Mijn eigen gas- en elektriciteitsverbruik

Over de afgelopen 4 jaar zijn we steeds al minder gas gaan gebruiken. Maar de afgelopen winter was zo zacht, dat we nu wel erg weinig gas verstookt hebben: 495 kubieke meter.

Schermafbeelding 2014-04-27 om 10.37.46

Dat is 57% minder dan het gemiddelde in mijn postcodegebied. Maar wij koken elektrisch en dat verklaart een hoop.
Ik blijf met koud water douchen en benieuwd of daardoor ons gasverbruik nog verder omlaag kan.

Ons elektriciteitsverbruik ligt hoger dan het gemiddelde: wij koken elektrisch en dat verklaart een hoop.
Afgelopen jaar verbruikten we 3756 kWh, dat is 65% boven het gemiddelde in mijn postcodegebied. Maar met een beetje goede wil, zie je een dalende lijn in ons elektriciteitsverbruik.

Schermafbeelding 2014-04-27 om 10.40.45

Komend jaar eens proberen of dat elektriciteitsverbruik ook omlaag kan.

3 gedachten over “Mijn eigen gas- en elektriciteitsverbruik

  1. NevenA

    Aangezien 1 m3 gas gelijk staat aan 10 kWh qua energie (meen ik me te herinneren), bespaar je daar echt ontzettend goed. Toen we nog in NL woonden was de verhouding (na besparen op allerlei manieren) uiteindelijk 1220 m3 gas en 2142 kWh stroom.

    Waar kun je nog winst pakken met je stroomgebruik? Staat er een pomp aan voor vloerverwarming? Toen ik die bij ons (een groot deel van de tijd) uitzette, ging het jaarverbruik met bijna 500 kWh omlaag.

    1. Hans Verbeek

      Wij hebben geen vloerverwarming en een vrij nieuwe CV-ketel, die alleen pompt als er gestookt wordt. In de zomerstand draait de pomp elke dag ca. 2 min. voor minimale circulatie.
      In de keuken zit een close-in-boiler van 10 liter: die kan ik nog wel uitzetten als we op vakantie gaan,

  2. Hans

    Goed om dit eens ter sprake te brengen.

    Nu is die laatste stand(2014) misschien nog niet helemaal objectief Hans, omdat je nog niet lang een nieuwe CV ketel hebt. Goed om te horen die de pomp s ‘zomers zo weinig aanslaat er is dus nog progressie voor mij(vrij oude ketel hier).

    Ik las laatst ergens dat het meeste gasverbruik komt van de verwarming grofweg zo’n 70%. 20 tot 25% is warm watervoorziening/douchen en slechts 5% was koken op gas(wat overigens iets goedkoper schijnt te zijn dan op elektriciteit).

    Misschien zou je nog iets winst kunnen maken met een stoomkoker? Op het fornuis moet je immers met twee pitten werken voor aardappels en groente(heb geen idee wat die verbruiken). Die stoomkoker gebruikt zo’n 800Watt, gewoon zo’n simpel ding van Braun(FS 20), betrouwbaar en goed, die ik best veel gebruik voor aardappelen en groente, vlees kook ik dan wel op gas. Vooral verse groenten behouden beter hun smaak.

    Waar ik ook altijd op let is dat ik na gebruik van de een handle mengkraan(op warm), ik hem meteen op koud zet, anders springt de ketel weer even aan, mocht iemand dat niet in de gaten hebben.

    Zelf heb ik nog veel oude zware radiatoren. Het nadeel daarvan is dat ze langzamer opwarmen, maar daar staat tegenover, dat je de verwarming ook weer eerder uit kunt zetten.

    Wat ook fijn is in ons natte landje, is een regenton heb ik gemerkt(wassen van auto, planten water geven). Al verdien je zo’n investering, eigenlijk niet terug.

Geef een reactie

