Autoverkopen in eurozone dalen niet verder

stndvzkn

In de eerste 11 maanden van 2013 werden (volgens de ECB) in de 17 landen van de eurozone 7,76 miljoen nieuwe personenauto’s voorzien van een kenteken. Over dezelfde periode van 2012 was dat aantal nog 5,5% hoger: 8,19 miljoen.
Als we naar de maandelijkse aantallen nieuwe kentekens, dan zien we dat die het laatste half jaar niet sterk meer dalen.

kentekenregistraties20122013

In oktober en november van 2013 was het aantal kentekenregistraties zelfs iets hoger dan in dezelfde maanden van 2012.

De cijfers van de ECB bevestigen de rapportage van de Europese associatie van Autofabrikanten (ACEA). Deze organisatie meldde vandaag dat de autoverkopen in (de eerste 11 maanden van) 2013 2,7% lager waren dan in 2012. Maar de laatste maanden is de autoverkoop ietsje hoger dan in dezelfde maanden van vorig jaar.

Overigens verwacht ik niet dat de autoverkopen in 2014 flink zullen gaan stijgen. Waarschijnlijk stabiliseert de autoverkoop zich op het huidige nivo… totdat zich een nieuwe recessie voordoet.

13 gedachten over “Autoverkopen in eurozone dalen niet verder

  1. 7penselen

    Er zijn toch genoeg redenen voor mensen om een auto te kopen. OV is vaak duur en traag en ze maken het steeds klantonvriendelijker alsmede de OV chipkaart de prijs heeft opgeschroefd. Het is opvallend dat in NL de autoverkopen toenemen, ondanks de vaste lasten de pan uitrijzen. Ten tweede is de toename van de autoverkopen een heel laag niveau.
    Dit kan leiden nog tot een korte piek in de autoverkopen, maar als de economie zich dreigt aan te trekken zie je de olieprijzen weer de hoogte inschieten waarna c.a 6 maanden later een nieuwe recessie komt. De olieprijzen zullen de komende tijd volatiel zijn met een stijgende achterlijn en dit zal toch mensen porren om een auto te kopen opdat de olieprijzen betrekkelijk laag zijn. Verder is bij het gros van de bevolking niet het bewustzijn van de urgentie van de huidige economische, ecologische en resource situatie en mensen blijven de B.G.A.B. (Binnenkort Gaat Alles Beter) wenspraatjes geloven.

    Voor mij is wel duidelijk dat de automobiliteit de hoogtij dagen gehad heeft, maar de overheid blijft vooralsnog geld in oude structuren pompen ipv de economische structuur zien te verduurzamen. Zie o.a. de plannen voor enkele tolwegen, die de overheid in de toekomst wilt bouwen.

    1. spechtje

      Lijkt een beetje op wat men een death cat bounce noemt.
      Een tijdelijke toename in een dalende markt, om dan verder de dieperik in te gaan. 🙂

    1. 7penselen

      Ik denk dat scooters en brommers ook niet echt de oplossing zijn. Door de tweetakt motoren en zeker bij scooters geven ze een onvolledige verbranding. Aan de andere kant besef ik dondersgoed dat ze de goedkoopste oplossing zijn voor vervoer boven fietsafstand en veel mensen hebben geen geld voor betere oplossingen. Scooters en brommers zijn relatief goedkoop en hiermee zijn ze populair voor diegene die geen auto hebben en niet in de stad wonen.

      Daarbij is er visie nodig om serieus te kijken naar transport oplossingen voor de toekomst als om de economische infrastructuur. (Veel dichterbij de werk wonen en langer bij een werkgever blijven). Ook dient men niet te vergeten dat een transitie economie een andere is dan de economie van vandaag de dag.

      Wil men alsnog 30 km (enkel) naar de werk reizen dan kan een goede velomobiel een oplossing zijn. Allen zijn deze fietsen nog behoorlijk prijzig.

      1. Hans Verbeek

        Werken op 30 km. afstand van je woonplaats is niet ideaal en is alleen vol te houden dankzij makkelijk winbare fossiele brandstoffen. In de toekomst zullen de mensen dichter bij hun huis werken.

      2. Hans

        Ik denk ook dat we die fase al voorbij zijn. We hadden in het verleden die lijn langer door moeten trekken(wereldwijd), dat was er vast nu meer in het vat blijven zitten. Wat wel is: de meeste brommers zijn tegenwoordig al viertakten. Een tweetakt heeft dan weer het grote voordeel van zijn simpele techniek en als men dan een eenvoudig type heeft (Tomos, Vespa Ciao i.o.d), erg goedkoop in onderhoud. Sommige viertakt scooters “doen” rond de 1 op 50 en dat zou enorm kunnen schelen wereldwijd. Misschien dat het (weer)een tijdelijk transitievoertuig gaat worden, terug naar af.

      3. 7penselen

        @Hans.Verbeek – Grotere pendelafstanden zijn nooit Ideaal, maar dit zou nog kunnen als je zelf een normale conditie hebt, jezelf wat traint en ter beschikking hebt over een goede velomobiel. Infeite is dat traditionele fiets het fietsmodel gebleven waarin men na UCI de ban op ligfietsen heeft ingevoerd. Op fiets techniek valt letterlijk nog zoveel te winnen. Ik spreek over 100% door mensenkracht aangedreven voertuigen en niet over het gebruik van hulpmotortjes. Alleen zijn fietsinnovaties tegenwoordig nog erg duur.

        http://www.lowtechmagazine.be/2010/09/velomobiel-hightech-fiets-of-lowtech-auto.html

        Desalniettemin zou werken het liefst op loopafstand moeten of anders op korte fietsafstand. (met een normale fiets die al in je schuur staat.)

        Trouwens vind ik http://www.lowtechmagazine.be sowieso een aanrader.

        @Hans – Brommers zijn relatief goedkoop, maar dat is dan mijn inziens ook het enige echte voordeel.

  2. Hans

    De mensen die totaal niets kunnen doen aan de crisis in hun land? Niets leuks aan. Zelfs de minister van financiën van Griekenland een paar jaar terug zei dat het schandalig is wat in hun eigen land gebeurd. Al het geld wat bezuinigd moet worden en wat van noord Europa afkomt gaat rechtstreeks naar de banken en geen cent naar de mensen. En dat alleen omdat destijds een paar bobo’s zich op een slinkse wijze zo nodig in de euro moesten wringen?

    Ik heb collega’s op mijn werk die veel contact hebben met mensen in Griekenland en het is ronduit schandalig wat zich daar allemaal afspeelt. Voor de hardwerkende gewone man een regelrechte ramp(daarmee wil ik niet zeggen dat er geen profiteurs tussen zijn, maar laten we niet vergeten dat je dat soort mensen overal wel kunt vinden). Daarnaast is Nederland zo’n beetje wereldkampioen schulden, dus laten we hier maar niet te hard van de toren blazen.

    Nu snap ik dat het jou om het autogebruik zal gaan maar ook daar wil ik de kanttekening bij plaatsen dat Griekenland een erg bergachtig land(eilandengroep)is en dat de keuze wel of geen auto, voor veel eilandbewoners een regelrechte ramp betekent. De keuze om in een stad te gaan wonen is er vaak helemaal niet, ze hebben de middelen en de plaats er vaak niet voor. Afstanden en hellingen zijn daar niet even makkelijk te fietsen of te lopen. Je gaat dan rechtstreeks terug naar de middeleeuwen.

    1. Hans Verbeek

      Begrijp me niet verkeerd, Hans. Het inleveren van welvaart is niet leuk.
      Ik hoop dat de Grieken zonder auto de eindjes wat makkelijker aan elkaar kunnen knopen.
      In de Middeleeuwen waren de Grieken waarschijnlijk net zo gelukkig als de Grieken in de 21e eeuw.

Geef een reactie op Hans Reactie annuleren