Dure olie: de terugkeer van de zuinige propellervliegtuigen

In Amerika en in Europa is de aardolie weer duurder geworden. De Amerikaanse West Texas Intermediate kost weer $108 per vat.
De Europese standaard Brent-olie kost ook $108 per vat.

22juli2013

Vliegtuigbrandstof, kerosine wordt daardoor ook weer duurder.
Om kosten te besparen zoeken luchtvaartmaatschappijen naar motoren, die minder brandstof verbruiken. Die bestaan: het zijn de ouderwetse propellermotoren.
De propellermotoren uit de 20e eeuw keren terug op de luchthavens. Straalmotoren zijn te duur en verbruiken te veel brandstof.

Ik hoor vaak mensen zeggen dat we niet terug kunnen naar het verleden. Dat is zo. Maar stel je eens voor dat de toekomst er hetzelfde uitziet als het verleden… dat wordt steeds waarschijnlijker.

Advertisements

2 gedachten over “Dure olie: de terugkeer van de zuinige propellervliegtuigen

  1. Block

    Eigenlijk zijn we al op de terugweg, de concorde moest het nieuwe vliegen voorstellen, maar te duur een hoog verbruik.

    Ook in China zetten ze een kleine rem op de HST. Treinen moeten iets trager raden om energie te besparen, en zo de kosten onder controle te houden.

    vanaf 1 juni aan 300 km/u zullen rijden ipv aan 350 km/u zoals oorspronkelijk meegedeeld. Enkel de 4 oost-west- en de 4 noord-zuidlijnen zullen aan 300 km/u rijden; de inter-citylijnen zullen tussen 200 en 250 km/u aanhouden en de meesten in centraal- en West-China zullen aan 200 km/u sporen. Naar verluidt bedraagt het energieverbruik bij 350 km/u het dubbele van 200 km/u
    ….

    bron:chinasquare

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s