Europese energierekening in 2012 tien procent hoger dan in 2011

In de eerste 11 maanden van 2012 importeerde de 17 landen van de eurozone energie voor een bedrag van 437 miljard euro. In dezelfde periode van 2011 was dat bedrag 389 miljard. De netto-import van energie naar de eurozone (EU17) bedroeg 329 miljard euro. Dat is 10% meer dan in 2011, toen de netto-import 300 miljard euro bedroeg.

Eurostat heeft ook de totale handelsbalans van de eurozone over de eerste 11 maanden van 2012 berekend. Bij een import t.w.v. 1655 miljard en een totale export van 1725 miljard, blijft er een netto overschot op de handelsbalans van 70 miljard euro.

In het voorlopig overzicht van Eurostat kun je zien dat ook de Europese Unie kampt met een almaar oplopende energierekening.
In de eerste 11 maanden van 2011 importeerden de 27 landen van de EU energie voor een netto-bedrag van 354 miljard euro. In de eerste 11 maanden van 2012 liep die energierekening op naar 388 miljard euro.

De produktie van steenkool, olie en gas binnen Europa blijft dalen. Als we niet bezuinigen op energieverbruik zal de energierekening blijven stijgen.

3 gedachten over “Europese energierekening in 2012 tien procent hoger dan in 2011

  1. Hans

    Hans,

    Het laatste(twee) jaar valt me(sterk) op dat vooral de prijzen van vlees, erg hard gestegen zijn. Meer dan andere dingen heb ik het idee, puur procentueel gezien. Zelfs simpel gehakt, kan ik onmogelijk nog goedkoop noemen. Zou hier ook een (duidelijke)correlatie zijn naar energieverbruik? of zouden daar andere dingen aan ten grondslag liggen?

    1. Hans Verbeek

      Hans, misschien dat maatregelen om de bio-industrie diervriendelijk te maken ook zorgen voor hogere vleesprijzen. Je kunt proberen wat minder vlees te eten.

      Ik werk in een supermarkt en zie elke week veel prijzen stijgen.
      De officiële inflatie ligt tussen 2 en 2,5% op jaarbasis. De prijs van voedsel en energie stijgt sneller. Maar omdat de prijs van diensten (bijv. de kapper) en van beltegoed en elektronica daalt, komt de officiële inflatie lager uit.
      Ik denk dat we een beetje bedonderd worden met dat lage cijfer van 2 – 2,5%.

  2. Hans

    Dank je voor de tip, ik eet inderdaad wat minder vlees(al is dat meer voor mijn gezondheid).
    Jouw eerste punt zou er iets mee te maken kunnen hebben, dat kan. Gevoelsmatig zijn die prijzen erg hard gestegen, dus ik denk ook dat(in ieder geval van dat produkt), de inflatie daarvan veel hoger ligt. Ook hebben we dat bijna dagelijks nodig, dan voel je dat veel meer. Ik vond het gewoon opvallend, de laatste tijd, vandaar mijn vraag. Bedankt.

Geef een reactie

