Een aardbeving voorkomen

Vandaag is tot dusver de koudste dag van de winter.
De thermostaat in de huiskamer geeft aan dat het 15 graden is.
Nu kan ik natuurlijk de thermostaat omhoogzetten naar 18 of 19 graden. Dan komt er aardgas uit Groningen (of misschien wel uit Rusland) via pijpleidingen naar mijn huis. Door de energie in dat aardgas kan ik mijn huis verwarmen.

De energie in aardgas is eigenlijk zonne-energie van miljoenen jaren geleden.
In dat verre verleden hebben groene planten de energie uit zonlicht gebruikt om te groeien. Die planten zijn bedekt door zand en aarde en kalksteen. Door chemische processen zijn de eiwitten, vetten en koolhydraten in de planten omgezet in brandbare koolwaterstoffen, zoals aardgas.
De aardgasvoorraad is beperkt, op een gegeven moment is de spaarpot vol fossiele zonne-energie in de Groningse bodem leeg.

Als er veel aardgas uit de Groningse bodem wordt gehaald, dan veroorzaakt dat aardbevingen.
We hebben democratisch met elkaar afgesproken dat we minder gas zullen winnen, zodat de bodem langzamer zakt en niet schoksgewijs.
Ik lever daar graag een bijdrage aan. Ik zet de verwarming niet hoger. Ik douche tegenwoordig korter en met koud water. Zo wordt er minder aardgas opgepompt en komen er hopelijk minder aardbevingen.

Ik maak mezelf graag wijs, dat ik eigenhandig al zorg dat er minder aardgas wordt gebruikt en dat ik daarmee al één aardbeving heb voorkomen. Misschien vind je dat onzin. Maar het is erg leuk om jezelf voor te stellen dat je die macht echt bezit.

Een gedachte over “Een aardbeving voorkomen

  1. zinneninzuidoost

    Klopt, iedereen heeft een aandeel in de gaswinning.
    15 graden heb ik al langer als een redelijke kamertemperatuur.
    Of ik daar nog een graadje van zal afsnoepen!
    Misschien meer warmte halen uit windenergie.
    Ik ben er nog niet uit.
    Bezorgde groet,

Geef een reactie

