Problematique, woonwerkverkeer en concurrentiekracht

In het (denkbeeldige) land Problematique wonen de mensen heel dicht bij hun werk, op maximaal twee kilometer afstand. De meeste Problematicanen gaan lopend naar hun werk. Sommigen gaan op de fiets.
Omdat ze zo dicht bij hun werk wonen gebruiken de Problematicanen zeer weinig aardolie. Dit maakt hun economie minder gevoelig voor een hoge olieprijs.

In Nederland is dat heel anders geregeld. Door allerlei directe en indirecte reiskostenvergoedingen malen de Nederlanders niet om een reistijd van 50 minuten. Als een inwoner van Nederland 18 jaar wordt, gaat-ie direct een rijbewijs halen. En als-ie een rijbewijs heeft, dan gaat-ie sparen voor een auto of hij gaat lenen voor een auto. En als je eenmaal een auto hebt, dan zoek je al snel een baan waarvoor je meer dan twee kilometer moet reizen.
Studenten hoeven niet te betalen voor het openbaar vervoer en ze gaan dan automatisch studeren in een andere stad dan waar ze wonen.
Door al dat reizen gebruiken de Nederlanders veel meer aardolie dan de mensen in Problematique. De gemiddelde Nederlander verbruikt 20 vaten olie per jaar.
Daarom is de Nederlandse economie erg gevoelig voor een hoge olieprijs. Door de hoge olieverbruik heeft de Nederlandse economie een lage concurrentiekracht: er wordt veel energie besteedt aan woonwerkverkeer, dat geen enkele nuttige bijdrage levert aan de economie.

Er is in Nederland geen complot om iedereen zoveel te laten reizen. Maar er wordt wel erg veel reclame gemaakt voor auto’s. En nieuwe woningen worden bij voorkeur gebouwd op plaatsen waar geen banen zijn.

De hoeveelheid aardolie, die jaarlijks geproduceerd wordt, zal gaan afnemen. De inwoners van Nederland zullen dat gaan merken: ze gebruiken immers veel aardolie.
De inwoners van Problematique zullen weinig merken van het opraken van de aardolie. Over niet al te lange tijd, zullen ze plastic verpakkingen weer gaan vervangen door glas en door papier, zoals de verpakkingen uit de tijd toen er nog geen aardolie uit de aardkorst werd gehaald.

Advertenties

Een gedachte over “Problematique, woonwerkverkeer en concurrentiekracht

  1. Hans

    In grote lijnen ben ik het met dit stuk eens, laat ik dat voorop stellen.

    Ook mijn werkgever “beloond” werknemers die verder weg wonen. Werknemers die dichtbij wonen worden zo eigenlijk iets gestraft, zou men kunnen zeggen., ze missen dat “voordeeltje”. Al hebben die weer de mogelijkheid flink op kosten te kunnen besparen, door (bijvoorbeeld) hun auto weg te doen.
    Van de andere kant: je kunt ook niet alle Nederlanders in de stad gaan duwen(kan wel, maar de vraag is of het daar gezelliger van wordt). Dat is leuk voor degene die een huis daar heeft(huizenprijzen), maar minder voor degene die zich daar moet/wilt vestigen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s