Europese raffinaderijen raffineren steeds minder olie

Aardolie wordt hoofdzakelijk gebruikt om vloeibare brandstoffen te maken voor voertuigen. De hoge energiedichtheid van kerosine, diesel en benzine maakt het mogelijk om grote afstanden af te leggen met een redelijk kleine hoeveelheid brandstof. Ruwe aardolie kan niet gebruikt worden in verbrandingsmotoren, maar moet eerst worden gescheiden in min of meer zuivere componenten. Dat proces gebeurt in raffinaderijen.

In Europa staan ongeveer 120 raffinaderijen, die veelal gebouwd werden tussen 1950 en 1970, toen de vraag naar benzine sterk steeg.
De vraag naar benzine in Europa is aan het dalen, doordat auto’s zuiniger worden en de benzine duurder wordt. Sinds 2008 zijn er al 16 raffinaderijen, met een totale capaciteit van 1,7 miljoen vaten per dag, gesloten.

Uit de grafiek hieronder blijkt dat de Europese vraag naar aardolieprodukten nog altijd daalt.

europerefineriesIEA2013

In 2003 werden er dagelijks 13,5 miljoen vaten aardolie geraffineerd. In 2013 waren dat nog 11,5 miljoen vaten. De laatste maanden in dit overzicht van het Internationaal Energie Agentschap waren dramatisch slecht.

Naast de dalende vraag naar olieprodukten, is ook de stijgende olieprijs en de afnemende kwaliteit van de aangeleverde aardolie van belang. Daardoor leveren raffinaderijen in Europa geen geld meer op voor oliemaatschappijen. De Franse Total-raffinaderijen boekten in 2013 zelfs een verlies van 500 miljoen euro.
Er zullen nog meer raffinaderijen in Europa gesloten worden.
Door het opraken van de makkelijk winbare olie zullen op den duur over de gehele wereld raffinaderijen gesloten worden.

In Nederland wordt ook geleidelijk aan minder aardolie geraffineerd.

netherlrefineriesIEA2013

Advertisements

Een gedachte over “Europese raffinaderijen raffineren steeds minder olie

  1. Lars Boelen

    Bedankt voor de grafieken, tijd geleden dat ik die gezien had.

    Denk je dat we op een glijdende schaal kunnen blijven (afbouw naar fossielvrij) of zitten er tippingpoints in het afbouwen van raffinagecapaciteit. Vergelijk het met aderlaten van iemand om de bloeddruk te verlagen, als de druk te laag wordt stopt opeens het hele systeem, terwijl er nog wel bloed in de pijp zit. Met raffinage heb je hetzelfde, als er te weinig raffinagecapciteit op 1 plek overblijft dan moet de hele aan en afvoerinfrastructuur (havens, pijpleidingen) aan die ene raffinaderij toegeschreven worden, daarvoor verdwijnt dan de bussinesscase en een heel petrochemisch gebied kan omvallen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s