Autoverkopen in Nederland 25% lager dan in 2012

8485155298_8d9e73d48c_b
foto: Pavel P. via FlickrCC

Over de eerste 10 maanden van 2013 werden er in Nederland 338.589 nieuwe auto’s verkocht. Dat is volgens een rapport van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) 25% minder dan in dezelfde periode van 2012.
Of die dalende trend zal doorzetten is niet zeker. In de afgelopen maand (oktober 2013) was de autoverkoop in Nederland juist veel hoger (maar liefst 37%) dan in oktober 2012.

Ik verwacht niet dat de autoverkoop de komende jaren weer zal stijgen. De werkeloosheid zal blijven stijgen en de economie zal in 2014 nog niet groeien. Bovendien zijn er steeds meer jongeren, die geen auto kunnen of willen kopen.

De gezamenlijke autoverkoop in de 27 landen van de Europese Unie bedroeg over de eerste 10 maanden van 2013 10.006.807 voertuigen. Dat is 3,1% minder dan in dezelfde periode van 2012. Die afname komt vooral op rekening van de lagere verkoop in de eerste 6 maanden van 2013. Sinds juli 2013 lijkt de autoverkoop niet verder te dalen.

Dat blijkt ook uit gegevens van de Europese Centrale Bank. In de grafiek hieronder zie je het aantal nieuwe kentekens dat maandelijks wordt uitgegeven in de Europese Unie.

eu27registrationsokt2013

Advertenties

8 gedachten over “Autoverkopen in Nederland 25% lager dan in 2012

  1. 7penselen

    Dat de auto geen toekomst heeft is voor mij zo klaar als een klontje, maar als ik de grafiek hier boven zie, zie ik een lichte groei van de autoverkopen vanaf januari 2013. Zolang de economische infrastructuur niet veranderd, olie nog niet onbetaalbaar en de economie niet is gecrasht door voortdurende incompetentie, zullen mensen gedwongen zijn om auto te rijden om naar hun werk te komen. En ook de rest van de infrastructuur is auto georiënteerd. Denk ook aan de woningmarkt die volledig op slot zit (en veel moeilijker dichtbij de nieuwe baan te gaan wonen, mensen wellicht verder moeten reizen voor een passende baan), de flexibilisering van de arbeidsmarkt waarbij je eerst op locatie X en dan op locatie Y moet werken en het besef dat het anders moet in de politiek 0,0 is of slechts als lippendienst. Ook worden door steeds slechtere service en hogere prijzen mensen uit het OV gejaagd vaak tot de conclusie komende dat de auto toch goedkoper is. Of ze nemen een nog smeriger brommer.

    Daarbij het feit dat er minder nieuwe auto’s worden verkocht niet wil zeggen dat er daadwerkelijk minder gereden wordt; alleen dat de gemiddelde leeftijd van het wagenpark gaat stijgen. En werklozen hebben ook minder belang bij een auto, tenzij ze flexibel willen zijn om aan een baan te komen.

    Wil men daadwerkelijk de problemen aanpakken dan zal men eerst naar voren moeten kijken en niet in achteruitkijkspiegels naar de jaren ’90 (CDA, VVD, PvdA, GL, D’66,…), de jaren ’70 (SP) of de jaren ’50 (PVV, SGP).

    Zelf heb ik geen rijbewijs.

  2. Block

    Er zijn ook veel jongeren die hun loon van hun vakantiewerk liever anders besteden. Die hippe iphone gaat wel even voor. Festival krijgt prioriteit. Voor de nieuwste playstation gaan we wel ’s nachts in de rij staan.

    Zijn er ook statistieken van brommers? Die is hier de laatste jaren echt wel uit het straatbeeld verdwenen. Zelfs de postbodes rijden terug met de vertrouwde (electrische) fiets.

      1. 7penselen

        Interessant overzichtje. Wat mij erg opvalt is dat het snorfiets en brommer gebruik bij 20 jaar en ouder toeneemt en niet zozeer bij de tieners (16 tot 18, 18 tot 20). Dit kan idd wijzen wat Block schreef. En de toename van brommer gebruik bij 20+ kan ik zien, als een vervang voor OV regio vervoer. Juist bij mensen met lagere inkomens en meer in de landelijke gebieden lijken brommers en scooters populairder te worden, gezien dit financieel gezien de meest aantrekkelijke manier is om zonder eigen lichaamskracht voor te bewegen. Maar brommers en scooters blijken in het gebruik vaak vervuilender (fijnstof en CO2) te zijn dan een moderne auto. Hier neem ik niet de productie en afvalverwerkingsbelasting mee.

      2. Hans Verbeek Berichtauteur

        Ik weet niet of brommers en scooters meer CO2 uitstoten dan auto’s. Brommers zijn veel lichter en de snelheid is lager: daarom gebruiken ze veel minder energie. Brommers hebben geen verwarming en airconditioning en ook dat scheelt in de CO2-uitstoot. Brommers produceren waarschijnlijk wel meer fijnstof.

      3. 7penselen

        http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/138074-co2-uitstoot-per-voertuig/

        Idd een brommer of scooter produceert idd minder CO2, maar als ik het schemaatje zo ziet maar erg weinig minder, maar daar tegenover staat wel dat door de onvolledige verbranding in tweetakt motoren wel een boel andere vervuiling vrijkomt. (http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/klimaat/brommers-en-scooters-slecht-voor-uw-gezondheid.html)

        Alleen geloof ik de groenheid van de TGV in dat schemaatje niet zo erg. Zeker kernstroom gerekend en niet de extra kosten voor de centrale. En al helemaal niet een mogelijke ramp.

  3. Lars Boelen

    Ik weet niet of je CO2 uitstoot van vliegtuigen moet vergelijken met die van brommers. Per passagierkilometer is een brommer misschien slechter/viezer, maar met een vliegtuig neem je er wel 5.000-10.000 per dag van af. Ze zijn echt te onvergelijkbaar.

    Overigens dienen brommers per gisteren verboden te worden (inderdaad voor fijnstof, maar ook voor uitstoot koolwaterstoffen en herrie), ten faveure van e-Brommers, ons to-be nationale forenzenvoertuig.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s