Grenzen aan de groei van het aantal studenten

In Nederland is de jeugdwerkeloosheid laag in vergelijking met Griekenland en Spanje. Eén van de redenen voor die lage jeugdwerkeloosheid is de leerplicht. In Nederland zijn jongeren tot hun 18e verjaardag verplicht om een opleiding te volgen.
Daarnaast heerst er in Nederland een cultuur om eerst een zo hoog mogelijke opleiding te volgen en pas daarna werk te gaan zoeken. Alle politieke partijen onderschrijven het belang van een goede opleiding. Daarom wordt er in Nederland ook zeer veel overheidsgeld uitgetrokken voor het onderwijs. Uit onderstaande grafiek blijkt dat de Nederlandse uitgaven per student tot de hoogste in de wereld behoren.

spendingperstudent
(bron: OECD)

De positieve waardering voor het onderwijs leidt ertoe dat er in Nederland steeds meer jongeren een hogere opleiding gaan volgen. Vooral in het hoger beroepsonderwijs en universitair onderwijs stijgt het aantal studenten spectaculair.
In de periode 2001-2012 liep het aantal HBO-studenten op van 310.000 tot 420.000. Het aantal universitaire studenten groeide van 166.000 naar 245.000.

HBOenWO20012012

In 2001 studeerde 1,04% van de Nederlandse bevolking aan de universiteit en 1,96% aan het HBO. In 2012 was dat opgelopen tot 1,47% (WO) en 2,53% (HBO).

HBOenWO20012012b

Het is duidelijk dat deze groei gevolgen heeft voor de kwaliteit van het gegeven onderwijs. Maartje ter Horst, die zelf studeert aan de Universiteit Utrecht, schreef afgelopen week een mooi artikel over dit onderwerp. Zij snijdt ook het onderwerp diploma-inflatie aan: hoe meer mensen hetzelfde diploma hebben, hoe minder het waard is voor een werkgever.
Lees het artikel van Maartje: zij vindt net als ik dat er veel te veel studenten zijn.

Vanwege een dalend geboortecijfer zal het aantal studenten weer gaan afnemen, zoals nu het aantal kinderen op de basisschool al daalt. Het is vervelend dat er niet voldoende banen zijn voor al die hoogopgeleiden. Maar dat is de prijs, die we moeten overhebben voor een lage jeugdwerkeloosheid.

6 gedachten over “Grenzen aan de groei van het aantal studenten

  1. zinneninzuidoost

    Interessante gegevens.
    Zelf vraag ik mij af wat de waardevermindering is van in het verleden behaalde diploma’s.
    En of wij wel een mooi systeem in Nederland hebben om op een georganiseerde wijze de noodzakelijke bijscholing aan te bieden.
    De aandacht gaat in mijn ogen teveel uit naar de startkwalificatie aan het begin van het werkzame leven.
    Bezorgde groet,

  2. NevenA

    Studeren is het domste wat ik ooit heb gedaan. Gelukkig gebruikte ik in die tijd ook drugs en las veel klassieke literatuur. 😉

      1. NevenA

        Zo zie je maar, kan een studie ook nog ergens goed voor zijn. 😉

        Studeren is prima, als je weet wat je wilt doen en het leuk vindt. Helaas heb ik maar weinig zulke mensen leren kennen. Vooral bij toekomstige artsen en tandartsen had ik het gevoel dat ze het alleen voor het geld, papa en mama deden.

        Studeren is net als vlees eten. Dat kon alleen de adel zich vroeger veroorloven. En daarom zien we het al dan niet bewust nog steeds als het absolute summum. Zo van: nu hebben wij het ook gemaakt.

        Allemaal dankzij fossiele brandstoffen…

  3. Hans

    Opvallend vond ik, tijdens mijn reünie van de basisschool een paar jaar geleden, dat er slechts een persoon is geworden wat ie vanaf kinds af wilde(toevallig was ik dat). Iedereen van de 25 personen is iets anders gaan doen. Een andere klasgenoot heeft iedereen daarna gevraagd.
    Het schijnt zo te zijn(ooit in psychologieboek gelezen) dat je hersenen je meestal een doel voorspiegelen(al heel jong) wat te bereiken valt. zelden ligt dat doel, veel te ver buiten het bereik van iemand.

    Ik zie vooral twee problemen in onze huidige maatschappij. Heb je de pech in een moeilijk gezin op te groeien, zijn je kansen sterk verminderd om je nog op te kunnen werken(om zo dus je droomberoep te bereiken).
    en het is me altijd opgevallen dat de meeste mensen helemaal niet weten wat ze later, of nu nog, willen gaan doen. Als het maar geld en status oplevert. Je moet behoorlijk sterk in je schoenen staan, wil je daar niet in meegezogen worden. Daar heb ik inmiddels al heel wat mensen(in mijn omgeving) stuk op zien draaien.

Geef een reactie

