Hoevaak zullen we over ‘nog aan te leggen’ wegen rijden?

Ooit zullen we in Nederland stoppen met het aanleggen van snelwegen. Dat staat vast. Waarschijnlijk omdat er steeds minder auto’s zullen rijden en nooit meer opstoppingen zijn. Er komt een moment dat zelfs de minister van Infrastructuur zal zeggen: de aanleg van nog meer wegen is niet nodig.

Het aantal auto’s in Nederland groeit nog altijd.
Tussen 2004 en 2010 groeide het aantal auto’s met gemiddeld 1,9% per jaar. Sinds 2010 is de gemiddelde jaarlijkse groei gehalveerd tot 0,99%, een gevolg van de economische recessie.

aantalautosNL

Ook het totaal aantal gereden kilometers groeit in Nederland. Tussen 2000 en 2010 steeg het aantal gereden kilometers met 11%, gemiddeld 1,1% per jaar. Maar tussen 2008 en 2012 is het aantal kilometers met totaal 0,9% toegenomen: dat is minder dan 0,25% per jaar.

kilometersperjaarCBS

Geen wonder dat de milieubeweging er bij het ministerie van Infrastructuur op aandringt om bij de aanleg van nieuwe wegen uit te gaan van een langzamere groei van het autoverkeer.

Naast de daling van de koopkracht em de oplopende werkeloosheid is er nog een reden waarom er in de toekomst minder gereden zal worden. Het aantal thuiswerkers is toegenomen tot ruim 30% van alle werknemers.

Er zullen nog wel nieuwe wegen aangelegd worden. De aanleg van wegen is een manier waarmee de regering de economie kan stimuleren en de hoeveelheid geld in omloop kan verhogen. Maar waarschijnlijk zullen de nog aan te leggen wegen minder druk gebruikt worden dan de wegen, die er al liggen.

foto: Highways Agency via FlickrCC

Advertenties

4 gedachten over “Hoevaak zullen we over ‘nog aan te leggen’ wegen rijden?

  1. NevenA

    Er komt een moment dat zelfs de minister van Infrastructuur zal zeggen: de aanleg van nog meer wegen is niet nodig.

    That’ll be the day! 😛

  2. 7penselen

    Ik merk dat er nog steeds gedacht wordt in de jaren ’70 van auto versus OV (waarbij het OV al bijvoorbaat verloren heeft), maar dat er vooral geen aandacht wordt gegeven aan het aanpassen van de economische structuren en de problemen op de woningmarkt opdat mensen veel dichter bij hun werk kunnen gaan wonen. Ergo met gaat door met flexibiliseren van de arbeidsmarkt en de woningmarkt staat nog steeds op slot, waardoor er uiteindelijk meer gependeld moet gaan worden om naar het werk te gaan.

    Krijg sterk het idee dat door slecht in te spelen op de nieuwe situatie van hogere olieprijzen en hierdoor minder automobiliteit de Nederlandse economie om deze reden wel eens goed vast kan gaan lopen.

    Ondertussen wil men een paar tolwegen / toltunnel aanleggen en gelooft men nog heilig in de elektrische auto. En ik denk dat men net zolang door gaat met aanleggen totdat er meer wegen zijn dan auto’s om op te rijden. Nog steeds hetzelfde liedje. Meer wegen en meer rails (behalve dat er geen geld is door de crisis), maar geen structurele economische en economische structuur veranderingen.

    1. Hans Verbeek

      Bedankt voor je reactie.
      In Duitsland wordt door de nieuwe coalitieregering een tolvignet voor Duitse autowegen ingevoerd. Lijkt een aardig idee, maar als de tol te hoog wordt, kunnen automobilisten de autobahnen gaan mijden. Dat is ook al gebeurd in Spanje.
      Het heffen van tol was in de Middeleeuwen heel gebruikelijk… we kunnen niet terug naar het verleden, maar de toekomst gaat steeds meer op het verleden lijken 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s