Peak-detailhandel: Nederlanders kopen steeds minder

leegverkoop

Dit verhaal sluit strak aan bij mijn vorige verhaal over de dalende industriële produktie.
Het CBS registreert hoeveel spullen de Nederlandse bevolking koopt: de omzet van de detailhandel.
De omzet van de Nederlandse detailhandel bereikte een hoogtepunt in 2007-2008 en is daarna geleidelijk aan het afnemen.
In de grafiek hieronder de maandelijkse verkoop-index van het CBS, waarbij de gemiddelde winkelverkopen over het jaar 2000 op 100 zijn gesteld.

detailhandelverkoopNL

De oranje lijn is het voortschrijdend gemiddelde over 12 maanden.

De hoogste maandelijkse omzet werd bereikt in december 2010. Het voortschrijdend gemiddelde over 12 maanden bereikte de hoogste waarde in mei van 2008.
De stijging van de winkelverkopen tussen 2000 en 2008 wordt voor een deel veroorzaakt door het nemen (en verzilveren) van een tweede hypotheek en door de invoering van aflossingsvrije hypotheken. De almaar stijgende huizenprijzen vormden een kunstmatige stimulans voor de Nederlandse economie

De daling van de winkelverkopen sinds 2008 kan verklaard uit een aantal factoren:
– de oplopende werkeloosheid
– de gestegen prijzen van benzine, aardgas en elektriciteit
– stijgende vaste lasten zoals huur en ziektekostenverzekering
– daling van de huizenprijzen en het vervroegd aflossen van hypotheken
– het wegvallen van de stroom aan tweede hypotheken

De curve van de industriële produktie uit mijn vorige verhaal, past precies op de curve van de detailhandelverkopen uit dit verhaal. De produktie en verkoop zijn aan elkaar gekoppeld.
De industrie produceert alleen goederen, die verkocht worden. Als de winkels en de pakhuizen vol blijven liggen, dan worden de machines en lopende banden in de fabrieken stilgezet.

De Nederlanders houden niet uit angst de hand op de knip. Het grote probleem is dat de knip niet meer zo vol zit als tien jaar geleden.
Oproepen van politici en economen veranderen daar niets aan.

Advertenties

2 gedachten over “Peak-detailhandel: Nederlanders kopen steeds minder

  1. 7penselen

    Ik mis een item….
    Toename van web aankopen. Een Euro, die in een webshop is besteedt komt niet in de reguliere detailhandel terecht. En zie de webwinkels van nu als de Japan van de jaren ’70. Lagere prijzen voor hetzelfde soort product en mensen willen zo goedkoop mogelijk hun producten.

    Voor de rest past in het “peak-everything” plaatje. De cruciale vraag is gaat de economie nog echt groeien of is deze crisis structureel ivm met de cascade problemen, zoals peakoil, resource schaarste, milieu en klimaatruimte, … en de stagnatie ’70 en stimulatiepolitiek vanaf de jaren ’80? Ik betwijfel of de economie nog echt gaat groeien.

    Buiten dat : Als de economie om welk mysterieuze reden dan ook weer gaat groeien zal ook de consumptieve bestedingen weer toenemen, maar dan zullen eerder de webwinkels groeien ipv de normale middenstand, omdat webwinkels vaak goedkoper kunnen werken dan middenstand en ook zullen de jongere generaties, die toch al vertrouwd zijn met internet toch liever de zaken doen op internet. (Ook is voor veel mensen privacy geen echte kwestie meer en pinnen en kopen op los en gebruiken sociale media zonder na te denken.) Het zal voor de middenstand dus steeds moeilijker worden om staande te houden en zelfs grotere ketens zullen in de problemen komen. (Ik merk zelf dat ik me toch behoorlijk vervreemd voelt door het tempo waarin de digitale wereld zich ontwikkeld en maak me ook steeds meer zorgen om de toegankelijkheid van de samenleving door de digitalisering.) En ik zit toch redelijk vaak achter een computer. Net zoals de post en andere diensten zullen ook de middenstand krimpen door de computer. Ook als de economie mocht gaan groeien. Voor de mensen, die een afstand hebben tot het web zal het steeds moeilijker. Totdat blijkt dat voor internet en ICT ook te weinig energie voor is of de zeldzame metalen voor computers etc opgeraken.

    Al met al kan het in elkaar zakken van de middenstand theoretisch ook met een verandering van tijd te maken hebben. Namelijk de informatietijd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s