Peakoil… filmpje

In januari 2002 kostte een vat aardolie $20.
In de 11 jaar daarna vervijfvoudigde de prijs naar ruim $100 per vat.
Onze samenleving is nog altijd bezig om zich aan te passen aan die enorme prijsstijging. De industriële produktie krimpt, de winkelverkopen dalen, de werkeloosheid loopt op. Er blijken grenzen aan de economische groei te zijn.

In de documentaire hieronder wordt het opraken van makkelijke fossiele brandstoffen en de gevolgen die dat heeft voor onze samenleving heel goed uitgelegd. Voor beginners en gevorderden.

In de laatste 3 min. worden een paar waardevolle tips gegeven om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen. Denk er eens over na… het hoeft niet slecht af te lopen.

8 gedachten over “Peakoil… filmpje

  1. NevenA

    Cool filmpje. Ze behandelen zo’n beetje alles. Ik ben hard bezig om die tips ten uitvoer te brengen, maar het gaat niet van de ene op de andere dag. Maar nog 3-4 jaar en dan ben ik waar ik wil zijn. Heeft me dan 10 jaar gekost.

    Na minuut 14 zeggen ze wel dat alle zonnepanelen in de wereld net zoveel energie leveren als twee steenkoolcentrales. Dat klopt volgens mij niet.

    1. Hans Verbeek

      Die uitspraak is misschien op oude gegevens gebaseerd, Neven.
      In het filmpje zeggen ze ook dat je om één zonnepaneel te maken 4 a 5 ton steenkool moet verstoken. Dat vind ik wel zorgwekkend.

      1. NevenA

        Op het eerste gezicht wel, ja. Maar ze zeggen dat de energetische terugverdientijd van een zonnepaneel ongeveer 1 jaar is. Laten we daar voor de zekerheid de marketing-vermenigvuldiger op loslaten en dan kom je op 3 jaar. Als die 3 jaar voorbij zijn, volgen minimaal 20 jaar waarin je – in theorie – geen steenkool hoeft te verstoken voor de hoeveelheid energie die het zonnepaneel levert. En als het dak van de zonnepanelenfabriek volstaat met zonnepanelen…

        Goed/perfect is het niet, maar wel minder slecht. En verandert verder ook weinig aan de boodschap van het prettig bekijkbare filmpje.

  2. Hans

    Waar ik me zorgen over maak is de tijd die daarna komt. Stel je legt de helft van alle daken vol in de wereld(wat al de vraag is of de realistisch is)binnen nu en, zeg 15 jaar, deze zullen ook weer eens vervangen moeten worden(over 35/40 jaar). De vraag is, of daar nog genoeg grondstoffen voor zijn tegen die tijd. Dat waag ik te betwijfelen…

  3. Hans

    Bedankt voor de bemoedigende woorden, Hans. Ik ben echter iemand die heel goed met negativiteit/realiteit overweg kan. Er is echter meer dan genoeg plaats voor positiviteit bij mij, geen zorgen.

    Ik ben op deze site puur toevallig terecht gekomen, doordat ik zocht naar site’s/blog’s, die zich breder orienteren(en daarbij een eerlijk/realistisch verhaal vertellen). Daar was ik naar op zoek. Veel site’s beperken zich nogal tot een thema(en dan erg diepgaand), met boeken lezen gebeurd vaak hetzelfde(is mijn persoonlijke ervaring). In het verleden(en heden) massa’s gelezen over een en hetzelfde thema. Ik wilde gewoon eens over andere thema’s aan het denken gezet worden.

    Doordat ik meer wilde weten over energie(geprikkeld door deze site), ben ik ook de blog’s van Paradox gaan volgen. Het is gewoon een zeer boeiend(en actueel) thema heb ik gemerkt. Ik waardeer jullie bijdragen zeer.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt, Hans.
      Wat je omschrijft, wil ik met mijn blogjes bereiken. Een duidelijk verhaal zonder al te veel details, maar juist in een bredere context geplaatst. De economische problemen vallen niet toevallig samen met de hoge olieprijs. Die dingen hangen samen, ook al is het erg ingewikkeld om precies uit te leggen hoe het zit.

Geef een reactie

