Een kopje Earl Grey uit de 3D-printer

Een van mijn favoriete TV-series is Startrek The Next Generation, waarin Patrick Stewart de hoofdrol vervult als captain Jean-Luc Picard.
De captain drinkt graag een kopje thee en in enkele afleveringen zegt hij tegen de replicator: Tea: Earl Grey, hot. Waarna binnen enkele seconden een kop dampende Earl Grey wordt geproduceerd.

De laatste maanden wordt er heel veel heisa gemaakt over 3D-printers. Ze kunnen wapens repliceren, kogels en in de toekomst misschien zelfs menselijke weefsels of organen. Het lijkt alsof de replicators uit de science-fiction serie StarTrek binnen handbereik ligt. Alsof we over 10 jaar inderdaad een kopje Earl Grey kunnen laten printen door de allernieuwste hypermoderne 3D-printer.

Ik zit daar niet op te wachten.
Ik kan immers gewoon Earl Grey kopen in de supermarkt. En omdat ik echt een liefhebber ben, ga ik wel eens naar een speciaalzaak, gewoon hier in Delft.
Voor mij geen kopje thee uit een geavanceerd elektronisch apparaat. Ik neem genoegen met gewoon kokend water op gedroogde theeblaadjes.

Het verder ontwikkelen van 3D-printers en dat soort technologie, louter en alleen om te proberen science-fiction werkelijkheid te maken vind ik een verspilling van tijd, grondstoffen en energie. We zijn niet op Aarde om dat soort onzin na te jagen.

5 gedachten over “Een kopje Earl Grey uit de 3D-printer

  1. Hans

    Of dit verspilling is, zal moeten blijken. Het produceerproces geschied immers omgekeerd, hadden we eerst een stuk staal nodig waaruit een vorm gemaakt(gestanst)moet worden en er een hoop afval achter blijft, bij een 3D print ziet het er naar uit dat er zeer weinig verspilling is, omdat het product wordt “opgebouwd”. Het residu is dan zeer klein, tot niet aanwezig(zo als het zich nu laat aanzien).

    Vergeet ook niet dat met zo’n printer onderdelen kunnen worden nagemaakt, waarmee oude apparaten kunnen worden gemaakt(onderdeel niet meer verkrijgbaar) en zo nog een hele poos dienst kan doen. Dat lijkt me een zeer zinnige toepassing, zeker in het kader van duurzaamheid.

    De ontwikkeling gaat zeer snel op dit moment(binnen nu en 3 jaar zal dit een zeer snelle opmars gaan krijgen), maar dan zal het vooralsnog meer zo zijn, dat je onderdelen gaat bestellen(via internet bijvoorbeeld) en dat die dan voor je gemaakt worden. Thuistoepassingen, zal langer op zich laten wachten, als dat er al van komen gaat.

    Ik ben ook altijd zeer sceptisch t.o.v., veel nieuwe ontwikkelingen, maar voor deze maak ik een uitzondering. Hier zie ik echt de meerwaarde wel van in. De toekomst zal het leren of het een succes gaat worden. Wat me wel bevalt Hans, is dat je nieuwigheden ter discussie durft te stellen, veel dingen worden maar klakkeloos door alles en iedereen geaccepteerd onder het mom van: “de vooruitgang”…

    PS: Prometheus, vond ik een zeer mooi gemaakte SF, inhoudelijk stelt hij niet zo veel voor, maar daar draait het bij veel SF ook niet zo om. http://www.moviemeter.nl/film/79820

  2. Bemoeier

    Het printen van vlees en organen scheelt een hoop dieren en mensenleed.
    (Vlees om te eten en organen voor mensen die nieuwe organen nodig hebben).

    1. Hans Verbeek

      Als je vlees wilt printen zul je toch eiwit in de printer moeten stoppen. Misschien soja of ander plantaardig eiwit. En het kost natuurlijk heel veel energie om eerst eiwit te zuiveren uit soja en daar vervolgens weer vlees van te printen. Vanuit energetisch oogpunt is het onzinnig.

Geef een reactie

