakt.

    Toch wil ik wel nog kwijt, dat voor snelle auto’s en motoren eigenlijk hetzelfde verhaaltje op zou moeten gaan. Het kost gewoon te veel energie, dat harde rijden, terwijl het te weinig opleverd.

    1. Hans

      Overigens is de Duitse Maglev(magneettrein), die na het zware ongeval stil is gelegd, in de ijskast geplaatst. Een kilometer zweefrail kost gewoon te veel.

  2. Block

    Prachtig artikel

    Als je die bedragen hoort, zowel NL en B hebben elks al 10 miljard euro in het tracé gestoken. Terwijl niemand zit te wachten op die trein?

    Moet een HST niet vooral in Internationale verbindingen sterk zijn?

    Kunnen we nog wel de tering naast de nering zetten? Moeten we niet eens héél het openbaar vervoer herbekijken en kosten efficienter blijven (haltes schrappen e.d.)?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s