48 biljoen dollar nodig om de mondiale energiehonger in 2035 te stillen

cash_pile_1358415501_1358415505_540x540

Het Internationaal Energie Agentschap, IEA, heeft deskundigen laten becijferen hoe groot het wereldwijde energieverbruik zal zijn in 2035 en hoeveel dat dan zal gaan kosten.
De bevindingen zijn gepubliceerd in de World Energy Investment Outlook 2014, een boek van 190 pagina’s dat je gratis kunt downloaden.
Op blz. 19 staat de belangrijkste conclusie:

Schermafbeelding 2014-06-13 om 08.52.53

De ‘$48 trillion’ heten in Nederland wat bescheiden: 48 biljoen dollar. Maar dat is nog altijd een gigantisch bedrag dat we ons nauwelijks kunnen voorstellen.
Tussen 2008 en begin 2014 groeide het balanstotaal van de vier grootste centrale banken van de OECD (FED, ECB, Bank of England en Bank of Japan) van 3 biljoen dollar naar meer dan 10 biljoen dollar. De centrale banken pompten in 5 jaar tijd, 7 biljoen dollar in de wereldeconomie in de vorm van ‘kwantitatieve verruiming’ en ‘stimuleringsmaatregelen’.

Het IEA denkt dat er in de 20 jaar tot 2035, bijna zeven keer zoveel geld in de wereldeconomie moet worden gepompt: 48 biljoen dollar. Als de kwantitatieve verruiming van de grote centrale banken in het huidige tempo door gaat dan komt er tot 2035 ongeveer 28 biljoen bij om te investeren in energievoorziening… dat is veel minder dan de 48 biljoen, die het IEA becijferd.
Er moet dus nog veel meer geld bijkomen dan er de afgelopen 5 jaar in de wereldeconomie is gepompt.
Gaan de centrale banken de rente nog verder verlagen en het geld gratis weggeven aan banken en oliemaatschappijen? Gaan de centrale banken stunten: “Leen één miljard, dan krijg je er twee”.

Of moet er op andere dingen bezuinigd worden om meer energie te kunnen produceren?
Op sociale voorzieningen, op pensioenen, op gezondheidszorg, of op onderwijs? Om dat te bereiken zullen banken en investeerders minder geld moeten uitlenen aan overheden en overheidsprojecten. En juist meer krediet moeten geven aan schaliegasexploitanten en oliemaatschappijen. De koolstofbubbel moet met nog eens 48 biljoen dollar worden opgepompt.
In het 190 pagina’s tellende rapport, dat bol staat van allerlei details en prognoses, gaat welgeteld één pagina (nr.79) over de financiering van de toekomstige olie- en gaswinning. 😉

Lagere vraag naar energie?
Een derde mogelijkheid is dat het IEA er naast zit en dat de wereld die 48 biljoen dollar gewoon niet heeft om te investeren in de energiewinning. Misschien kan de wereld ook wel toe met minder energie, dan IEA denkt.
De deskundigen van het Internationaal Energie Agentschap voorzien dat de olieproduktie en de vraag naar olie en aardgas tot 2035 flink zal stijgen. Als voorbeeld hieronder de prognose van het IEA voor het Midden-Oosten.

Schermafbeelding 2014-06-13 om 10.19.58

Zal de vraag naar aardolie in het Midden-Oosten inderdaad stijgen naar 10 miljoen vaten per dag? Ik denk dat die vraag heel erg afhankelijk zal zijn van de prijs, die per vat betaald moet worden.
Zal de vraag naar aardgas in het Midden-Oosten stijgen naar 700 miljard kuub? Of hangt dat ook af van het prijskaartje dat daar aan zit.
Deze fundamentele vraag komt niet aan de orde in het zeer uitgebreide IEA-rapport.

Het IEA blijft maar optimistische rapporten schrijven over de toekomst, waarin er nog altijd meer aardolie, aardgas en energie beschikbaar zal zijn. Het wordt steeds ongeloofwaardiger.

 

Advertenties

9 gedachten over “48 biljoen dollar nodig om de mondiale energiehonger in 2035 te stillen

  1. 7penselen

    Alsof de drukpers alles op kan lossen. Ze zijn wel erg halsstarrig om de financiële en olieleugens vol te houden en ik vrees dat ze zo gek zijn om het te doen. Dit met een gelijk aan religieus fundamentalistisch fanatisme om deze onhoudbare status-quo te handhaven. Natuurlijk zal snel de geloofwaardigheid van dit al voorbij zijn en heeft men het volgende lapmiddel al klaar. Namelijk de Global Reset, zoals beschreven door Willem Middelkoop. Hierbij wordt een bail in gedaan van 15 % op de spaarrekeningen en 30% op pensioenen om vervolgens het financiële systeem op een veredelde goudstandaard te kunnen maken. Natuurlijk zit er een verborgen gelddruk gat er al ingebouwd om de show verder te kunnen opvoeren.

    Uiteindelijk is het niet het geld, maar de grenzen van de aarde, die de olieproductie bepaald. Ook zal EROI (Energy Return On Investment) een belangrijke graadmeter zijn. Zelfs de grootste geldpers kan geen EROI <= 1 veroorloven. Om over de klimaatproblemen en milieuschade maar niet te spreken.

    Ik denk dat het volhouden van deze leugens alleen maat tot verarming van de bevolking, meer sociale misstanden en uitbuiting op de wereld, meer slavernij etc leidt. Ook zal dit leiden tot allerlei vormen van ecofascisme en controle van energiegebruik.

    Ik denk dat het een goed idee is om de transitie in eigen hand te nemen in bijv. transition towns of in andere gemeenschapssystemen te duiken en het liefst basisdemocratisch en autonoom en zonder (te veel) overheidsbemoeienis.

    1. Hans Verbeek

      Dat lijkt mij ook een goed idee, 7penselen. Gewoon op eigen houtje alvast met de transitie beginnen. Minder afhankelijk worden van elektriciteit, benzine en aardgas.
      Veel succes.

  2. Hans

    Ik wilde toch even deze (onderstaande) internetpagina onder de aandacht brengen, er komt de laatste tijd niet meer zo veel voorbij over de dalende autoverkopen. Sorry dus dat het even niets met dit onderwerp te maken heeft, Hans.

    Op deze site zie je foto’s van zeer veel plaatsen in de wereld, waar ontzaglijk veel auto’s geparkeerd staan welke men maar niet verkocht krijgt. Mensen rijden langer door en er worden steeds minder nieuwe auto’s verkocht. Omdat de fabrikanten(en overheden) er niet aan willen een hoop fabrieken te sluiten(te veel werkelozen), krijg je dus dit soort toestanden. Na 2 jaar worden ze waarschijnlijk gewoon gesloopt en weer nieuwe modellen gebouwd! Ze willen ze niet goedkoop weg doen, omdat dan de winsten verdampen!.Ik heb het met verbazing gelezen. Lees de stukken bij de foto’s eens door en je zult verbaasd zijn!. Gekheid van de bovenste plank. Overigens de locaties kun je inderdaad gewoon op Google maps zien.

    http://www.zerohedge.com/news/2014-05-16/where-worlds-unsold-cars-go-die

    1. 7penselen

      Dit is van de gekken. Net als China de huizenbubbel. Bouwen omdat het goed is voor het BNP (Bruto Nationaal Product), maar uiteindelijk niet verkopen omdat mensen geen geld hebben en dan weer slopen en bouwen voor het BNP. Dit kan toch alleen een BNP fundamentalist bedenken. Of gelddrukken om olie te kunnen winnen, voor de auto’s die niet rijden. Heb al verhalen gehoord dat we binnenkort waarschijnlijk met een olieoverschot gaan zitten, omdat de pompen ook niet langzamer kunnen. Ironisch in een post-peakoil wereld, waar je verwacht dat de olieprijs alleen de hoogte in gaat schieten. (http://www.beurs.com/2014/06/10/5-redenen-waarom-de-olieprijs-op-weg-is-naar-een-bust/47921)

      Met gezond verstand kan je alleen tot de conclusie komen dat het zo niet langer gaat.

    2. 7penselen

      Jongeren willen graag een auto als ze later een baan hebben etc.

      http://www.fleet-mobility.nl/nieuws/overheid_en_fiscus/2189-auto_vooral_te_duur_voor_jongeren.html

      Dus de vraag naar auto’s is er weldegelijk, maar is een auto op de verdere toekomst nog betaalbaar? Olieprijzen mogen binnenkort korte tijd wel eens laag zijn door overproductie in crisis toestand en dat een tijdelijke groei teweeg brengen, maar over all denk ik dat veel jongeren geen eigen huis en ook geen auto meer kunnen gaan veroorloven, door de uitgeklede arbeidsomstandigheden en de verarming door de crisis. Ondertussen probeert dit systeem zich staande te houden door verder te bubbelen.

      1. Hans Verbeek

        Inderdaad, de volgende generatie zal een heel ander leven krijgen dan wij hebben.
        Maar dat hoeft niet per se slechter te zijn. Ik ben heel gelukkig zonder auto.

      2. Hans

        7penselen, bedankt voor die link naar dat rapport, dat ga ik eens lezen.

        De hele autowereld is eigenlijk een grote façade, waarin veel mensen zich veel mooier en kapitaalkrachtiger willen voordoen dan ze(in werkelijkheid) zijn. Ik sta er ook altijd weer verstomd van hoe men je op basis van zo’n stuk blik, meent in de beurs te kunnen kijken. De werkelijke waarde is dus momenteel(gezien de massale overproductie), eigenlijk maar zeer laag. Ook vooral een façade van de hele auto-industrie dus.

        Daarnaast heb ik moeite met het hele emotionele aspect(emotionele zwakke punt van veel mensen) wat er rond auto’s hangt, dit wordt namelijk zeer zwaar uitgemolken door zowel de industrie(marketing) als overheid: Blik op de weg, vraag aan Koos Spee: Waarom gaan we massaal de fout in met te hard rijden: ons jachtinstinct wordt geactiveerd en we willen sneller/eerder zijn dan een ander, aldus Koos…). Koning Willem-Alexander een paar jaar terug: Waarom rijden mensen toch in van die dure auto’s? Indruk maken op mensen die we toch niet willen kennen.De auto is en blijft statussymbool nummer een voor de meeste mensen en dat zal voor de jongeren van nu niet anders zijn.

        Overigens weet ik niet of je als jongere nu nog wel een eigen huis zou moeten willen, dat vereist immers een (vrij)constant inkomen, iets wat met de dag schaarser wordt(kijk maar naar de laatste voorstellen van de regering aangaande het terugbrengen van 3 naar 2 jaar tijdelijk naar vast werk, ze dumpen je dan sneller). Zelfs met een hoge opleiding lijkt me dat in de toekomst niet meer haalbaar(al denkt men nu overwegend nog van wel).

  3. Bert

    Door deze site ben ik op Cassandra gekomen en haar aangehaald op op mijn site in verband met het feit dat we de toekomst nu eenmaal niet kunnen voorspellen. Daarom neem ik de voorspellingen ook maar met een korreltje zout, net zoals de meeste mensen en beleidsmakers kennelijk ook doen. Maar bekend is dat oliewinning steeds kostbaarder wordt.(voor het winnen van olie is veel staal nodig en voor het maken van staal is veel olie nodig .)
    Hierboven voorstellen voor het zelfredzaam worden. Zelf probeer ik al een paar jaar het project “ouder worden als onderneming’ handen en voeten te geven.
    bertpijnsevanderaa.nl

  4. 7penselen

    @ hans Verbeek

    Zowel mijn ouders als ik zijn rijbewijsloos en ik heb nooit beter geweten dan het OV. Ik heb ook totaal de aanleg er niet voor en ik zie ook nauwelijks diepte. Dus voor mij de fiets en het OV (spoor). Stadbussen zie ik relatief weinig van binnen, omdat ik over het algemeen sneller loop dan die dingen (met wachttijd en omrijden) op de plaats van bestemming zijn. Het hoeft zeker niet slechter te zijn, maar dan moeten we wel met zijn allen “eco-fascisme” afwimpelen en het transitie proces in eigen hand nemen. Dan pas kan je echt aan een positief scenario werken. Doen we dat niet, dan ben ik helemaal niet zo positief. Ik zie een steeds stijgende trend van steeds meer staatscontrole en ik denk dat ze eigenlijk ook weten hoe het er voor staat, ondanks men het niet toe wil geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s