Waar staat de auto in de pyramide van Maslow?

maslow2

Ik werd attent gemaakt op een persbericht over het dalend autobezit onder de Nederlandse jeugd. In het afgelopen jaar nam het aantal jongeren tussen 18 en 25 jaar in Nederland toe met 0,4%. Maar het autobezit onder deze leeftijdsgroep daalde met 4,5%.

Het persbericht noemde ook een aantal redenen op waarom jongeren een auto niet meer zo belangrijk vinden als voorheen. Senne Janssen van het CBS zegt: “De werkloosheid speelt een grote rol, daardoor neemt hun koopkracht af.”
Maar trendwatcher Adjiedj Bakas gaat nog iets verder. Volgens hem werkt de auto ook niet meer statusverhogend onder twintigers. “Ze hechten zich niet aan automerken en hardrijden vinden ze ook niks meer.”

Hoogste tijd om nog maar eens naar de pyramide van Maslow te kijken.
In 1943 rangschikte de Amerikaanse psycholoog Maslow de menselijke behoeften volgens een bepaalde hiërarchie.

maslow

Volgens trendwatcher Bakas is de auto voor jongeren verder omhooggekropen in de pyramide. Vanuit het 4e echelon, nodig voor waardering van anderen en status hebben, naar het 5e echelon, alleen noodzakelijk voor maximale zelfontplooiing.

Als je naar televisiereclame voor auto’s kijkt, krijg je het idee dat een auto hebben in categorie 3 (sociaal) thuishoort en soms zelfs dat een auto behoort tot de directe fysieke behoefte van de mens (categorie 1).

Voor mij persoonlijk hoort de auto helemaal niet thuis in de pyramide van menselijke behoeften. De mens is zonder auto heel goed in staat tot maximale zelfontplooiing.

Advertenties

4 gedachten over “Waar staat de auto in de pyramide van Maslow?

  1. zinneninzuidoost

    Fysieke mobiliteit is vervangen door digitale bereikbaarheid.

    Daarbij denk ik dat de studenten OV-kaart ook zijn gevolgen gaat tonen.

    Ik ben het er mee eens dat een auto niet thuis hoort in de pyramide van Maslow.

    Vriendelijke groet,

  2. Janine Siersema

    Misschien waard om te onderzoeken of in de piramide de auto niet hoort op drie sociale contacten en dan het verschil tussen jongeren wonend in een stedelijke omgeving waarbij je sociale, fysieke contacten met Ov. En fiets makkelijk te bereiken zijn. En de jongeren in plattelands gebieden waar de afstanden dusdanig zijn en Ov. niet dat men auto nodig heeft voor de sociale, fysieke contacten.

    1. Hans Verbeek

      In het persbericht las ik diezelfde redenering, Janine.
      Jongeren wonen liever in steden, waar ze geen auto nodig hebben. Ik woon zelf ook in de stad en kies mijn contacten zo uit dat ik geen auto nodig heb. Als iemand te ver weg woont, dan verwatert het contact vanzelf 🙂
      Ik denk dat iedereen zelf kan bepalen hoe belangrijk de auto voor je is en op welk plekje in de behoefte-pyramide de auto thuishoort.

  3. jantje

    Een auto is luxe en lxe staat niet in de pyramide van Maslow.
    Deze pyramide geldt namelijk ook voor indianen in het regenwoud.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s