Is investeren in infrastructuur nog wel nodig?

In China heeft men een gigantische brug van 9,5 km lang gebouwd. De kosten waren $2,5 miljard. Hij wordt binnenkort geopend.

De afgelopen jaren zijn er in China 3 enorme bruggen gebouwd, waarvan wij in het Westen ons afvragen of ze wel nodig zijn.
– de Donghai brug van 32,5 km lang (kaart)
– de Hangzhou-baai brug tussen Jiaxing en Ningbo 36.5 km (kaart)
– Qingdao Haiwan brug van 42 km (kaart)

In het filmpje hieronder zetten wat Amerikaanse deskundigen vraagtekens bij zulke grote infrastructuur-projecten.

In Spanje is twee jaar geleden bij Valencia een nieuw vliegveld aangelegd. Maar het is nog altijd niet in bedrijf genomen. Van de 47 vliegvelden in Spanje waar wel vliegtuigen landen, zijn er maar 9 winstgevend.

Ook in Nederland beginnen we nog altijd aan infrastructuur, waarvan nog niet kan worden ingeschat of die wel echt nodig zal zijn.
Er is voor miljarden een hogesnelheids-lijn aangelegd, waarop maar heel weinig hoge-snelheidstreinen rijden.
En in Amsterdam wordt ondergronds nog geploeterd aan een Noord-Zuid-lijn.
De bouw van deze grote werken kost enorm veel energie en veroorzaakt enorm veel CO2-uitstoot. Ik denk dat we in de toekomst spijt zullen krijgen van deze verspilling.

6 gedachten over “Is investeren in infrastructuur nog wel nodig?

  1. NevenA

    En in Amsterdam wordt ondergronds nog geploeterd aan een Noord-Zuid-lijn.

    Dat was de reden dat ik op m’n 30e Amsterdam verlaten heb. Toen ik zag dat ze de bomen op de Vijzelgracht al aan het omzagen waren, voordat er nog maar een beslissing genomen was (een activist was de boom ingeklommen en had zich aan de takken vastgeketend, maar werd hardhandig door de politie afgevoerd), toen ik zag dat een referendum waarin massaal tegen de Noord/Zuid-lijn gestemd werd, gewoon van tafel geveegd werd omdat er een paar procent te weinig mensen waren komen opdagen, toen ik zag dat het een prestigeproject was van ambitieuze provinciaaltjes in het gemeentebestuur, toen ik zag dat het weet ik veel hoe lang ging duren en weet ik veel hoeveel zou kosten om 10 minuutjes eerder van CS op Station RAI te zijn, toen wist ik: dit is mijn stad niet meer.

    Nu woon ik in Oostenrijk en maak ik compost van m’n eigen uitwerpselen. 🙂

    Mooi fietspad, trouwens, die Chinese brug.

  2. zinneninzuidoost

    De strijd tegen de metrolijn heeft op afstand indertijd mijn sympathie gehad. Maar als ik nu vanuit mijn woonplaats ( Amsterdam-ZuidOost ) zie hoe veel, heel veel van mijn buren gebruik maken van deze metrolijn kijk ik verdeeld naar de aanleg van de Noord/Zuid-lijn. De blunders in de afspraken met de aannemers maken dat de belastingbetaler nog lang moet mee betalen aan de ritprijs van toekomstige gebruikers. Maar ook verwacht ik dat een zinvolle aanvulling zal worden op het ov-net.

  3. Bemoeier

    Die grote bouwprojecten hebben de Chinezen gedaan om de economie te stimuleren.
    Maar de nieuwe president heeft het nu verboden.

    1. Hans Verbeek

      We kunnen in NL de economie ook stimuleren door een tulpvormig eiland aan te leggen voor de kust. Of een kunstmatige berg voor wielrenners aanleggen. Maar de crisis heeft daar gelukkig een stokje voor gestoken

      1. Bemoeier

        Ja gelukkig wel want het is alleen maar schijngroei wat alleen op de korte termijn werkt.

Geef een reactie

