Van buitenaf de thermostaat omhoog of omlaag zetten…

Ik ben een voorstander van energiebesparing.
Ik zet zelf de thermostaat in mijn eigen huis een graadje lager.
Ik zou het liefst zien dat de regering in alle huizen in Nederland de thermostaat wat lager zou zetten. Dat scheelt in het aardgasverbruik en in de CO2-uitstoot. Op die manier kan de regering aardbevingen in Groningen en klimaatverandering tegengaan.

Gelukkig nemen steeds meer Nederlanders zo’n handige slimme thermostaat, die op afstand via de smartphone bediend kan worden. Je krijgt zo’n apparaat bijna gratis van je energieleverancier.

Het is nog maar een kwestie van tijd, totdat iemand anders, van buitenaf bij jouw in huis de thermostaat lager zet. Bijvoorbeeld omdat je nog een rekening hebt openstaan. Of omdat een paar grote bedrijven nu even wat meer aardgas nodig hebben.
Of omdat het gas bijna op is en de regering energiebesparing wil afdwingen… 😉

James Corbett waarschuwt zijn publiek dat er ook nadelen zitten aan al die handige technologie. (De eerste 90 seconden gaan over crowdfunding van Corbetts Boiling Frogs-project)

12 gedachten over “Van buitenaf de thermostaat omhoog of omlaag zetten…

  1. Bert Pijnse van der Aa

    @ de schrijver
    Wel eens gehoord van de Jevons Paradox of de paradox van de besparing ? Bijvoorbeeld : met een zuinige auto neem je makkelijker de beslissing om een ritje naar Zuid frankrijk te maken dan met een benzineslurper of mensen gaan steeds meer en verder vliegen omdat het toch niets kost. ( vliegen naar zuid Frankrijk is nog veel goedkoper dan met de auto of trein )
    Het op afstand besturen van de thermostaat zal precies het omgekeerde bewerkstelligen.
    Mensen kunnen nu vast de thermostaat een paar tandjes hoger zetten , zodat het vast lekker warm is als ze thuis komen 🙂

    1. Rob

      Inderdaad, als ik thuis ben wil ik zelf beslissen of ik iets warmte wil stoken of mijn warmere kleren gewoon aan houden.
      Zelden gaat de verwarming aan, feitelijk alleen als ik bezoek heb.
      Maar meer bezuinigen is voor mij daardoor ook steeds moeilijker.
      Warme groet,

    2. Block

      LED verlichting is daar een mooi voorbeeld van, nog nooit zoveel gebouwen verlicht gezien sinds LED mainstream is gegaan.

  2. Bert Pijnse van der Aa

    @Hans.
    jazeker ! En wij helpen de autoriteiten gedwee om dat voor elkaar te krijgen; dankzij diezelfde technologie.
    Dus niet zeuren straks als je de slaapkamer lekker warm hebt opgestookt, vanwege een spannend afspraakje met je nieuwe vriendje en die blijkt ijskoud te zijn bij thuiskomst 🙂

  3. 7penselen

    Ik maak me hoe langer hoe steeds meer zorgen om big data en de info honger van grote US ICT bedrijven alsmede de overheden. Ik hoef in ieder geval mijn thermosstaat niet met de smartphone te bedienen gezien ik een eenvoudige dumbphone heb en heb als extra SMS als Whatsapp alternatief. 😉 Alhoewel energiebesparing als sellingpoint wordt aangeprijst ben ik erg achterdochtig wat de werkelijke reden is. Ik heb mijn computer geen Windows, maar Linux (Debian Testing) staan.

    Ik denk dat ze met alle (overigens milieuschadelijke electronica) willen loggen waar je allemaal uithangt om in de toekomst als dit systeem helemaal naar fascisme is afgegleden iets met deze info te doen. En als de kachel aan staat ben je dus thuis.

    1. 7Penselen

      Daarvoor heb je een andere oplossing…. Legaliseren. Dan is die thuisteelt meteen overbodig. Ik blijf erbij dat ze in de toekomst dissidenten willen kunnen tracken waar ze uithangen en wat ze zeggen en niet alleen wat er in het openbaar gezegd wordt. Hoe dover de politiek wordt en hoe meer de EU zijn eigen leven gaat leiden hoe meer tegenstand er komt. Verder wil men grip op de bevolking houden ivm een economische crash of gwvolgen van peakoil. In een falend systeem is men bang dat men de greep over de bevolking verliest.

      Denk aan puntje 3 van Orlov “de politieke collaps: men verliest het vertrouwen in de regering en politici; bij verkiezingen is de opkomst laag of men stemt op populisten” (Zie verwachte lage opkomst gemeenteraadsverkiezingen en groei populisten in EU parlement.)

      1. Hans

        Ik sluit me daar grotendeels bij aan 7penselen.

        Overigens een tip voor mensen met zonnepanelen. Begin een hennepkweek op je zolder, dan zijn je panelen s ‘winters mooi vrij van sneeuw(…)

  4. Hans

    De film waar Dzyan naar verwijst, heb ik gezien en het is “schokkend”(om maar even het modewoord van 2013 te gebruiken), hoe men in Amerika zo maar dit soort meters installeert, zonder toestemming. Ook geven de meters zeer hoge straling af, wat gevaarlijk is voor de gezondheid. Daarnaast is men zeer kwetsbaar voor spookrekeningen(zeer veel mensen hadden veel hogere rekeningen dan voorheen)en is een stad of land, kwetsbaar voor aanvallen van hackers van deze meters.

    Eveneens over dit thema: de nieuwste uitzending van Tegenlicht, te bekijken op hun site:http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/bureau-voor-digitale-sabotage.html

Geef een reactie

