De orkaan Haiyan leert ons een lesje voedselzekerheid

De uitzonderlijke orkaan Haiyan maakte op de Filipijnen meer dan 5000 dodelijke slachtoffers en richtte enorme schade aan. Maar uit al deze ellende kunnen we een belangrijke les leren. Tenminste als we er even koel en zakelijk over kunnen nadenken.

Binnen 48 uur na de orkaan vroegen de mensen in de zwaargetroffen stad Tacloban om voedsel en drinkwater. De voedselvoorraden in Tacloban waren door de orkaan en overstroming verdwenen. De inwoners, die de ramp overleefd hadden, maakten borden met daarop de tekst: We need food.

Typhoon Haiyan aftermath

Ik bedacht dat de dieren in het getroffen gebied waarschijnlijk geen voedselgebrek hadden. De vogels konden nog wel voedsel vinden. Maar de menselijke bevolking zat binnen 3 dagen compleet zonder eten: een bijzonder zorgwekkkende situatie.
Gelukkig schoot de rest van de wereld te hulp toen ze de foto’s van de hongerende Filipino’s op de voorpagina van de krant zagen. Een tweede ramp, hongersnood, is gelukkig voorkomen.

De orkaan Haiyan zette me aan het denken. Ik werk in een supermarkt en zie dagelijks hoeveel voedsel er nodig is in de kleine wijk waar ik woon.
Ik kan me voorstellen dat ook in Nederland de voedselvoorziening de voedselvoorziening hapert. Een flinke sneeuwjacht kan het wegtransport in Nederland lamleggen, zodat de winkels niet bevoorraad worden. En ik ben bang dat de schappen van supermarkten dan binnen 72 uur leeg beginnen te raken. Ik ben ook bang dat Nederlanders bijna geen voedselvoorraad in hun hebben. In geval van extreme weersomstandigheden kan ook in Nederland binnen 72 uur voedseltekort ontstaan.

Dit verhaal is niet bedoeld om je bang te maken, maar wel bedoeld om je aan het denken te zetten. De belangrijkste zin is m.i.:
De vogels konden nog wel voedsel vinden.

8 gedachten over “De orkaan Haiyan leert ons een lesje voedselzekerheid

  1. zinneninzuidoost

    Ik vraag mij dan altijd af hoe de voedselvoorziening bij de steden van al weer verdwenen culturen plaats vond. Maar ook hoe de voedselvoorziening gebeurde bij antieke grote bouwwerken.
    Het dagelijks kopen van fastfood en kant-en-klaar maaltijden zal ik nooit begrijpen.

    Ik deel jouw verbazing.

    Vriendelijke groet,

  2. 7penselen

    Dit is een duidelijk een feit. Een basis voor een gezonde economie is dat we in staat zijn om in de regio onze eigen voedsel te verbouwen en niet van heinde en verre aan te slepen. Of dit voor de Filipijnse situatie veel uitgemaakt heeft betwijfel ik, omdat ook de oogst voor deze orkaan getroffen zal worden. Maar dit zet wel meteen vragen bij de verstedelijking, want dat maakt een impact van zo een ramp des te groter als een grote stad door zo een ramp getroffen wordt. Helpen en hulp is goed, maar nu ook serieus nadenken hoe het anders moet lijkt me ook iets wat we vooral niet na moet laten.

    Laten we wel zijn. Vogels kunnen vliegen als ze op een plek niets meer kunnen vinden, maar deze mensen zitten op een eiland opgesloten en proberen met iedere boot of vliegtuig weg te komen.

    Ik zie Nederland steeds meer een risicoland gezien dit land op allerlei manieren afhankelijk is van import en export van voedingswaren en zeker in de randstad vrees ik veel problemen als idd de voedselaanvoer op welke manier dan ook mocht stokken, terwijl onze economie op steeds kwetsbaardere peilers wordt gebouwd en niemand die het zich wil realiseren. Een goede reisfiets met goede verlichting is al het minste wat je in Nederland als voorbereiding in je schuur heb staan, want als de pleuris uitbreekt wil jij en ik hier NIET blijven.

    @zinneninzuitoost
    Veel mensen hebben geen tijd en zin meer om te koken en dan komen de kant en klaar maaltijden boven water. Eetcafés zou een goed alternatief zijn voor deze hap snap cultuur.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je reactie.
      De mensen in Tacloban zijn gewend geraakt aan het gemak waarmee ze voedsel konden halen in winkels en op de markt. Ik denk dat er op het eiland Leyte nog wel voedsel is, maar ze modeten dan wel de stad verlaten en op zoek gaan.
      Door die mensen voedselhulp te geven, maak je ze niet vindingrijk en onafhankelijk, maar juist lui en afhankelijk…
      Het klinkt hard, maar is wel waar.

      1. 7penselen

        Ik betwijfel het. De mensen staan te wachten op boten om het eiland te verlaten en denk dat. Een land of regio die zichzelf al niet kan voeden kan dat na een ramp, waar de letterlijk heel de stad plat is dat nog niet. – Eiland is vrij klein en arm en heeft toch een tamelijk hoge bevolkingsdichtheid van 240,7 inw/km (wikipedia). In normale omstandigheden zou zo’n een eiland met enige moeite zichzelf kunnen voeden, maar naar deze ramp lijkt me dit een onmogelijke opgave. Verder is het moment dat je huis en haard en waarschijnlijk ook familieleden verloren heb niet het beste moment om vindingrijk te zijn. Ik weet niet of er op het eiland, grote westerse plantages staan voor bananen, ananas en ander tropisch fruit, maar die oppervlak zijn ze dan ook kwijt voor eigen voedselproductie.

        Het gaat hier om noodhulp en daarna helpen de boel helpen opbouwen, maar dan wel met een duurzaam en zelfvoorzienend verhaal erachter. Grote steden cultuur is onwenselijk, maar er zal wel iets moeten komen voor de mensen daar of elders (in de regio) om te kunnen leven.

        En laten we wel wezen als hier in Nederland in de randstad een grote ramp uitbreekt kunnen de mensen zich daar ook niet voeden en zijn ze dan ook afhankelijk van voedsel en andere hulp en hier heb je al hommeles als bij wijze van spreke de computersystemen langdurig uitvallen of er een fikse oliecrisis is. En vergeet vooral niet dat onze welvaart hier het product is van op driekwart van de planeet de resources van anderen te ontnemen en mensen voor ons slavenarbeid laten doen. Hiermee creëer je afhankelijke mensen en geen zelfvoorzienende mensen,

        http://slaveryfootprint.org (Wat er uitkomt is schokkend!!!)

      2. Hans Verbeek Berichtauteur

        Bedankt voor je reactie, 7penselen.
        Laten we er het beste van maken, ook al kunnen we niet iedereen helpen.

    2. zinneninzuidoost

      Zelf betrokken zijn met de voedselproductie is iets dat in de loop der tijden verminderd. Of dit door de verstedelijking wordt veroorzaakt weet ik niet. Wel met het onherkenbaar maken van producten en ingredienten.
      Als voedsel weer zichtbaar wordt geproduceerd en zelf verwerkt kan worden zijn wij ook minder afhankelijk.
      Door meer bewaarvoedsel te eten kunnen er ook weer voorraden aangelegd worden.

      Een eetcafe vind ik gezellig en lekker eten, maar is toch nog niet een oplossing.

  3. Hans

    Zelf lees ik zeer veel over voeding. Nu bezig met het boek Zout, suiker en vet van Michael Moss.
    Een heel goed boek.
    http://www.bruna.nl/boeken/zout-suiker-vet-9789048818921

    De meeste mensen zullen wel weten dat peulvruchten erg gezond zijn. Zelf eet ik een keer per week bruine bonen met linzen en zilvervliesrijst of quinoa.
    Bruine bonen lenen zich uitstekend voor opslag: lang houdbaar, uiterst voedzaam en erg goedkoop in relatie tot volume. Ik heb standaard de nodige potten staan. Mocht de voedsel bevoorrading problemen gaan geven, is dat een van de eerste rekken waar je mij zult gaan vinden. Bruine bonen hebben zeer ten onrechte een imago gekregen van arme mensen voedsel, het is eigenlijk superfood.

    1. zinneninzuidoost

      Om terug bij de vogels te komen; een aantal voerprodukten wordt door de vogels bij mij in de tuin gemeden. Dus ook bij het diervoer wordt allerlei rommel verwerkt, dat feitelijk niet eetbaar is. Alleen de vogels letten daar beter op!
      Plantaardige eiwitbronnen zijn voedzaam, gezond en makkelijk te bewaren. Ik doe met je mee.
      Bedankt voor de leestip.
      Smakelijke groet,

Geef een reactie

