40 jaar geleden: autoloze zondagen

40 jaar geleden hadden we in Nederland autoloze zondagen. Het was de tijd van de Club van Rome en de Grenzen aan de Groei. En omdat OPEC een olieboycot instelde, moesten er in Nederland drastische maatregelen genomen worden.

In 1973 was ik 13 jaar en ik nam mij voor om nooit mijn rijbewijs te halen en zo weinig mogelijk van mijn leven in kleine benauwde auto’s door te brengen. Lopen of fietsen in de buitenlucht vind ik veel prettiger en gezonder.
Ik heb me aan dat voornemen gehouden en de meeste zondagen van mijn leven zijn autoloos verlopen šŸ™‚

De autoloze zondag zal weer terugkeren.
Tegenwoordig proberen we op Ć©Ć©n zondag per jaar de autoloze zondag in ere te herstellen. Er worden in sommige steden autovrije zones gemaakt, zodat kinderen veilig kunnen buitenspelen en de lucht op die ene zondag minder schadelijke stoffen bevat.
Op de lange termijn zal de autoloze zondag ook op uitgebreide schaal terugkeren.
Steeds minder mensen kunnen zich een dure auto en dure benzine veroorloven. Steeds meer mensen zien in dat autorijden ongezond is. En uiteidenlijk zullen alle olievelden in de wereld te weinig olie produceren om nog auto’s te laten rondrijden in Nederland. Niet op zondagen, maar ook niet op andere dagen van de week.
Voor 1880 waren alle zondagen autoloos en na 2050 (???) zullen de zondagen ook weer autoloos worden.

5 gedachten over “40 jaar geleden: autoloze zondagen

  1. 7penselen

    Niet bewust meegemaakt de autoloze zondagen. Toen was ik 5 a 6 jaar. Maar dit lijkt me echt heerlijk. Lekker fietsen op de autosnelweg. Een binnenstad afzetten is eigenlijk een slap aftreksel van wat een echte autoloze zondag was, maar is zeker wel sympathiek. Ook is onze excellente fietspaden netwerk ook een product uit die tijd en getuige alleen van visie. Iets waar veel landen nu echt jaloers op zijn. Visie die ons land nu in het geheel ontbreekt.

    Wanneer de zondagen weer autoloos worden weet ik niet. Immers ook de economische macht is aan het verschuiven naar de Aziatische / BRIC landen en daar zal de olieconsumptie alleen maar toenemen, terwijl de olievoorraad alleen maar minder wordt. Dus de kans dat we hier sneller met olie tekorten te maken krijgen is behoorlijk reƫel te noemen. Ik denk dat een economische collapse door financieel wan-management binnen 5 tot 15 jaar genoeg is om zover te komen.

    PS. Ik las een paar dagen terug dat Nederland zo rond 2040 zijn transport/handels functie begint kwijt te raken vanwege de olieschaarste. En ik vraag me al flinke tijden af hoe Nederland zich kan voeden in een post-olie tijdperk. Emigratie / de-urbanisering lijkt mij de enige weg.

    PPS. De muziek wekt alleen maar een verlangen op. Een verlangen naar een andere rustigere en menselijkere tijd.

    1. Hans Verbeek

      De autoloze zondag keert geleidelijk terug. Steeds meer mensen zullen de auto op zondag laten staan: de benzine voor pretkilometers kunnen ze niet meer betalen. En steeds meer jonge mensen kunnen geen auto betalen.
      Gisteren vertelde een neef (een twintiger) dat hij afgelopen week van zijn werk in Delft teruggewandeld was naar zijn woonplaats Rotterdam (13 km.), vanwege een treinstoring. Het duurt langer, maar het was eigenlijk best bevallen.

    2. spechtje

      Persoonlijk denk ik dat 2040 nog een zeer optimistische schatting is.
      Wat ik mij meer en meer begin af te vragen is : Gaan de olieproducerende landen ons nog olie willen verkopen op het moment dat de volgende financiele crisis de dollar en de euro onderuit haalt, terwijl landen als China werken aan een goudgedekte munt die dus wel waardevast(er) zou moeten zijn ?
      Hoe zou je zelf zijn ? Waarom zou je een waardevol iets als olie verkopen voor een waardeloos vodje papier, terwijl er andere naties zijn die je willen betalen in goud ?
      Of misschien zelfs met voedsel (cfr de landbouwgronden die China opkoopt of least in de wereld (oekraĆÆne, bepaalde Afrikaanse landen) ?
      En als er iets is dat landen als Saoudi Arabie nodig hebben om hun versie van de “arabische lente” te vermijden is het wel goedkoop voedsel voor een onderdrukte bevolking.
      En dan kun je inderdaad beginnen afvragen, hoe gaan wij in het Westen onze voedselvoorziening veilig stellen met een landbouw die gigantisch afhankelijk is van fossiele brandstoffen. En dan denk ik niet alleen aan diesel voor landbouwmachines, maar ook aan aardgas voor het Born-Haber procede te voeden om in grote hoeveelheden kunstmest te maken. Om over andere complexer dingen als herbiciden en pesticiden nog maar te zwijgen.
      Je opmerking over de-urbanisatie vind ik wel zeer terecht, maar emigratie ?
      Naar waar ?
      Waar gaan ze een leger van honderduizenden europeanen op de vlucht voor honger (en daartegen geweld ook wel denk ik) met open armen ontvangen ? In Griekenland, in Spanje, in Noord-Afrika, in Rusland ? De omgekeerde wereld…
      Hongersnoden zouden wel eens terug deel kunnen gaan uitmaken van onze toekomst. Je leest nu al dat er meer en meer mensen niet meer rondkomen, geen geld hebben om zich serieus voedsel aan te schaffen. Wat als we dan nog eens een financiele crisis krijgen zodat het financieel systeem helemaal onderuit gaat ?

      Sorry voor de lange reactie, maar het doet wel eens deugd om je mening te geven aan mensen waaarvan je inziet dat ze de “huidige situatie” beter begrijpen dan het ‘gemiddelde schaap’.

      Spechtje

  2. zinneninzuidoost

    Ook ik heb geen rijbewijs. Soms word ik daarvoor aangekeken met een blik alsof ik dan ook niet kan leven.
    Wel woon ik in de randstad, eerst naast het centrum van een stad, nu aan de rand van de stad.
    Het feit dat ik daardoor volop Openbaar Vervoer tot mij beschikking heb telt mee.
    Leven op het platteland wordt steeds onmogelijker zonder auto.
    Vriendelijke groet,

Geef een reactie

