Oplaadpunten op stations… om te kunnen twitteren

LVTtwittert

Liesbeth van Tongeren, de fractievoorzitter in de Tweede Kamer van GroenLinks, twittert het meest van alle Nederlandse politici. In de eerste 4 dagen van februari verzond zij al meer dan 100 tweets.
Liesbeth van Tongeren is heel milieubewust. Ze eet uitsluitend in Nederland geteelde groenten en fruit en ze heeft een elektrische auto, een Tesla, die geen fijnstof uitstoot. De CO2-uitstoot van elektrische auto’s is nagenoeg gelijk aan die van benzine-auto’s.
Ze woont nog altijd in Amsterdam en reist al jarenlang voor haar werk met de trein naar Den Haag. Liesbeth kan haar persoonlijke CO2-uitstoot nog wat verlagen door op loop- of fietsfstand van het Binnenhof te gaan wonen, maar van mij hoeft ze niet per se roomser te worden dan de Paus.

Het is Liesbeth van Tongeren al eens overkomen dat de batterij van haar mobiele telefoon leegraakte, terwijl ze in de trein zat. Daarom heeft Liesbeth voorgesteld om in de treinen stopcontacten te laten maken, zodat forensen hun telefoons en laptops kunnen opladen. De Tweede Kamer steunde dit voorstel en staatssecretaris Mansveld gaat de NS nu vragen om stopcontacten te maken in de trein.
Het gaat vele duizenden euro’s kosten, waarschijnlijk wel miljoenen. Uiteindelijk moet dat worden betaald door de treinreizigers.
Maar als je in de toekomst een lange treinreis maakt, kun je mobiele telefoon of je laptop op kosten van de NS opladen.

Vandaag stelde Liesbeth Nooitgenoeg voor om ook oplaadpunten voor mobiele telefoons aan te leggen op NS-stations. Dat vind ik merkwaardig.
Je staat in Nederland nooit erg lang te wachten op een trein. Waarschijnlijk is die tijd te kort om de batterij van je mobiele telefoon op te laden. En je moet ook niet vergeten om je oplader mee te nemen.
Het is me niet duidelijk hoeveel oplaadpunten er per perron komen. Komen ze in de kiosken? Of ook op perrons waar geen kiosk is? Moeten de klanten betalen voor het gebruik en mogen schoonmakers en medewerkers van de NS (die gewoon de hele dag op het station zijn) ook gebruik maken van de oplaadpunten?
De Tweede Kamer vond het plan van Twitterkoningin van Tongeren een goed idee. En vroeg de staatssecretaris op om het op te nemen met de NS.

Bij elke transformatie van energie treedt een verlies op. Bij het opladen van een batterij wordt de transformator warm en ook de batterij wordt warm. Die warmte lekt weg naar het heelal. Bij het gebruik van een batterij gaat er weer energie verloren in de vorm van warmte. Bij het gebruik en het opladen van al die mobiele telefoons in Nederland wordt ontzettend veel energie verspild.

De elektriciteit in Nederland wordt voor het overgrote deel nog opgewekt door het verbranden van fossiele brandstoffen. Die raken op. We moeten nu alvast bedenken hoe we ons energieverbruik kunnen verminderen. Ieder kan daarin eigen keuzes maken.
Ik vind het jammer dat Liesbeth van Tongeren dingen bedenkt die het energieverbruik verhogen. Het lijkt net alsof ze niet begrijpt dat het energieverbruik omlaag moet.

11 gedachten over “Oplaadpunten op stations… om te kunnen twitteren

  1. Hans

    Goed stuk Hans!
    Toen ik dit in de media las, dacht ik precies hetzelfde. Ook de rail tv op de stations is een staaltje van energieverlies in optima forma.

  2. 7penselen

    Goed stukje.

    Totaal onzinnige investeringen. Mijn mobieltje gaat met een lading een week mee en WIFI heeft ie niet. Even onzinnig zijn al die ICT extra stroomvretende apparaten op stations ipv van de mooie gele borden, die kennelijk nu het veld moeten ruimen. Ook lijkt me heel het OV chipkaart gebeuren ook milieubelastender dan de oude kaartjes van papier. Verder valt me op dat bij iedere nieuwe consessie nieuwe bussen en treinen moeten komen wat mij ook op verkwisting lijkt.

    Is men tegenwoordig zo verslaafd dat men niet 1 uurtje zonder handy of e-gadget kan? Dit is naast onduurzaam ook al een veeg teken voor het sociale leven.

    @NevenA
    Groeieconomie is een overduidelijk geloof, dat net zo geloofwaardig is als alle geloven, die hun heilig boek van kaft tot kaft geloven. Ik denk steeds meer dat je de verplichte godsdienstoefeningen voor de groei economie juridisch aangepakt worden op basis van de vrijheid van levensovertuiging.

    1. Hans Verbeek

      .Is men tegenwoordig zo verslaafd dat men niet 1 uurtje zonder handy of e-gadget kan? Dit is naast onduurzaam ook al een veeg teken voor het sociale leven.
      Inderdaad. Hoewel Liesbeth van Tongeren natuurlijk op hoge toon zal ontkennen dat ze verslaafd is…..

  3. Bert Pijnse van der Aa

    Sinds mijn auto het heeft begeven, reis ik met de trein, hetgeen me prima bevalt.
    Na een aantal weken heb ik kunnen vaststellen dat 80 % van de reizigers op een of andere manier bezig is met z,n smartphone. Sommige reizigers tetteren zonder enige gene hun zakelijke en prive gesprekken door de coupe.
    En hoe groener hoe meer, want groen is cool als een kip zonder kop.

  4. Lars Boelen

    Liesbeth is (nog) geen fractievoorzitter van GroenLinks, maar dit terzijde. Als ik nieuwe treinen zou ontwerpen (of oude reviseren) zou ik 2A-5Volt USB aansluitingen per stoel aanleggen, centraal gevoed. Dan kan iedereen opladen, is het energieverbruik te verwaarlozen (t.o.v. van wat de trein verbruikt).

    Voor de rest vind ik het wel sympathiek maar niet zo’n hoge prioriteit hebben om er nu een punt van te maken.

    Ik zal Liesbeth voorstellen een draagbare USB-noodaccu mee te nemen, klein en toch reservestroom bij je.

    1. 7penselen

      Ik denk dat Groen Links zich beter met echte Groene en echte Linkse zaken kan gaan bezig houden dan alleen het gedoe rond auto vs OV, Windmolens en zonnepanelen (https://cassandraclub.wordpress.com/2014/01/23/de-toekomst-van-het-landelijk-elektriciteitsnet-steeds-meer-wind-en-zonne-energie/) en een wat socialere versie van het neoliberalisme.

      Ik ben van mening dat er een serieus transitiebeleid nodig is. Iets wat ik meer vind in de Partij voor de Dieren alsmede een sterkere regionalisering van de economie en de regio als ondersteuning van gemeenschappen hetgeen ik vind ik de FNP (Friese Nationale Partij). Ik denk heel dat auto vs OV denken op zijn zachtst gezegd achterhaald is en we serieus moeten gaan denken aan hoe krijgen werknemers een langdurigere relatie met een bedrijf, hoe gaan we de randstad ontvolken ten bate van het achterland en hoe gaan we er voor zorgen dat mensen veel dichter bij hun werk gaan wonen. Er zal hard ingezet moeten worden op lokale energie en zoveel mogelijk zien te werken met goed uitgevonden low-tech uitvindingen. Verder zou ik graag zien dat er geïnvesteerd in zaken als permacultuur en andere echte duurzame oplossingen.

      En waarom moeten, die opladers in de trein. Laat in vredesnaam, die borden hangen dat is veel milieuvriendelijker en bovendien gaat mijn telefoon een week met een batterij mee. Er zijn eenmaal echte prioriteiten en onbelangrijke zaken als het ombouwen van de trein tot internetcafe. Trouwens computerverslaving is het moderne maatschappelijke probleem waar heel weinig oog naar is.

      Er is een hele andere mindset nodig en niet de weg van het neoliberalisme met een rood/groen sausje.

      Aan de redactie… Sorry dat ik zo off-topic ga, maar ik heb nu wel gezegd wat ik wilde zeggen.

Geef een reactie

