Een hogesnelheidstrein naar het tulpvormig eiland

img_01

Het blijkt heel moeilijk en heel duur te zijn om een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden. De belangrijkste vraag, die je moet stellen, is dan ook: Moeten we dat dan wel doen?

Nederlandse politici zijn voorlopig nog niet toe aan die vraag. Nu de Fyra te gevaarlijk blijkt, moet er een alternatief komen voor de reiziger.
De reiziger? Is er maar één reiziger voor die hogesnelheidstrein? Je zou het langzamerhand gaan denken.

Tien jaar geleden kocht de HSA (een combinatie van NS en KLM) de concessie om een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel te exploiteren. Voor dat alleenrecht zou jaarlijks 148 miljoen euro aan de Nederlandse regering betaald worden. Dat bedrag werd tussentijds verlaagd tot 101 miljoen per jaar. De HSA heeft geen boomgaard met geldbomen, dat bedrag moet natuurlijk opgebracht worden door de reizigers van NS en KLM.

Het is ook heel goed mogelijk dat de Nederlandse overheid helemaal geen geld zal ontvangen voor de concessie voor een hogesnelheidstrein. Dat is niet erg, want de concessie kostte helemaal geen geld.
Het kostte wel 7 miljard om een speciaal hogesnelheidstraject aan te leggen door het Groene Hart van Nederland.

In het najaar van 2007 stemde de Tweede Kamer unaniem voor een motie van CDA’er Atsma om de aanleg van een tulpvormig eiland te bestuderen. Alle Kamerleden vonden het een prachtig idee.
In 2013 vinden alle Kamerleden dat er in deze tijd van dalende koopkracht en bezuinigingen hoe dan ook een hogesnelheidstrein moet gaan rijden.
Er is geen enkele politicus, die durft te roepen, dat een tulpvormig eiland een idioot plan is en dat we geen hogesnelhedstrein nodig hebben.

Advertenties

5 gedachten over “Een hogesnelheidstrein naar het tulpvormig eiland

  1. Hans

    Hoge snelheidstreinen worden ingehaald door de tijd en is nu reeds een fossiel uit een vergeten tijdperk. Die tijd gaat sneller dan de hogesnelheidstreinen aan levensduur aankunnen(een beetje trein haalt op z’n sloffen de 40 jaar).
    Voordat de treinen afgeschreven zullen zijn is de kans (zeer) groot aanwezig, dat ze door oplopende energiekosten, niet meer rendabel zullen zijn(Concorde, Hovercraft). Het meest verstandige besluit is dan ook niet stoppen met de Fyra, maar stoppen met de hogesnelheidstrein( in ieder geval in Nederland). Dat is en blijft eeuwig zonde voor het geld dat in de Hsl is gestopt, maar op termijn het beste besluit. De belastingbetaler is nu al genoeg slachtoffer, door een hoop megalomane projectjes.

    1. Rob

      De hoge snelheids trein is een prima vervoermiddel als alternatief voor het vlieg en auto verkeer zoals in enkele landen al meer dan 30 jaar is bewezen en zal meer en meer belangrijk worden als we genoegen moeten nemen met banen buiten de regio.
      Dat nederland er een potje van heeft gemaakt is wel duidelijk, wat mij betreft het HSL spoor direct ter beschikking stellen aan de DB en/of SNCF zodat dit ook door TGV en ICE ten volle benut kan worden samen met the Thalys … de Fyra … wil er als reiziger niks meer van weten, laat de advocaten maar uitzoeken hoe we dat verspilde belastinggeld terug kunnen vorderen.

  2. Block

    Is het voordeel wel een voordeel? Gekke vraag misschien, maar vergeet niet dat 30 jaar oude treinen tot 160km/u mag halen. De Fyra tot 250. Maar laat dezelfde treinen dezelfde route afleggen, en het tijdsverschil zou wel eens te verwaarlozen kunnen zijn. Iedereen is wel eens gaan tanken naast de autostrade om te constateren dat je terug een kwartier moet rijden om diezelfde vrachtwagen in te halen die je een uur eerder had ingehaald.

    1. Hans

      Dat is het mooie van een elektrische trein, die hoeft niet te tanken, dus dat verlies heb je niet. Wat wel een enorm verlies is, zijn de hoge snelheden die gehaald worden, dat kost bakken energie. De Tgv(thalys) rijdt onder Brussel 270km/h en op het Franse gebied 300km/h naar Parijs. Er moet een enorme luchtweerstand overbrugt worden, zodra snelheden boven de 100km/h komen. Dat is bij auto’s en motoren niet anders.
      Er rijden nog steeds eerste modellen Tgv rond vanaf 1981, dus die snelheden heeft puur met ontwerp te maken en niet met leeftijd. De Fyra was in eerste instantie bedoeld voor 230km/h, wat later is opgekrikt tot 250km/h. Onze toenmalige minister vond dat niet snel genoeg.

      We kunnen beter gewoon met bestaande treinen rijden en dan maar vaker moeten overstappen. Naar mate de energie steeds verder op zal raken, gaan we(waarschijnlijk) toch die kant op. Afstanden worden dan weer “lange” reizen.

      1. Hans Verbeek

        Mee eens, Hans.
        In de toekomst zullen we alleen reizen maken, die echt nodig zijn en waar we ook rustig de tijd zullen nemen. Net als in het verleden.
        Ik doe dat nu al.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s